vvvv

TEST Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC LPG

24. 6. 2014 • Mitsubishi, Novinky, Testy

Motor: 80%

Převodovka: 75%

Podvozek: 80%

Zpracování: 70%

Praktičnost: 90%

Praktické SUV s nízkými provozními náklady. Kvalita interiéru však v této cenové relaci pokulhává.

Verdikt:

Benzínový Outlander s předním náhonem může dávat mnohem větší smysl z hlediska ekonomického provozu, než dražší dieselová varianta. Tedy alespoň pokud si připlatíte necelých 34 000 za montáž LPG systému…

Víte, přechozí generace tohoto prodejně velmi úspěšného SUV se mi příliš nezamlouvala. Ostatně, v jeho TESTu jsem se do faceliftovaného Outlandera opřel vší silou a tedy kromě praktičnosti a řízení ode mě schytal fackovanou v podobě negativní kritiky. Proto jsem byl opravdu zvědavý, jestli se Mitsubishi dokázalo poučit z předchozích chyb a nový model dopilovalo alespoň tak, aby dokázal průměrně fungovat ve všech směrech. Jak tedy nový Outlander dopadl?

DSC_0291

Jak jsem již prozradil v úvodu, máme k dispozici verzi s namontovaným LPG systémem, takže tento Outlander kombinuje atmosférický benzínový čtyřválec o objemu dvou litrů. Ten samozřejmě používá proměnný zdvih ventilů (MIVEC) a jeho výkon vrcholí na hodnotě 110 kW. I když je Outlander stále velké SUV, oproti předchozí generaci zhubl o zhruba 100 kilogramů a náš testovací kus váží příjemných 1455 kg. I přesto však Outlander není stavěn na rally tratě ani okruhy. Je to SUV a i když má diamanty ve znaku, je třeba na něj jako na SUV nahlížet.

Exteriér

Vnější design přeletím v naprosté krátkosti a má to jednoduché a upřímné vysvětlení. Nebavilo by mne se tu podrobněji zabývat designem, který se mi prostě nelíbí. Ale sto lidí…

DSCN1279

V přední části najdeme skrze přední masku opticky spojené světlomety a vzadu… ehmm… najdeme vlastně totéž. Předchozí generace byla po technické a funkční stránce tragédie, ale její design vypadal naprosto skvěle. Mitsubishi to tedy vzalo z opračného konce a co bylo na předchozí generaci dobré, to nepoužili. No a co na ní bylo špatné, to naštěstí nepoužili také.

Interiér

Na usednutí dovnitř jsem byl skutečně velmi zvědavý. Minulý Outlander měl prakticky mobilní kabinu a drtivou většich jejích částí jste si buď mohli odnést s sebou do hospody a nebo po samotném odpadnutí prodat v bazaru, kde jste je mohli vydávat za jakési funkční věci z 90. let.

Nová generace ale taková není. Ano, stále postrádá tu kvalitu, jakou bychom od auta v této cenové kategorii očekávali a některé prvky jsou opět vystřiženy jako ze začátku 90. let, ale je třeba vyzdvihnout, že se kabina vozu posunula (tedy obrovským skokem poskočila) o kus vpřed. Najdeme tu sice stále tvrdší plasy, ale nikde nic při jízdě neskřípe, neupadává a všechny plasty jsou konečně slícované tak, jak by měly být. Středový panel je natočen mírně k řidiči a je lakován do skvěle vypadající černé barvy. Grafiku palubního systému raději přeskočím a prozradím, co mě vlastně na ovládacích prvcích nepotěšilo a dokonce až frustrovalo. Jedná se o tlačítka nastavení teploty klimatizace, které po každém zmáčknutí schválně vydávájí zvuk jako Nokia 3310 při zapnutém zvuku kláves. Problém však je, že je to opravdu hlasité a na příjemnosti užívání tohoto vozu to opravdu nepřidalo.

20140316_170344

Sedí se zde však opravdu příjemně a vše je přehledné, snadno dostupné a především fungující. Sedadla jsou pohodlná a měkká, ale postrádají jakékoliv výraznější boční vedení. Z vozu je dobrý výhled a díky vyššímu posazu má posádka vpředu skvělý přehled o dění na silnici.

Motor

Jak jsem již řekl v ůvodu, agregát, který rozhýbává základní verzi Outlandera, je benzínový čtyřválec o objemu 1998 ccm. Poskytuje výkon 150 koní (110 kW) při 6000 otáčkách a točivý moment 195 Nm je k dispozici v poněkud malém spektru 4100 – 4200 otáček. Tento motor navíc nejde kombinovat s pohonem 4×4, takže si budete muset vystačit pouze s předokolkou.

Předokolka se v minulé generaci příliš dobře neprodávala, ovšem změnit to může jeden důležitý fakt. Za cenu 33 900 Kč si můžete na benzínového Outlandera nechat namontovat systém LPG. Ten dokáže snížit provozní náklady až o polovinu, ale má také svou nevýhodu. Nepořídíte si do něj lepší výbavu než základní Intense a budete se tedy muset obejít například bez adaptivního tempomatu, bezklíčového vstupu i startu, kožených sedadel, posuvných zadních sedadel, multimediálního navigačního systému, xenonů, parkovací kamery a nebo také vynikajícího audiosystému Rockford Fosgate®.

