mercedes-benz-allterrain-40

Test Mercedes-Benz E 400d All-Terrain: Absolutní pohodlí a skvělý diesel

25. 6. 2021 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 90%

Mercedes-Bnz E All-Terrain je fantastické auto, které je navíc nejpohodlnější ze všech zástupců této třídy. Nabídne skvělé odhlučnění, nádherný interiér, pokrokové technologie a překvapivou agilitu na klikaté silnici. Ideální auto na každodenní cestování v absolutním komfortu.

Verdikt:

Je to až k nevíře, ale Mercedes-Benz byl donedávná jeden z posledních prémiových výrobců, který nenabízel zvýšené kombi po vzoru bestsellerů Allroad od Audi. Pravdou však je, že průkopníkem tohoto receptu bylo Subaru s modelem Legacy Outback už v roce 1994. Jedná se o úspěšný recept, o který je obrovský zájem a já se vůbec nedivím, proč tomu tak je. Zvednuté oplastované kombi s vylepšenou průchodností, drsným vzhledem, pohodlnějším podvozkem a velkým prostorem je totiž lepší volbou než jakékoli SUV. A to nezmiňuji, že většinou nabízí i mnohem lepší prostornost a užitnou hodnotu, a co teprve výrazně příjemnější jízdní projev na silnici a manévrovatelnost ve městě.

Za sebe považuji vůbec nejlepší vůz této kategorie Volvo XC70, které bylo sametově pohodlné a překvapivě schopné. Nepřekonalo ho ani novější V90 Cross Country, ani Allroady od Audi. Ale co nový All-Terrain postavený na kombi třídy E? Hned na začátku zmíním, že tomu se to povedlo a dále se dočtete proč.

mercedes-benz-allterrain-26 mercedes-benz-allterrain-33

Mercedes-Benz omladil celou modelovou řadu třídy E a i tentokráte je tu několik novinek, které se u značky objevují vůbec poprvé. Facelift je navíc poměrně výrazný a nejedná se jen o decentní designerské retuše. Auto dostalo nová přední světla (tvar i grafiku), ale i přepracovanou masku chladiče. Její výplň i barva se liší podle zvolené výbavové linie. I modernizované éčko je standardně vybaveno LED světlomety MULTIBEAM, za příplatek je možné pořídit MatrixLED. Vůz vypadá svěžeji a elegantně, nicméně stále mírně usedle, což je ale pro tento Mercedes-Benz typické odjakživa.

Verzi All-Terrain poznáte podle zvětšené světlé výšky, lemování blatníků nebo třeba podle jiné masky s elementy, které znáte z mercedesích SUV. Jiný je také přední a zadní nárazník s ochrannými plasty. Mercedes-Benz třídy E All-Terrain je standardně vybaven vzduchovým odpružením. I díky tomu lze světlou výšku zvednout na maximálních 156 mm. A kufr? Ani tady se kombíkové éčko rozhodně nenechá zahanbit. Vždyť v základním uspořádání nabízí 670 litrů. Pokud by vám to bylo málo, pak vězte, že jednoduchým sklopením opěradel zadních sedadel se dá objem zvětšit až na 1820 litrů.

mercedes-benz-allterrain-23

Větším změnám se nevyhnul ani interiér. Základní architektura sice zůstala stejná , ale je tu nový volant s plně dotykovým ovládáním. Jinak tvarované jsou i páčky na volantu pro manuální řazení, ale nezměněny zůstaly páčky blikačů a voliče automatické převodovky. Nové jsou také některé materiály a barvy, ale i nová generace systému MBUX s inteligentním hlasovým ovládáním, s čímž souvisí také nová grafika digitálního přístrojového štítu.

Potěší také zajímavá funkce, kterou je adaptivní nastavování sedadla řidiče. Po zadání tělesné velikosti na multimediálním displeji nebo prostřednictvím „Mercedes me“ se sedadlo automaticky přesune do zpravidla vhodné polohy, kterou si řidič už jen jemně doladí. U sedadel lze využít i další funkci, kinetiku sedadel ENERGIZING, která za jízdy podporuje drobnými pohyby sedáku a opěradla žádoucí změny v držení těla při sezení. V nabídce je samozřejmě i klasická masážní funkce.

mercedes-benz-allterrain-14 mercedes-benz-allterrain-1

Nová třída E je také vybavena nejnovější generací asistenčních systémů Mercedes-Benz pro kooperativní podporu řidiče. Funkci rozpoznávání držení volantu zajišťují nyní kapacitní senzory, což zvyšuje komfort ovládání při částečně automatizované jízdě. K tomu, aby řidič signalizoval asistenčním systémům, že má auto i nadále pod kontrolou, postačuje, aby se volantu jen dotýkal. Předtím bylo jako zpětná vazba zapotřebí mírné otáčení volantem. Ve věnci nového volantu se nachází vložky s příslušnými senzory, které zaznamenávají, zda se řidič volantu dotýká. Jakmile systém rozpozná, že řidič nemá ruce po určitou dobu na volantu, spustí se postupně výstražná upozornění a po nich při pokračující neaktivitě řidiče následuje aktivace asistenta pro nouzové zastavení.

Třída E je standardně vybavena aktivním brzdovým asistentem, který dokáže v mnoha situacích zabránit autonomním brzděním kolizi, nebo alespoň zmírnit její intenzitu. Systém dokáže při rychlostech, obvyklých v městském provozu, brzdit také před stojícími vozidly nebo přecházejícími chodci a v závislosti na situaci dokonce zabránit kolizi. V rámci paketu asistenčních systémů je toto nyní možné i při odbočování přes protisměrný jízdní pruh.

mercedes-benz-allterrain-7

Na přání lze paket asistenčních systémů rozšířit o několik funkcí Intelligent Drive. Mezi ně patří aktivní asistent pro dodržování rychlostních limitů, reagující na změny omezení rychlosti jízdy pomocí mapových podkladů a informací od asistenta pro rozpoznávání dopravních značek. Součástí systému je rovněž přizpůsobování rychlosti jízdy v závislosti na projížděné trase, například před zatáčkami, kruhovými objezdy, mýtnými bránami, křižovatkami ve tvaru T nebo před odbočováním či sjezdy z dálnic a rychlostních silnic. Zapne-li řidič aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s funkcí přizpůsobování rychlosti jízdy na základě projížděné trasy, dokáže auto reagovat dokonce na aktuální dopravní zpravodajství. V ideálním případě k tomu dochází ještě dřív, než je řidič, nebo radarové a kamerové senzory, schopen překážku v dopravě zaregistrovat. Při rozpoznané dopravní koloně se rychlost jízdy sníží preventivně na cca 100 km/h, pokud se řidič vědomě nerozhodne jinak.

V dopravní zácpě na dálnici může pak aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně při rozpoznaném značení jízdního pruhu dalekosáhle a s vysokou dostupností převzít úkol udržování vozidla v jízdním pruhu a bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu při jízdě rychlostí až cca 60 km/h. Vozidlo se dokáže znovu automaticky rozjet, pokud neuplyne více než jedna minuta od zastavení. Aktivní asistent řízení podporuje řidiče na víceproudých silnicích funkcí pro vytvoření uličky pro záchranáře, díky níž je vozidlo udržováno u okraje jízdního pruhu. Vozidlo se přitom na dálnicích orientuje podle vozidel v okolí a rozpoznaného podélného značení, a to při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h. Pokud systém nerozeznává žádné jízdní pruhy, orientuje se třída E jako dosud podle vozidla vpředu.

Rozšířenou ochranu cestujících nabízí aktivní asistent pro sledování slepého úhlu s upozorňováním na nebezpečí při vystupování. Systém dokáže reagovat na vozidla ve slepém úhlu a kritické oblasti aktivním brzdovým zásahem. Nyní kromě toho může cestujícím ve stojícím vozidle před vystupováním signalizovat vizuální výstrahou na vnějším zpětném zrcátku, že se v kritické oblasti přibližuje vozidlo nebo jízdní kolo. Jakmile cestující v tomto okamžiku zatáhne za kliku dveří, zazní navíc akustické upozornění a dekorační osvětlení na dveřích začne blikat červeným světlem. Systém rozpoznává účastníky silničního provozu, kteří projíždějí kolem vozidla rychlostí více než 7 km/h. Funkce je k dispoziciu stojícího vozidla až tři minuty po vypnutí zapalování.

mercedes-benz-allterrain-2

Aktivní parkovací asistent se systémem PARKTRONIC a 360° kamerovým systémem umožňuje automatické zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa. Systém usnadňuje vyhledání a výběr vhodného parkovacího místa, jakož i zaparkování vozu a vyjetí z parkovacího místa (pokud bylo vozidlo zaparkováno automaticky), a to na podélná a příčná parkovací místa nebo do garáží. Nová třída E je poprvé také schopna rozpoznávat a používat parkovací prostory, které jsou na větších parkovištích vyznačeny pouze jako plochy. Kamerový systém s rozsahem snímání 360° přenáší na multimediální displej ještě věrnější obraz včetně rozšířeného zorného úhlu po stranách. Systém může při vyjíždění z parkovacího místa upozorňovat řidiče na vozidla přijíždějící ze stran a v případě rizika brzdit.

Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně. Mercedes doladil vzhled dvojice monitorů k dokonalosti.

Interiér vypadá opravdu dobře a vyloženě nádherné je celkové podsvícení, kde si můžete nastavit libovolnou barvu. Mercedes-Benz v současnosti vyrábí jedny z nejhezčích interiérů na trhu a ečko na tom není jinak. Uvnitř se člověk cítí pohodlně a rozmazlovaný, na denní nebo dlouhé cestování se jedná o dokonalého společníka. Pokud bych měl něco vytknout, bude to jen dotykové ovládání multifunkcí na volantu, které vyžaduje trochu cviku a ne vždy reaguje. Vypadá sice efektně, ale použitelnost v praxi je slabší. Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audiosoustava Burmeister, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku.

mercedes-benz-allterrain-3 mercedes-benz-allterrain-4

Speciální pochvalu si tradičně zaslouží systém MBUX a jeho specifická funkce. Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

Pod kapotou se nachází současně nejsilnější dieselový agregát značky s označením 400d. Zejména v naši republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 330 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že zvýšený komník s tímto motorem zrychlí na stovku za 5.4 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěným přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíku (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou).

mercedes-benz-allterrain-29

Tolik teorie a teď praxe. Naftový šestiválec je tichý a kultivovaný. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 7 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 6. Ečko vás i přes svůj výkon nebude nutit jezdit rychle. Je však dobré mít takovou zásobu výkonu pro bezpečné předjíždění. Pružnost je největší doménou tohoto motoru. Pohonné jednotce skvěle sekunduje i devítistupňový měničový automat 9g-Tronic, který řadí hladce a rychle. Často se ani neobtěžuje podřazovat a nechá pracovat zásobu točivého momentu. Na dálnici je toto kombi opravdu přesvědčivé.

V poslední době se naftové motory stávají nechtěnými, dokonce bych řekl, že se na ně pořádá byrokratický hon. Jenže právě toto auto ukazuje, že velký a silný diesel má své opodstatněné a je v mnoha ohledech nenahraditelný. Jde zejména o kombinaci obrovského točivého momentu a nízké spotřeby. Je to prostě výborná kombinace a pro dané auto nejlepší možná motorizace.

mercedes-benz-allterrain-42

Nejzásadnější je ale projev podvozku a jeho pohodlí. Jedná se o nejpohodlnější Mercedes-Benz na vzduchovém podvozku (ten dostanete s touto verzí již v základu), se kterým jsem za poslední dobu jel (na novou Třídu S teprve čekám). Za vším stojí přepracovaný podvozek Air Body Control s o 15 milimetrů větší výchozí výškou než u standardního kombíku a dalších 14 milimetrů přidávají pneumatiky s vyšším profilem. Manuálně pak lze světlost zvýšit o dalších 20 milimetrů, avšak pouze do rychlosti 35 km/h. Po jejím překročení se podvozek opět vrátí do výchozí polohy.

V praxi je jízda s E All-Terrain jednoduše úžasná, klidná a vznešená. Auto nádherně žehlí nerovnosti, dokonce i ty příčné a celou dobu si připadáte jako v luxusním letadle. Dokonalá je také izolace od ruchů okolního světa a na palubě panuje nevídaný klid. Potěšila mě schopnost zatáčet a fakt, že se vůz nezalekne ani vyššího dynamického tempa na klikaté silnici. Pocitově prostě řídíte agilní vůz klasické koncepce a nic vás neobtěžuje. A to je klíčový rozdíl, který děli tato auta od SUV – o agilitě si většina z nich může nechat jen zdát. Od kol se sice může na velkých nerovnostech ozvat vzdálená, tlumená rána, ale jinak je podvozek tichý a dokáže si velmi dobře poradit i s příčnými nerovnostmi.

mercedes-benz-allterrain-20

Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Ečko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

Mimo zpevněné silnice se vůz projevuje stále komfortně, pohon všech kol 4Matic zajišťuje potřebnou trakci a průchodnost je plně srovnatelná s kompaktními SUV. Světlá výška se totiž příliš neliší. Limity jsou zejména v nájezdových úhlech díky větším převisům. Většině řidičům však tyto limity a schopnosti mimo silnici budou plně dostačovat. Pozor musí člověk dát zejména na krásná devatenáctipalcová kola. Samotný 4Matic u verze All-Terrain žádné změny neprodělal, stále pracuje s rozdělením hnacích sil v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy, ale dostal systém 4ETS, který v terénu přibrzďuje protáčející kola.

mercedes-benz-allterrain-18

Sečteno a podtrženo. E All-Terrain je fantastické auto, které je navíc nejpohodlnější ze všech zástupců této třídy. Nabídne skvělé odhlučnění, nádherný interiér, pokrokové technologie a překvapivou agilitu na klikaté silnici. Ideální auto na každodenní cestování v absolutním komfortu.

Ceník Třídy E kombi začíná na 1 355 200 Kč s DPH za naftovou E 200 d kombi se 160 koňmi a 360 Nm. Nejlevnější benzinovou variantou je E 200 kombi za 1 391 500 Kč s DPH. Testované E 400 d All-Terrain je ale výrazně dražší, když v základu vyjde na 2 014 650 Kč s DPH, přičemž testovaný kus s příplatkovou výbavou vyšel na 2 336 092,55 Kč s DPH.

Plusy

– Ukázkové odhlučnění
– Příkladná stabilita
– Nízká spotřeba
– Zpracování interiéru
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Šířka interiéru
– Image a vzhled
– Motor
– Jízdní vlastnosti

Mínusy

– Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
– Příliš komplikované ovládání klimatizace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz