mercedes-benz-gls-2020-9

Test Mercedes-Benz GLS 400 d 4MATIC

16. 11. 2020 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy, Videa

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 95%

Už dlouho jsem neřídil takto pohodlné a vyklidněné auto, které vás dokonale izoluje od okolního světa. Díky nádhernému luxusnímu interiéru a veškere myslitelné výbavě rychle zapomenete na každodenní starosti. GLS vás vyloženě nutí jezdit klidně a užívat si té nebývalé pohody a ticha na palubě za doprovodu oblíbené hudby a kvalitních masážních sedadel. V kombinaci se skvělým potentním dieselem se jedná o skvělého parťáka pro každý den.

Verdikt:

Mercedes-Benz vyrábí prémiová SUV od roku 1997, kdy byla uvedena na trh Třída ML ve Spojených státech amerických, které jsou hlavním globálním trhem pro tato vozidla. Od roku 2006 je nabízena sedmimístná varianta GL v segmentu velkých automobilů. V roce 2015 umocnila modernizace luxusní charakter druhé generace velkého SUV, který dává od té doby najevo také nové označení GLS. A nejen to, GLS je stejně jako sedany Třídy S lídrem na trhu ve svém segmentu.

Nejluxusnější a jedno z největších SUV na trhu přichází ve své třetí generaci a je ještě působivější než dříve. Pokud vám předchozí generace přišly velké, věřte, že ta současná ještě narostla do všech směrů: Na délku no 77 milimetrů (5207 mm), šířka vzrostla o 22 mm (1956 mm) a polepšil si rovněž rozvor, jenž je teď o 60 milimetrů delší (3135 mm). Evropští rivalové mu velikostí nemůžou konkurovat, BMW X7 i AUDI Q7 jsou menší. Větší je už jen Cadillac Escalade. Nezapomínejme, že GLS je vůz vyráběný v Americe a určený zejména pro tamní trh.

mercedes-benz-gls-2020-11 mercedes-benz-gls-2020-18

Design je čistě subjektivní záležitostí a zhodnocení nechám na vás. Tvarově se GLS přizpůsobilo aktuálnímu designovému jazyku značky a více se zakulatilo. Mezigeneračně se zapracovalo také na aerodynamice, koeficient odporu cx se snížil z dřívějších 0,35 na současných 0,32. Výsledné vzezření je nyní více elegantní a méně arogantní, i když svou dominanci dává stále najevo. Nutno říci, že testovaný model má optický paket AMG, který přidává ostře tvarovaný přední nárazník, vytažené lemování blatníků nebo černé lišty kolem oken. Markantní vzhled, za světla i za tmy, umocňuje osobitý design předních světlometů. GLS má standardně světlomety MULTIBEAM LED s celkem 112 diodami LED na každé straně. Tyto světlomety vytvářejí legislativně stanovenou maximální přípustnou intenzitu světla. To znamená, že jas dálkových světel klesá pod referenční hodnotu 1 luxu až ve vzdálenosti více než 650 metrů. Světla pro denní svícení, se třemi segmenty LED, signalizují postavení modelu GLS jako Třídy S v segmentu SUV.

GLS působí impozantně také zezadu. K tomu přispívá zejména velmi svalnatá ramenní partie, která sahá od zadních dveří až k zadním svítilnám. Dvoudílné zadní skupinové svítilny používají techniku LED a jejich trojrozměrný design zaujme svou hloubkou a solidností. Odrazová světla byla přemístěna mimo zadní svítilny, které mohou být díky tomu nižší, a završuje je úzká, nepřerušovaná chromovaná lišta.

mercedes-benz-gls-2020-4

Interiér nového modelu GLS je zcela podřízen estetickému pojetí s důrazem na luxus a eleganci. To je patrné již ze standardně dodávaného čalounění kůží. Interiér kombinuje komfort luxusního sedanu s robustními a progresivními detaily SUV. GLS po vzoru modelu A nabízí nejlepší infotainment současnosti – MBUX. Na středovém panelu tak najdeme dva obří displeje s uhlopříčkami 12,3”. Zajímavý je taktéž středový tunel v okolí voliče převodovky. Jsou zde dvě masivní madla (navíc osvětlená), což interiéru dodává nebývalý šmrnc. Za zmínku stojí rovněž čtveřice středových výdechů ventilace. Výdechy mají vůbec poprvé obdélníkový tvar. Kokpit vypadá opravdu úchvatně a dílenské zpracování je špičkové. Líbil se mi posed za volantem, skvělá sedadla a celková útulnost paluby. Velkorysý je i vnitřní prostor pro posádku v obou řadách.

Nabídka prostoru, zejména ve druhé řadě sedadel, těží z prodloužení rozvoru o 60 mm. Mimořádného prostoru a komfortu sezení si mohou užívat cestující ve všech třech řadách s kompletně elektricky nastavitelnými sedadly. Sedadla třetí řady lze za účelem zvětšení objemu zavazadlového prostoru (až na hodnotu 2400 litrů) elektricky sklopit do podlahy, přičemž sklopením druhé řady sedadel vznikne praktická rovná plocha. Poprvé je nabízena také šestimístná varianta se dvěma komfortními samostatnými sedadly ve druhé řadě. Všechna sedadla jsou standardně elektricky nastavitelná. To platí i pro funkci Easy Entry pro snadné nastupování a vystupování cestujících, kteří cestují na obou samostatných sedadlech ve třetí řadě. Sedadlo ve druhé řadě se za tím účelem posune daleko vpřed a sklopí se dopředu. Sedadla ve třetí řadě jsou plnohodnotná, vhodná pro osoby s tělesnou výškou až 1,94 m, a poprvé je pro ně nabízena také funkce vyhřívání. K dispozici jsou rovněž samostatné vstupy USB s funkcí nabíjení.Je-li GLS vybaveno pětizónovou klimatizací, nachází se ve třetí řadě zadní zóna s výdechy ve stropě. Tato zóna disponuje vlastním, elektricky poháněným topením a klimatizací.

mercedes-benz-gls-2020-20 mercedes-benz-gls-2020-3

Speciální pochvalu si tradičně zaslouží systém MBUX a jeho specifická funkce. Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída GLS podtrhuje interiér úchvatným ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce pro každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Ještě jedna věc, třídě GLS nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.

mercedes-benz-gls-2020-23 mercedes-benz-gls-2020-25

Pod kapotou testovaného GLS se nachází dieselový agregát s označením 400d. Zejména v naši republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 330 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že obrovské SUV s tímto motorem zrychlí na stovku za 5.8 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěným přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíku (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou). Zásoba AdBlue činí 31,6 litru. Jeho doplňování je stejně jako dosud možné komfortně prostřednictvím samostatného plnicího hrdla pod víčkem palivové nádrže.

Tolik teorie a teď praxe. Naftový šestiválec je tichý a kultivovaný. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 9 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 8. GLS vás i přes svůj výkon nebude nutit jezdit rychle. Je však dobré mít takovou zásobu výkonu pro bezpečné předjíždění. Pružnost je největší doménou tohoto motoru. Pohonné jednotce skvěle sekunduje i devítistupňový měničový automat 9g-Tronic, který řadí hladce a rychle. Často se ani neobtěžuje podřazovat a nechá pracovat zásobu točivého momentu. Na dálnici je toto SUV opravdu přesvědčivé.

mercedes-benz-gls-2020-16

Změnil se také podvozek a pohon. Systém 4Matic již nezajišťuje diferenciál, ale mezinápravová spojka s transferem. V přenosu točivého momentu je plně flexibilní (0:100 až 100:0). Standardně preferuje kola zadní nápravy tak, aby přispěla k potlačení nedotáčivosti a zlepšila agilitu v zatáčkách. V režimu Lock pak dochází k výchozímu rozdělování 50:50, přičemž poměr se dále upravuje v závislosti na podmínkách a schopnosti trakce jednotlivých kol. V rámci terénního paketu dostanete ještě redukční převodovku (1:2,93).

Model GLS je standardně vybaven zdokonaleným systémem vzduchového odpružení AIRMATIC s adaptivními tlumiči Plus. Řídicí jednotka přizpůsobuje na základě velmi komplexních údajů od senzorů a složitých algoritmů charakteristiku tlumičů v reálném čase stavu vozovky a jízdní situaci. Veškeré komponenty byly oproti předchozí generaci zdokonaleny. Vzduchové odpružení kromě toho udržuje stejnou světlou výšku bez ohledu na zatížení. Testovaný model však komfort posouvá ještě dále díky příplatkovému podvozku E-ACTIVE BODY CONTROL (+200.558 Kč)

mercedes-benz-gls-2020-8

Ten na základě 48V elektrické sítě nabízí nejvyšší úroveň komfortu odpružení, agilní jízdní vlastnosti se snadnou ovladatelností a mimořádnou průchodnost terénem. Novinkou je funkce pro mycí linku, která na povel tlačítka připraví vozidlo na vjezd do mycí linky. O prací podvozku v podstatě nevíte a komfort je absolutní. Jakkoli rozbitou silnici GLS promění v hladký asfalt, zpomalovací pás ve městě ani nepocítíte a plavnost celého auta je až neuvěřitelná. V kombinaci s perfektně odhlučněnou kabinou je taková jízda silně návyková. Zapomenout samozřejmě nemůžu na funkci Vyproštění vozidla. Ta umí rozhoupat karoserii (pomocí rychlé změny světlé výšky u jednotlivých kol) a vyhoupat vás při uvíznutí v písku či hlubokém sněhu. Houpat se kastle zvládá do rychlosti 6 km/h.

mercedes-benz-gls-2020-15

Možná si myslíte, že GLS bude nepoužitelné v zatáčkách, ale opak je pravdou. Novinkou je totiž také natáčení zadní nápravy, které velmi usnadňuje manévrovatelnost a zlepšuje agilitu. Do zatáček se vůz vrhá s chutí, ale ve standardním režimu se dost naklání. I na to výrobce myslel a vůz vybavil speciálním režimem Curve. Jde o mód, jenž eliminuje náklony vozu v zatáčkách a někdy jej naklopí na opačnou stranu, čímž vyruší odstředivou sílu a vyvolá dojem klopené zatáčky. Samozřejmě podvozek také ztuhne, čímž se připravíte o dávku komfortu. Pokud však z nějakého důvodu chcete vymetat zatáčky, jde to. GLS se však lépe cítí v komfortním režimu a maximálně ve středním rychlostním tempu.

mercedes-benz-gls-2020-6

Už dlouho jsem neřídil takto pohodlné a vyklidněné auto, které vás dokonale izoluje od okolního světa. Díky nádhernému luxusnímu interiéru a veškere myslitelné výbavě rychle zapomenete na každodenní starosti. GLS vás vyloženě nutí jezdit klidně a užívat si té nebývalé pohody a ticha na palubě za doprovodu oblíbené hudby a kvalitních masážních sedadel. V kombinaci se skvělým potentním dieselem se jedná o skvělého parťáka pro každý den. Mercedes-Benz si za to samozřejmě nechá adekvátně zaplatit. Cena testovaného modelu v základní výbavě začíná na částce 2.374.020 Kč. S příplatky se konečná suma vyšplhala až na 3.181.550 Kč.

Plusy

– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Podvozek a komfort
– Zpracování interiéru a MBUX
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Design a image
– Automatická převodovka
– Výkon světlometů

Minusy

– Astronomická cena příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz