mercedes-benz-s-2017-exterior-13

TEST Mercedes-Benz S400d 4Matic – Limuzína s nejsilnějším dieselem v historii značky.

20. 10. 2017 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 90%

I v další evoluci dokázal Mercedes-Benz postavit ještě složitější, komplexnější a technologicky pokrokové vozidlo. To Vás zahrne veškerým myslitelným komfortem a nabídne bezkonkurenční dávku bezpečnosti. Vzhled nechám na Vás, ve všem ostatním je třída S jednoduše dokonalá. Svým pojetím luxusu, jízdy a zpracováním interiéru konkurenci naprosto deklasuje a blíží se spíše do teritoria mnohem dražších exotických značek.

Verdikt:

Ač se to dle změn zvenčí nezdá, modernizovaný Mercedes-Benz třídy S kompletně vyměnil techniku pod kapotou, nahradil vidlicové šestiválce za řadové, přešel na 48V elektroinstalaci a přidal ohromné množství pokrokových technologií. Jako první benzínové auto na světě také používá elektrické turbodmychadlo a třeba model S63 AMG 4Matic+ dokáže dvoutunové auto odpálit na stokilometrovou rychlost za 3,5 sekundy. Do boje s BMW řady 7 a novou Audi A8 tak i v půlce životního cyklu vyráží připraven.

Není ani obvyklé, že v rámci faceliftu model obmění téměř celou motorovou paletu, ale u nové třídy S se tak stalo. Z nabídky zmizel vznětový čtyřválec 250d a roli základní motorizace převzal šestiválec se známým označením S350d, jež je ale kompletně nový – už není do V, ale v řadě (OM656) a disponuje vyšším výkonem 210 kW (+20 kW) a točivým momentem 600 Nm. V nabídce se objevil také dlouho očekávaný silnější diesel  S400d. Má 250 kW a 700 Nm a obě varianty lze kombinovat s pohonem všech kol.

s400d_5

I benzínové šestiválce jsou nyní výlučně řadové a jedná se o novou konstrukční řadu M256. Do té nově spadá označení S500, které již nenabízí osmiválec, ale právě nový motor R6. Díky instalaci elektrického turba se výkon vyšplhal na 320 kW a 520 Nm. Je to sice méně než u verze S500 před faceliftem, ale jeho roli nyní zastává model S560, který má pod kapotou famózní motor z modelu AMG GT S, tedy čtyřlitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel a výkonem 345 kW a 700 Nm. Na spodní nabídce benzínových motorů je nově S450 se slabší variantou nového řadového šestiválce a výkonem 270 kW a 500 Nm. Na vrcholu samozřejmě zůstává verze S600 s přeplňovaným dvanáctiválcem a výkonem 390 kW. Ještě nad ní je monstrózní S65 AMG s brutálním výkonem 463 kW a kroutícím momentem rovných 1000 Nm. Osmiválcový vrchol pak tradičně zastává S63 AMG. To ve verzi 4Matic+ umí katapultovat dvoutunovou limuzínu na stokilometrovou rychlost za 3.5 sekundy. Výkon pak činí 450 kW a 900 Nm.

V dnešním testu se ale budeme věnovat dlouho očekávané novince v podobě dosud nejsilnějšího dieselu od této značky. Zejména v naši republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant doplněnou o pohon všech kol 4Matic. Už papírově to nezní vůbec špatně. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 340 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že dvoutunová limuzína s tímto motorem zrychlí na stovku za 5.1 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěný přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíky (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou).

s400d_3

Tolik teorie a teď praxe. Nový šestiválec je tak neskutečně tichý a kultivovaný, že jsem občas pochyboval, jaké palivo spaluje. Možná to zní jako klišé, ale lepší naftovou jednotku jsem dosud neřídil. Mercedes dokázal v této oblasti porazit i dosavadního krále z Mnichova, který sice nabízí u modelu 50d 44 kW k dobru, ale horší kultivovanost. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 6 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 5,5. Ano, se 340 koňovou limuzínou s pohonem všech kol a docela svižně.

Samotný zátah motoru je ohromující. Auto zaklekne na zadní kola a pod přívalem mamutího kroutícího momentu vystřeli vpřed. Výkon příjemně graduje a velké Sko letí kupředu s neutichající sílou, kterou zastaví až elektronický omezovač na rychlosti 250 km/h. Jako dálniční stíhačka funguje opravdu přesvědčivě. Líbila se mi i odezva na plynová pedál, která je u řadové konstrukce vždy o kousek lepší. Až neuvěřitelně vybrané mravy a totálně plynulý zátah motoru však vyznívají natolik přesvědčivě, že vám mírný deficit výkonu oproti konkurenci přijde zcela druhořadý.

s400d_1

Ostatně auto je už natolik rychlé, že výkon vám scházet nebude v žádné situaci. Podvozek je navíc, oproti vyloženě rychlým verzím od AMG, naladěný primárně na komfort. Respektive výhradně! Nechapejte to tak, že by Sko nechtělo zatáčet – na svou váhu převyšující dvě tuny a délku 5 metrů se do zatáček skládá velmi ochotně, ale rozhodně to není auto na okreskové řádění. I přes silný motor vás spíše umravňuje, uklidňuje a láká k příjemné a plynulé jízdě.

Podvozek je skvostem číslo dva a nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtrace nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Podvozek lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Sko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

Další inovací je i aplikace nejnovější verze převodovky 9g-Tronic, která řadí podstatně rychleji a pracuje bez jediného cuknutí. S400d je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. Je to jako privátní let první třídou – jízda v této kategorii je totiž především o atmosféře, absolutní izolaci od okolního světa a nádherné pohodě.

s400d_4

Odhlučnění je dokonalé, interiér je mistrovské dílo a vy si jen sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž, vyhřívání a ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně rozjede a začne vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou, za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic Vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.

Modernizace se dotkla i interiéru, který se po vzoru současného Eška zlepšil zejména v oblasti velkých tabletů, které nabídnou čistý design bez přechodu a vyšší rozlišení s lepším procesorem než je tomu u aktuální třídy E. První sekce displeje plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Zaujme také nový volant, který kombinuje dotyková tlačítka s klasickými hardwarovými a přestěhovalo se na něj ovládání tempomatu. Potěší, že multifunkční oblast je provedena z pravého hliníku. Inu, vlajková loď. Upřímně říkám, že uvnitř se nové Sko nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí a podobá se spíše zakázkové luxusní jachtě.

s400d_6

Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace, vyhřívání a masáží sedadel. Vše se pak ovládá specifickým velkým otočným ovladačem na středovém panelu. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstala tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ovládání vyžaduje krátké zvykání a občas je trochu složitější, ale jinak je zcela bezchybné. Palubní deska je kompletně potažená kůží s texturou prošívání, sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester o výkonu 1540 W a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Dekory jsou vyvedeny z tmavého dřeva. Opravdu speciální a exotické místo, které nebude chtít opustit.

s400d_8
s400d_7

Mezi zajímavé technické inovace modernizované verze jistě patří osazení lepší stereokamerou pro čtení povrchu silnice, díky které se během milisekund mění nastavení podvozku Magic Body Control, a to až do rychlosti 180 km/h. Podvozek se také umí naklánět proti odstředivé síle, aby ta na posádku uvnitř vozu působila co nejméně. Nové S-Klasse je také více připraveno pomáhat s řízením – adaptivní tempomat a asistent řízení umí převzít kontrolu nad vozem a vykroužit nově větší poloměry zatáček, stejně jako popojíždět v koloně a sám se rozjet i po zastavení trvající do 30 sekund. Dále zde máme komfortní prvek Energizing, který spojuje systémy jako audio, ambientní osvícení (64 barev) a masážní sedadla, díky čemuž dokáže navodit jedinečnou atmosféru.

Speciální odstavec musím věnovat novým světlometům Multibeam LED, které jsou jedním slovem fenomenální. Ze všech automatických Full-LED systémů, které jsou na trhu fungují nejlépe a opravdu zjednodušují jízdu v noci. Vůz s nimi umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit vůz před vámi v obou směrech. Funguje to bez zaváhání a například viditelnost s pln aktivovanými dálkovými světly je neuvěřitelná.

s400d_2

I v další evoluci dokázal Mercedes-Benz postavit ještě složitější, komplexnější a technologicky pokrokové vozidlo. To Vás zahrne veškerým myslitelným komfortem a nabídne bezkonkurenční dávku bezpečnosti. Vzhled nechám na Vás, ve všem ostatním je třída S jednoduše dokonalá. Svým pojetím luxusu, jízdy a zpracováním interiéru konkurenci naprosto deklasuje a blíží se spíše do teritoria mnohem dražších málosériových značek.

Plusy

Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Dynamika motoru
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Design a image

Minusy

Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání klimatizace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz