mercedes-benz-a250e-25

Test Mercedes-Benz A250e: Symbióza

20. 9. 2020 • Elektrifikované vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy, Videa

Hybridní ústrojí: 95%

Převodovka: 80%

Podvozek: 90%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

Mercedes-Benz A250e je ukázka toho, jak má plug-in hybridní vůz vypadat. Je vyroben bez kompromisů a také tak funguje. Pravděpodobně jde o nejpoužitelnější auto ve své kategorii.

Verdikt:

Elektrifikace hýbe světem, a zatímco čistě elektrické vozy jsou stále poměrně okrajovou záležitostí, tak různé stupně hybridizace už jsou součástí téměř všech nových vozů. Mocně aktuálně roste především segment plug-in hybridů, ve kterých lidé spatřují kombinaci výhod všech řešení. Parkují v Praze zdarma, neplatí za dálnice, umí se pohybovat čistě elektricky, a zároveň nemusíte plánovat výlet podle rozmístění nabíječek. Mercedes nově vybavil zásuvkou třídu A, a hned z několika důvodů si myslím, že je to nejpoužitelnější plug-in na současném trhu. Pojďme se podívat proč.

Z venku jej nepoznáte. Stále je to to stejné áčko. Jedinou změnou je miniaturní štítek „EQ power“ na blatníku. Ti bystřejší si všimnou ještě víčka nádrže na obou stranách vozu, jako tomu bylo třeba u Lagondy. Ale tady to není kvůli dvojici nádrží … i když, záleží, jak se na to díváte. Pod jedním víčkem se ukrývá hrdlo tradiční nádrže, pod druhým je přípojka na nabíječku. Designově jde ale stále o to stejné auto. V testované barvě vypadá trochu mdle, a AMG paket by mu určitě také propůjčil trochu výraznější osobnost, ale pokud vám jde o auto, které nevyčnívá, je to řešení pro vás. Já osobně patřím k fandům designu nového áčka. Od základu je to velice chytře navržené auto, a s koeficientem odporu vzduchu 0,22cx jde společně s aktuálním BMW 5 o nejaerodynamičtější auto na světě. Ani žádný z modelů Tesly, která se tak ráda chlubí tím, že díky absenci spalovacího motoru může karoserii lépe podřídit aerodynamice, takových čísel nedosahuje.

Ostatně chytrých řešení na tomhle na prvním pohled nenápadném autě najdeme víc. Když k běžnému spalovacímu pohonnému ustrojí přidáte ještě to elektrické, potřebujete najednou daleko víc místa. Mercedes tak hrál Tetris s uspořádáním součástek. Na svoji kategorii velká baterie o kapacitě 15,6 kWh se ukryla pod sedačky v druhé řadě, kde byla běžně nádrž. Ta se přesunula pod kufr. Jenže Mercedes nechtěl, aby objem kufru trpěl zástavbou akumulátoru, tak se rozhodl nádrž zmenšit na 35 litrů. To konstruktérům ale nestačilo a napadlo je, že pokud dozadu nepovedou výfukové potrubí, budou moci nádrž umístit níž a zachovat tak původní objem kufru. Výfuk tedy ústí pod dveřmi spolujezdce. Dalším zajímavým řešením je „vyhození“ klasického 12V startéru, který je nahrazen malým elektromotorem. A tou největší třešničkou, a zároveň věcí, která dává Mercedesu obří výhodou oproti konkurenci, je přítomnost rychlého nabíjení. Na A250e je zkrátka vidět, že se u vývoje někdo zamyslel, a nepostavil auto jen tak z povinnosti.

mercedes-benz-a250e-1

No, a zatímco zvenku se ještě pár odlišností od běžných modelů dalo najít, tak uvnitř nikoliv. Je to zcela standardní Áčkovský interiér. A to jsem rád, protože interiér aktuální generace Mercedesu A250e patří k tomu nejlepšímu na trhu. Skvěle v sobě kombinuje futuristický styl s tradičními rysy značky. Dominantou palubní desky je obři dvojdisplej infotainmentu, na kterém běží systém MBUX. Tento infotainment debutoval právě ve třídě A, a stále patří k tomu nejlepšímu, co svět spatřil. Systém je svižný, logický a velice chytrý. Při jeho návrhu se postupovalo tak, aby se celý systém dal „naučit“ běžným používáním a nemuselo se lézt do návodu. A opravdu to funguje. Systém má taky umělou inteligenci a učí se vašim návykům, takže čím déle s autem žijete, tím jednodušší to je. Takovou třešničkou na dortu je hlasové ovládání, ve kterém aktuálně Mercedes nemá konkurenci.

Výtečné je, že hlasový asistent rozumí i běžné řeči a nemusíte na něj sypat předem naučené fráze. Vadí vám, že se samo zapíná dopravní hlášení a kazí vám poslech hudby? Stačí říct „Mercedesi, vypni dopravní hlášení“ a je hotovo. Mercedes vidí v hlasovém ovládání budoucnost, a já jsem v tom s ním. Obří dotykové plochy jsou v moderních autech postrachem ergonomie, a právě ovládání hlasem může být cesta. Ještě jeden bonbonek je možnost vybavit si auto rozšířenou realitou. V praxi to funguje tak, že při navigaci se před odbočkou aktivuje přední kamera, a navigace je vám promítána v reálném čase přímo na silnici – funguje to naprosto úžasně. Mercedes také chytře umístil kameru do činné plochy stěračů, takže se nestane, že by se vám v horším počasí zašpinila. Infotainment se dá ovládat dotykově, skrze touchpad na středovém tunelu, nebo hlasem. Také se dají používat senzorová tlačítka na volantu, kdy to na levém ramenu ovládá levou část, to na pravém pravou – jednoduché, funkční!

mercedes-benz-a250e-42 mercedes-benz-a250e-47

Pokud jde o interiér samotný, tak kvalita materiálů a zpracování patří ke špičce své třídy. Ergonomie je také bez výhrady, a pokud zvolíte verzi bez střešního okna (jako testovaný kus), nebude zde mít problém s místem ani největší dlouhán. Sedačky jsou hlavně ve znamení komfortu a nalézt ideální pozici za volantem je otázka sekundy. Ani na zadních sedadlech nikdo nebude trpět. Díky nadstandardnímu rozvoru 2729 mm nemám problém posadit se sám za sebe. Do kufru se potom vejde slušných 341 litrů. Mercedes-Benz A je zkrátka skvělá ukázka toho, jak se má dělat prémiový hatchback.

O pohon plug-in hybridního Áčka se stará přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,33 litru vyvinutý ve spolupráci s Renaultem o výkonu 118 kW a 250 Nm. Tomu ještě pomáhá elektromotor, který přihazuje instantních 75 kW a 300 Nm. Systémový výkon vozu je potom 160 kW a 450 Nm, což stačí ke sprintu na stovku za 6,6 sekundy a maximálce dalece přesahující 200 kilometrů v hodině. Už z papírových hodnot je tedy jasné, že se nejedná o žádného lenocha. A v reálném světě tomu není jinak. Díky okamžitým reakcím elektromotoru je A250e tak rychlé, až vás to překvapí. Především pružnost je špičková – tedy pokud máte nabité baterie. Pokud ne, auto přechází do plně hybridního režimu, kdy elektřinu využívá především pro plachtění. Musím také pochválit sladění systému a výtečně odhlučnění čtyřválce. Hybridní systém funguje zkrátka na jedničku. Také je schopný jezdit čistě elektricky, což umí i konkurence, přesto si ale troufnu říct, že Mercedes postavil auto lépe než ostatní. Plug-in hybridů je totiž kupa, ale u každého se dá najít nějaký kompromis. Buď je to moc malá baterie, nebo slabý elektromotor, nebo pomalé dobíjení.

mercedes-benz-a250e-11

U Mercedesu to tak není. Elektromotor samotný má takový výkon, že při ježdění po městě se mi spalovák nezapnul ani jednou. Při ježdění do práce jsem si tak užíval absolutního ticha, okamžitých odjezdů z křižovatek, a především téměř nulových nákladů na provoz. Vodou chlazená baterie o kapacitě 15,6 kWh mu reálně stačí na víc, než 50 kilometrů. Tou největší výhodou je ale přítomnost rychlého dobíjení – což konkurence z nějakého důvodu nenabízí. U běžného plug-inu to totiž běžně chodí tak, že si přes noc nabijete, přes den jezdíte, a pokud vám dojde šťáva v baterce, jste v podstatě odkázáni na motor, protože stát na nabíječce 3,5 hodiny kvůli 30-50 kilometrům nedává smysl. Jenže Mercedesu tahle procedura nezabere ani půl hodiny. Mně se při reálné situaci dobilo auto z nuly na 93 procent za 22 minut. Pokud tedy jedete na oběd/schůzku/kafe, stačí vám dvacet minut na to, abyste mohli dále pokračovat na elektřinu. Reálně se tak dá A250e po městě využívat čistě elektricky, což dle mého zcela mění hru na poli plug-in hybridů, a doufám, že ostatní výrobci budou následovat tento příklad.

Spotřeba – jako u každého auta této kategorie – závisí na stylu využití. Ve městě jsem jezdil pouze na elektřinu. Když se k tomu přidají nějaké okrajové části, kdy si auto tu a tam pomůže spalovacím motorem pohybuje se spotřeba někdo kolem dvou litrů. No, a při klasickém výletění počítejte s rozmezím mezi 4-6 litry, podle nabití baterie. A baterii bych vám doporučoval držet, pokud možno, nabitou, jinak nikdy neobjevíte plný potenciál vozu. Dalším důvodem je osmistupňová dvouspojková převodovka, která v případě vybité baterie začne trochu zmatkovat. Jako by čekala, kdy jí pomůže elektromotor, a trochu zbytečně drží rychlosti.

mercedes-benz-a250e-21 mercedes-benz-a250e-19

Na silnici je to Mercedes se vším všudy. Předvádí velice klidnou komfortní jízdu, působí vyrovnaně a jen tak něco ho nerozhází. Ve městě oceníte měkoučký podvozek společně s velice dobrou manévrovatelností a slušnou viditelností z vozu. Na Mercedesu třídy A je ale skvělé, že se vůbec nemusíte omezovat na město. Mimo něj totiž působí stejně suverénně a dospěle. Bez sebemenší námahy zvládá i několikahodinové cesty, a působí při nich jako o třídu větší auto. Díky skvělé aerodynamice se nemusíte bát hluku obtékajícího větru při dálničních přesunech, jen mě trochu zklamal hluk od kol. Nevím, jestli to bylo zvolenými „eko“ gumami Michelin Primacy, ale je to asi jediná hrubka na jízdním projevu jinak skvělého hatchbacku. Na zakroucených silničkách od něj nečekejte žádnou chuť sportovat. Auto je jisté, stabilní, bez zbytečných sklonů k nedotáčivosti, ale je cítit, že se daleko komfortněji cítí v klidném tempu. Pokud se ale chcete i v kompaktním hathbacku cítit jako v „dospělém“ autě, je nové Áčko jednou z nejlepších voleb.

Nový Mercedes-Benz třídy A beru jako jakýsi vzor moderního hatchbacku. Je elegantní, má dospělé jízdní vlastnosti a je doslova přecpaný moderními technologiemi. Nyní dostal i moderní pohonné ústrojí, které funguje na jedničku a konkurenci ukazuje, jak má plug-in vypadat. Díky slušnému dojezdu, výkonnému motoru – a především rychlému dobíjení – jde dle mého o nejpoužitelnější plug-in na současném trhu. Společně s rozumnými rozměry jde navíc o lepší volbu než velká SUV, která se jako plug-iny prodávají nejvíce.

mercedes-benz-a250e-35

Mercedes-Benz A250e je ukázka toho, jak má plug-in hybridní vůz vypadat. Je vyroben bez kompromisů a také tak funguje. Pravděpodobně jde o nejpoužitelnější auto ve své kategorii.

Plusy

– Rychlé dobíjení
– Komfort jízdy
– Moderní výbava
– Fungující hybrid

Mínusy

– Hluk od podvozku

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz