lexus-rc-f-sport-1

Test Lexus RC 300h F Sport

19. 10. 2019 • Elektrifikované vozy, Lexus, Novinky, Testy, Videa

pohonné ústrojí: 85%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

převodovka: 85%

praktičnost: 75%

Lexus RC 300h představuje ideální každodenní dopravní prostředek pro lidi bez dětí. Je překrásný, skvěle vyrobený a cenou ani spotřebou nijak nepřevyšuje dieselové protějšky. Umí vás přepravit na druhý konec Evropy, a bude stejně dobře fungovat na dálnici i na horských silničkách.

Verdikt:

Jste před výběrem nového auta na každý den? Nemáte rodinu, nebo již doma jedno větší auto máte, a přepravní kapacita pro vás není na prvním místě? Důležitější je pro vás styl, kvalita a spolehlivost, ale zase vás odrazují zbytečně tuhé sportovní podvozky u kupátek? Lexus pro vás má řešení.

Strhující, vyzývavý, odzbrojující. Podobných přídavných jmen by se na adresu Lexusu RC 300h dalo vymyslet stovky. S příplatkovým F Sport paketem a rudým odstínem barvy se jedná doslova o nebesky krásné auto… nebo pekelně – to už nechám na vás. Jeho výstřední design protkaný DNA značky vás doslova přiková na místě a donutí se na chvíli zastavit. Už dlouho se mi nestalo, že bych se na auto dokázal dívat tak dlouho, obcházet ho ze všech stran, a nenašel ani jeden úhel ze kterého by nevypadalo překrásně.

Dlouhá kapota přechází v minimalistickou kapku kabiny pro posádku, která se prudce svažuje až k výrazně tvarované zádi – ta v sobě má až téměř Italský smysl pro drama. Podobné tvary bych čekal spíš od Alfy Romeo. Japoncům se podařilo vytvořit kupé se smyslnými linkami, které otáčí hlavy davů jako kdejaký supersport. Při každém kontaktu s autem se budete cítit výjimečně.

Interiér je, jak jsme u Lexusu zvyklí, přehlídka skvělého zpracování, hodnotných materiálů a maniakálního zaměření na detail. Posedlost značky kvalitou se nejvíc projeví právě tady. V mých očích na planetě nenajdete výrobce, který by vyráběl interiéry tak dobře. Slícováních dílů je skvělé, vše působí tak robustně, jako by byla palubní deska vytesána sochařem z jednoho kusu nejvzácnějšího mramoru. Ať sáhnete kamkoliv, vaše prsty se setkají s kvalitním materiálem. Takhle si zkrátka představuji ukázkový luxus. Nemusí to být přehlídka technologií, ale můžete si skutečně osahat tu řemeslnou preciznost a cítit ji na vlastní kůži.

6 7

Z dnešního pohledu už se zdá přístrojová deska hodně přeplněná tlačítky, ale každé má svojí jasně danou funkci a vy tak nemusíte nic zdlouhavě hledat v menu, a celé ovládání auta se tak dá provádět i po slepu. Ono zmíněné hledání v menu by vás totiž mohlo stát příčetnost. Aktuální generace infotainmentu od Lexusu sice vypadá moc hezky, všechno se to rychle hýbe na obrazovce s vysokým rozlišením, ale logika systému stále chybí a orientovat se v něm za jízdy je opravdu něco. Lepší přenechat tuto funkci spolujezdci. Nicméně na obzoru je nová verze, která bude prý lepší (jak jinak) – nechme se překvapit.

Velkou chválu zaslouží sedadla. Jedná se o ideální kompromis mezi sportovním škopkem a luxusní sedačkou. Tělo obepínají ze všech stran, ale necítíte se v nich utiskovaní. Zároveň jsou příjemně měkká a ani po celodenní cestě nejste otlačení. Rozhodně se jedná o jedny z nejlepších sedaček, ve kterých jsem seděl. I pozice za volantem je příkladná. Pokud vám slouží pohybový aparát a nevadí vám, že zadkem padnete až na zem, tak se ocitnete v ideální poloze s kapotou v rovině očí a nohami nataženými dopředu. Volat se dá krásně přitáhnout až k tělu a okamžitě se cítíte propojeni s vozem. Tohle je jedno z těch aut, kde vás nebude zajímat ani A ani B, ale všechno mezi tím.

2

Lexus RC 300h je koncipovaný jako 2+2 místné kupé. Sedačka se odsune elektricky a odhalí zadní sedadla. Ani při úplném odsunutí přední sedačky nezbývá příliš prostoru pro nastoupení, a než se ocitnete v druhé řadě sedadel, bude to od vás vyžadovat jisté akrobatické dovednosti. Ve chvíli, kdy se lehce udýchaní posadíte, zjistíte tři zásadní věci: na nohy zbývá dostatek místa, na hlavu nezbývá dostatek místa (máte-li nad 170) a narazíte zde na jediný laciný materiál v celém autě.

Sedadla jsou rozdělena plastovým ostrůvkem s malým odkládacím prostorem. Ostrůvek je bohužel vyroben z nevzhledného plastu a kvůli absenci středové opěrky vám nezbývá, než si zde celou cestu vozit ruku. Sedadla jsou tak pouze nouzová, nebo pro děti. Nebo můžou sloužit jako dodatečný úložný prostor. I když RC300 má nečekaně prostorný zavazadelník – nabídne 340 litrů. Zkrátka a dobře, bez problému si toto auto umím představit jako jediné doma, v nouzi i pro menší rodinu.

3

Při pohledu na auto vás asi napadá, že by mu slušel osmiválec, s přimhouřeným okem šestiválec. Jenže ani jedno není pravda. Pod kapotou se krčí pouze atmosferický čtyřválec s lehce nadměrečným objemem 2,5 litru, kterému dělá společnost elektromotor. Tahle dvojka společně vypotí nijak zázračných 223 koní, které všechny přenáší na zadní kola, a sprint na stovku mu zabere 8,6 sekundy. Navíc ho omezovač nepustí ani na 190 kilometrů v hodině, aby nedocházelo k přehřívání baterií. Tohle je chvíle, kdy většina lidí nad autem zlomí hůl, ale podle mě je to obrovská chyba. Pokud už jste se tedy dosmáli, pojďme se podívat, proč si to myslím. Vše totiž záleží na úhlu pohledu. Pokud hledáte sportovní kupé, běžte k BMW, nebo k Mercedesu. Jenže od začátku mluvím o RC jako o daily. A ruku na srdce – provozovat na daily auto, které baští 15 litrů a má tuhý podvozek, není žádný med. A přesně takový Lexus není. Je to cestovní GT do morku kostí, a takových už moc není.

Jeho hlavním posláním není sekat desetinky na okruhu, ale z každé vaší cesty udělat psychickou očistu. To dělá Lexus Lexusem. Po zavření dveří se ocitnete ve vlastním světě, který nic nenaruší. Každé cesta pro vás bude procházka zenovou zahradou a ať už pojede deset minut, nebo deset hodin, vždy vystoupíte příjemně odpočatí. Navíc mi výkon během týdne nepřišel nijak nedostatečný. Auto ochotně zrychluje i z vyšších rychlostí, díky elektromotoru pohotově vystřelí z křižovatky a byť se nejedná o žádné chuligánské tlačení do sedačky, pořád jde o zcela dostatečný výkon pro cestování. Daleko víc zde oceníte naprosto ukázkové odhlučnění, kde i nad dálničním limitem prakticky nevíte o pohybu auta. Motor je spojen tradičně s bezestupňovou převodovkou e-CVT, která mu podle mě zbytečně bere vítr z plachet, ale jedná se o spolehlivé řešení, které si výborně rozumí s hybridním systémem a u aut této značky už se s tím nějak musí počítat. Díky vyladěnému hybridu můžete čekat opravdu zajímavé hodnoty spotřeby. Po městě se můžete s klidem držet kolem tří litrů na sto, mimo něj se s chladnou hlavou dá jezdit kolem pěti a ani dálnice si neřekne o víc, než devět litrů. Provozovat toto umělecké dílo tedy není o nic dražší, než kdejaký nudný Superb.

5

Kam směřují pouze slova chvály, je podvozek. Komfortem se může rovnat luxusním sedanům střední třídy, ale v zatáčkách vám poskytne až nečekanou jistotu. Prakticky nezná náklony a dostat ho do nedotáčivosti je téměř nemožné. Auto krásně čitelně přenáší hmotnost a na limitu má spíš lehce přetáčivou charakteristiku. Díky klasické koncepci motoru vepředu a náhonu na zadek je auto navíc výtečně vyvážené a vůbec vám nebude vadit trochu si prodloužit cestu jen kvůli pár zatáčkám navíc.

Řízení se sice zrovna nepřetrhne v předávání informací, ale posilovač je skvěle nastaven a auto můžete díky strmému řízení pokládat do zatáček s milimetrovou přesností. Skrze sedačku se dá navíc poměrně dobře číst chování zadní nápravy, takže se nemusíte bát pokoušet limity podvozku. Kvůli zvolené převodovce samozřejmě můžete zapomenout na to, že s autem budete tahat zatáčky bokem, ale pořád se jedná až o překvapivě zábavné GT, které umí sloužit dobře při každodenním používání a zároveň vás neunudí k smrti.

4

Lexus RC 300h mě přivedl na jednu otázku. Proč už si lidé nekupují auta srdcem? Denně potkáte spousty nudných šedých škatulí, které převážejí jednoho člověka – ve svátek dva. Proč mají lidi takovou potřebu vozit s sebou tolik vzduchu, když za podobné peníze můžou mít něco takhle vzrušujícího?

Překrásné coupe plné luxusu a špičkového zpracování. Auto, které vás bude bavit řídit a zároveň vás nesežere. Cenově navíc není moc rozdílné třeba od Passatu: začíná na 1,2 milionu a v testované F Sport verzi stojí 1,5. Nechte v sobě občas probudit svoje dobrodružné já. No tak, kdy naposledy jste si koupili něco, co chcete, ne, co potřebujete?

1

Lexus RC 300h představuje ideální každodenní dopravní prostředek pro lidi bez dětí. Je překrásný, skvěle vyrobený a cenou ani spotřebou nijak nepřevyšuje dieselové protějšky. Umí vás přepravit na druhý konec Evropy, a bude stejně dobře fungovat na dálnici i na horských silničkách.

Plusy

– Design
– Odhlučnění
– Kvalita materiálů a zpracování
– Spotřeba
– Cena

Mínusy

– Nelogický a složitý infotainment
– Jediná volba převodovky

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz