Ford elektrifikuje všechny své dodávky. Za volantem jsme zjistili, že jezdí skvěle a nepřišly o svou užitnou hodnotu. Právě naopak
Ford systematicky rozšiřuje svou řadu elektrifikovaných užitkových vozů a pokrývá přitom všechny klíčové velikostní segmenty evropského trhu. Nabídka je koncipována tak, aby si vybral každý podnikatel – od městských kurýrů až po firmy provozující dálkovou logistiku. Ať už potřebujete malou městskou dodávku nebo velký užitkový vůz, Ford už nyní nabízí varianty s čistě elektrickým pohonem nebo s plug-in hybridní technologií. Všechny modely mají alespoň desítky kilometrů bezemisního dojezdu, přičemž u některých variant je elektrický dojezd srovnatelný s běžnými denními nájezdy ve firmách.
Nejmenší elektrická dodávka: Ford E-Transit Courier
Novinkou v portfoliu je E-Transit Courier, kompaktní elektrická dodávka navržená především pro městský a příměstský provoz. Se svou délkou lehce přes 4,3 metru se skvěle hodí do přeplněných ulic a úzkých uliček, kde záleží na každém manévru. Potěší také povedeným a líbivým designem, který jej řadí rozhodně mezi nejhezčí zástupce své třídy. To samé platí i pro interiér, který nabídne bohatou multimediální výbavu a skvělý infotainment. Primárně však jde o praktičnost a ta je na špičkové úrovni.
Srdcem vozu je elektromotor o výkonu 100 kW (136 k), napájený z 43 kWh baterie, která umožňuje dojezd až 293 kilometrů (WLTP). Pro denní rozvoz zboží je to plně dostačující.
Nabíjení probíhá přes AC palubní nabíječku o výkonu 11 kW, což při nabíjení přes noc zajistí plné dobití. Rychlé DC nabíjení o výkonu až 100 kW navíc umožní doplnit energii z 10 na 80 % za přibližně 35 minut, což je ideální třeba při přestávce na oběd nebo mezi rozvozy.
S vozidlem jsem se svezl na relativně dlouhé trasy přes hory v okolí Barcelony a poté samotným městem, které je známé svým chaotickým provozem, přeplněnými a úzkými uličky. Zde byl Courier jako ryba ve vodě. Díky elektropohonu skvěle reaguje na pokyny řidiče a je radost se s ním briskně proplétat městem. Rozměry jsou tak akorát. Plynulost a odezva elektrického pohonu, stejně jako jeho komfort, vynikne nejvíce právě v městských aglomeracích.
Jenže Courier se neztratil ani na horských silnicích. Výkon je dostačující a do stokilometrové rychlosti vůz akceleruje opravdu velmi svižně. Díky nízkému těžišti také skvěle zatáčí. Nejvíce mě však potěšil samotný podvozek, který je velmi pohodlný a zároveň agilní a poddajný. Líbilo se mi sladění brzd a rekuperace. Ve svém segmentu je to rozhodně nejlépe jezdící auto a geny Fordu jsou tady jasně cítit.
Velký E-Transit teď dojede dál
Model E-Transit představuje vrchol užitkové elektromobility značky Ford. Díky nové volitelné 97 kWh baterii (vedle dosavadní 64 kWh varianty) dosahuje dojezdu až 394 kilometrů, což výrazně rozšiřuje spektrum jeho využití – od městské logistiky až po regionální rozvážky. Vůz je poháněn výkonným elektromotorem s točivým momentem 430 Nm a možností volby maximálního výkonu 135 kW nebo 198 kW. Užitečné zatížení činí až 1758 kg u modelu Van. Rozsáhlá nabídka zahrnuje celkem 25 kombinací karoserií Van, Double-cab-in-van a podvozek s kabinou různých délek, výšek a variant celkové hmotnosti od 3,5 do 4,25 tuny. E-Transit je také vybaven unikátním palubním zdrojem Ford ProPower Onboard, který může napájet nástavbu nebo elektrické nářadí příkonem až 2,3 kW.
Nabíjení velkého E-Transitu je zajištěno AC nabíječkou o výkonu 11,3 kW, která umožní pohodlné dobíjení přes noc. Rychlé DC nabíjení výkonem až 115 kW pak zajistí doplnění baterie z 15 na 80 % za zhruba 34 minut. To je zásadní výhoda například pro dopravce, kteří potřebují rychle pokračovat v trase po krátké zastávce.
Všechny vozy E-Transit jsou navíc standardně vybaveny modemem FordPass Connect, na kterém závisí nepřetržité připojení k ekosystému Ford Pro i softwarové aktualizace Ford Power-Up, jež přinášejí další funkce a výhody. Zákazníci rovněž získají doživotní předplatné FordPass Pro nebo Ford Pro Telematics Essentials a na jeden rok také přístup do sítě Blue Oval Charging Network. Fleetoví zákazníci dále obdrží bezplatný přístup k Ford Pro E-Telematics.
Ford Pro nabízí ve své třídě nejlepší servisní interval jeden rok bez omezení počtu ujetých kilometrů, záruku osm let nebo 160 000 km na všechny vysokonapěťové elektrické komponenty včetně krytí nadměrné degradace baterie a také balíček asistenčních služeb pro elektromobily na jeden rok včetně nabíjení v nouzi. Celoevropská servisní síť Ford Pro Service je připravena na servis elektromobilů, po celé Evropě má 1500 certifikovaných prodejců elektromobilů a více než 4500 autorizovaných servisů.
Ford navíc nabízí nabíjecí platformu Ford Pro Charging, která umožňuje firmám snadno spravovat flotilu elektromobilů včetně plánování nabíjení, řízení nákladů a optimalizace provozu.
V Barceloně, kde se vozidla a služby Ford Pro představovaly, jsem měl možnost také usednout za volant této nejprodávanější dodávky na světe. Elektromotor je umístěný u zadaní nápravy a vždy pohání pouze zadní kola. Pro tyto účely musela být kompletně přepracována zadní náprava, jež dostala vinuté pružiny, jelikož listová pera by se kvůli zástavbě akumulátorů nevešla. I přesto E-Transit slibuje stále stejné užitné vlastnosti a podlaha ložné plochy je vyšší jenom o několik málo centimetrů.
Po usednutí mě potěšil interiér, který je kvalitní a plný moderní technologie. Ergonomie je skvělá a nový infotainment funguje špičkově. Ovladač převodovky je otočný v podobě kolečka. Stačí zařadit D a neslyšně se rozjet.
Vůz se řídí velmi příjemně a jednoduše. Řídil jsem variantu o výkonu 135 kW a ocenil, že výkon a točivý moment nastupuje okamžitě a bez jakékoli prodlevy, což je u velkého užitkového auta velké plus. Zrychlení není nijak razantní a výkonu je přesně akorát. Výhled z vozidla je výborný, podvozek pohodlný a vůz se až překvapivě agilně stáčí do oblouku. To přičítám nízko uloženým bateriím, které změnily těžiště a také propracovanější zadní nápravě. Bál jsem se, že vůz bude působit těžkopádně, ale opak je pravdou. S lehkým řízením se i po centru rušné Barcelony manipuluje příjemně. Reálný dojezd jsem neměl možnost otestovat, bude hodně záležet na využívání a zatížení konkrétního vozidla, odhaduji ale, že cca 260 kilometrů by mělo auto v této verzi ujet bez problémů. Ano, není to stroj vhodný pro logistické firmy převážející zboží po Evropě, ale například pro rozvážkové firmy, pošty, nebo lokální výrobce potravin to bude skvělá volba. Navíc ještě dostanete ucelený balík služeb, které podnikání výrazně zjednoduší.
E-Transit Custom: univerzál střední třídy
Model E-Transit Custom zaujímá místo zlaté střední cesty – s rozměry, které mu umožňují být dostatečně prostorný, ale stále obratný. Vůz je vybaven 64 kWh baterií a nabízí dvě výkonové verze elektromotoru: 136 nebo 218 koní, přičemž každý z nich nabízí ve své třídě nejlepší točivý moment 415 Nm. Motor je namontován přímo na zadní podlahu vozidla, čímž odpadá potřeba speciálního pomocného rámu, a je otočen o 90 stupňů, aby se maximalizoval nákladový prostor a snížila hmotnost a složitost konstrukce.
Dojezd se pohybuje okolo 380 kilometrů v závislosti na konfiguraci a zátěži. Poháněná jsou přední kola, což přispívá k lepšímu využití prostoru v nákladové části. I zde je k dispozici 11 kW AC palubní nabíječka a rychlé DC nabíjení s maximem 125 kW, které zajistí velmi svižné doplnění energie – z 15 na 80 % za méně než 40 minut. Pro podnikatele, kteří potřebují flexibilní vůz s rychlým návratem do provozu, je to ideální kombinace.
V nabídce je i plug-in hybridní varianta. Transit Custom PHEV zvládne ujet na čistě elektrický pohon až 56 km (akumulátor má kapacitu 11,8 kWh) a nabízí se s pohonným ústrojím s celkovým výkonem 232 koní, který doplňuje točivý moment 180 Nm ze spalovacího motoru a 320 Nm z elektromotoru. Modely E-Transit Custom i Transit Custom PHEV jsou nabízeny ve třech variantách karoserie: Van, MultiCab a Double-Cab-in-Van. Nákladový prostor verze Van pojme od 5,8 do 6,8 m³, zatímco provedení MultiCab umožňuje přepravit 3,8 až 4,7 m³ nákladu. Varianta Double-Cab-in-Van nabízí objem mezi 3,3 a 4,3 m³. Užitečné zatížení se podle konkrétní verze pohybuje mezi 967 a 1038 kg a maximální hmotnost taženého přívěsu činí 2,0 až 2,3 tuny.
Doručovací asistent pomáhá automatizovat drobné, opakované úkony, které takový harmonogram vyžaduje, a zvyšuje tak bezpečnost a duševní pohodu řidiče. Pokud je funkce Doručovací asistent zapnutá, aktivuje se, jakmile řidič zařadí P. E-Transit Custom pak automaticky zapne výstražná světla, zavře všechna otevřená okna a zamkne dveře, jakmile řidič opustí dodávku. Boční nákladové dveře se otevřou, když pod nimi řidič mávne nohou, a automaticky se zamknou, když řidič odchází doručit zásilky. Po návratu může řidič do vozidla nastoupit a nastartovat bez použití klíče. Výstražná světla se vypnou a okna se vrátí do původní polohy.
Transit Connect PHEV: plug-in hybrid jako most mezi světy
Ford nezapomíná ani na firmy, které zatím nejsou připraveny na plně elektrický provoz, ale chtějí vstoupit do světa nízkoemisních technologií. Transit Connect PHEV je plug-in hybridní dodávka, která spojuje elektromotor s benzinovým agregátem.
V čistě elektrickém režimu ujede až 119 kilometrů, což bohatě pokryje běžné městské trasy. Pokud se ale plány změní a je třeba vyrazit dál, připojí se spalovací motor a celkový dojezd se natáhne na více než 600 kilometrů.
Baterii lze dobíjet přes AC zásuvku, maximální výkon palubní nabíječky činí 7,4 kW, což je ideální pro domácí wallboxy nebo běžné veřejné nabíječky. Přes noc je vůz zcela připraven na další den.
V nabídce nechybí ani verze Active. Ty jsou určeny zákazníkům, které jejich podnikání či volnočasové aktivity občas zavedou mimo dosah kvalitních asfaltových komunikací. Vyznačují se robustním vzhledem ve stylu vozů SUV a zvýšenou světlou výškou. Na přání mohou být vybaveny rovněž mechanickým samosvorným diferenciálem vyvinutým ve spolupráci se specializovanou společností Quaife. Jeho účelem je zlepšit přenos hnací síly na površích se sníženou adhezí. Mechanický samosvorný diferenciál automaticky přenáší hnací sílu na to kolo, které má v daném okamžiku lepší trakci. Vozy díky tomu suverénně zvládají nezpevněné silnice, šotolinové cesty i kluzký povrch. Elektronický stabilizační systém byl přeprogramován tak, aby se samosvorným diferenciálem hladce spolupracoval. Stejné technické řešení již Ford uplatnil ve sportovních modelech Focus RS, Fiesta ST a Focus ST z divize Ford Performance.
Přepracovaný podvozek posouvá Transit Connect zase o krok dál od klasických starších uskákaných užitkáčů a přibližuje jej mnohem více ke komfortu osobních vozů. Přední náprava používá osvědčenou konstrukci se vzpěrami McPherson ve spojení s řízením, které má výrazně strmější převod. Vůz je teď mnohem živější na pohyby volantu a ochotněji mění směr. Zcela nově byla vyvinuta i tuhá zadní náprava s podélnými rameny a panhardskou tyčí.
Na zadní nápravě si nově našly místo vinuté pružiny namísto listových per a vozidlu to propůjčuje absolutně pohodlné jízdní vlastnosti. S přehledem odpouští i přehlédnuté vymetené díry, při kterých se vám nesnaží vytlouct zuby. V zatáčkách výrazně nezaklekává na vnější kolo a karoserie se navzdory vysoké stavbě moc nenaklání. Překvapil mě i dobrý hlukový komfort. Při vyšších rychlostech za dálničním limitem je slyšet hlučnější projev než u nižších aut, ale jinak na palubě vládne skutečně kvalitní klid. Z karoserie se neozývají žádné pazvuky a staré užitkové geny absolutně postrádá. Pochválit musím i naladění hybridního systému, které je skvělé a jeho práce vás nijak neruší.
Ford Pro Charging a inteligentní správa nabíjení
Ford k elektrifikaci nepřistupuje pouze jako k instalaci baterií a elektromotorů. V rámci platformy Ford Pro nabízí ucelené řešení pro firmy včetně nabíjecí infrastruktury, plánování nabíjení, telematiky, softwaru pro správu flotily i zákaznické podpory.
Součástí ekosystému je také Ford Charge Assist, dostupný přímo v infotainmentu, který pomáhá najít nejbližší kompatibilní nabíječky včetně informací o dostupnosti, rychlosti a ceně. Firmy tak mohou lépe plánovat provoz a optimalizovat náklady.
Elektrifikace v praxi: Ford mění pravidla hry i v užitkovém segmentu
Díky široké škále velikostí, technologií pohonu i nabíjení nabízí Ford řešení téměř pro každou firmu, která chce snížit provozní náklady a zároveň přejít na udržitelnější formu dopravy. Ať už jde o plně elektrické dodávky s dlouhým dojezdem, nebo plug-in hybridní modely s maximální flexibilitou, Ford je připraven nabídnout promyšlený produkt i sofistikovanou podporu.
Ford tak jednoznačně dokazuje, že elektrifikace není doménou jen osobních automobilů. Díky čtveřici modelů pokrývajících všechny klíčové velikostní kategorie nabízí značka praktické řešení pro širokou škálu podnikatelských potřeb – od městské rozvážky přes příměstský provoz až po logistiku na delší trasy. Zákazníci si navíc mohou vybrat mezi plně elektrickým pohonem nebo plug-in hybridní technologií, což jim umožňuje hladký přechod k udržitelnější mobilitě bez kompromisů v použitelnosti.
Díky tomu se Ford stává jedním z hlavních hráčů v oblasti elektrifikace užitkových vozů na evropském trhu – a jeho nabídka je připravena reagovat na výzvy současnosti i blízké budoucnosti.
« Velký přehled dotací na elektromobily: Podívejte se, kolik peněz dávají jednotlivé země EU Test ojetiny Chevrolet Camaro Z28 LS1 (F-Body): Auto snů, investice a překvapení za pár korun »