DSC_0312

Na montáž LPG systému se vztahuje pětiletá záruka a můžete si být jisti, že jej nebude montovat nějaký Franta z Prčic. Zatím si to shrneme… Benzínová nádrž pojme 63 litrů paliva a plynová nádrž může být naplněna až 60 litry, což v praxi znamená reálný dojezd skoro 1400 kilometrů!

Jízda

Motor je skvěle kultivovaný a po nastartování se ustálí na tichém volnoběhu. Po vytočení má však velmi příjemný zvuk a jistě Vás bude bavit více, než dieselová varianta.

Rozjížďka čítá dávku milého překvapení z hlediska komfortu. Především tedy díky základním kolům o velikosti 16 palců, které jsou navíc obuty do pneumatik s vysoký profilem (215/70). Auto tím pádem příjemně filtruje nerovnosti a pokud se dostanete na nekvalitní a děravou silnici, nebudete se děsit z každého “vymetení” kanálu nebo větší díry, jak tomu bylo u předchozí generace. I přes nový elektronický posilovač řízení ale počítejte s tím, že budete muset volant pořádně držet. Při najetí na příčnou nerovnost nebo do větší díry sebou totiž volant škubne, a i když to není nic nebezpečného, někoho by to jistě mohlo několikrát nemálo vyděsit. Samotné řízení mě zde (oproti minulé generaci) poněkud zamrzelo. Předchozí generace jej měla opravdu vynikající a do volantu se dostával dostatek informací o dění pod předními koly. V generaci nové už tomu tak bohužel není…

Na druhou stranu se oproti Outlanderu předchozímu výrazně zlepšila kvalita řazení. Řadící páka je sice vysoká asi jako petřínská rozhledna, ale rozhodně se s ní neřadí jako v náklaďáku. Naopak! Rychlostní stupně zapadají do svých ideálně dlouhých drah zcela přesně a dokonce v nich můžete pocítit mírný a příjemný mechanický doraz. Řadit a podřazovat mě tu tedy doopravdy bavilo. Já vím, v SUV! Na drogách jsem ale nebyl.

20140312_132541

Nyní ale začněme o motoru. Benzínový agregát 2.0 MIVEC má skvěle kultivovaný a tichý chod a bez problému zvládá nízké otáčky. Řadit tedy můžete už opravdu brzy, i přes relativně dlouhé rychlostní stupně. Tomuto motoru byste při průměrném ježdění však sotva tipnuli 90 kW. Je to atmosféra, takže je výkon položen až někde ve vysokých otáčkách (konkrétně v rovných 6000 ot.). Abyste ale tohoto spektra dosáhli, musíte mít hodně trpělivou a chladnou hlavu. Rychlosti jsou dlouhé a motoru nějakou chvíli trvá, než se vyšplhá tam, kam zrovna potřebujete. Motor 2.0 MIVEC je totiž ještě ze staré školy a abyste z něj dostali vše, co má, musíte jej prostě chytit natrvdo pod krkem a zmáčknout. Odmění se Vám pak dokonce i příjemným zvukem. I tak není akcelerace nijak drtivou ani rychlou záležitostí, motor má lineární křivku výkonu, a ten tedy nabývá hezky postupně a lehce.

Bohužel má benzínový Outlander pouze pětistupňovou převodovku a rychlostní stupně jsou zde vykompenzovány delším zpřevodováním. Absence šestky je dnes sice velkým mínusem, ale právě díky delším “kvaltům” není až tak znatelná. Na dálnici by se však šestka rozhodně hodila. Motor při 130 km/h točí na pětku sice jen 2500 otáček a vezme si kolem 7,5 litru, ale v tomto případě by bylo “cím méně, tím lépe” trefou, u kterou by Outlander stoupl v uživatelském hodnocení na mnohem vyšší úroveň.

Máme ale verzi LPG a je třeba se tedy zmínit také o tomto systému, podílejícím se na zlepšení ekonomičnosti provozu. Přepínat jízdu na plyn můžete buď manuálně a nebo po vyprázdnění plynové nádrže vůz automaticky přepne zase na benzín. Když se tak stane, uslyšíte vlastně jen nepatrné a tiché lupnutí někde z útrob vozu. Jízda není pak nijak hlučnější a ani dynamika se prakticky vůbec nezhorší. Jen spotřeba při jízdě na LPG stoupne o cca 0,8 litru.

20140317_092523

Jediná situace, kdy vlastně poznáte, že jezdíte na plyn, bude u čerpací stanice. V České republice už jich je myslím dostatek, a i když si u většiny nemůžete tankovat sami, své peněžence neodlehčíte o tolik, jako při tankování benzínu. Ceny LPG se totiž dnes pohybují okolo 17,20 kč na litr, takže ve výsledku ušetříte své peníze více, než při koupi dieselové varianty.

Podvozek si však zaslouží také svůj krátký odstavec v tomto testu. Jak jsem již řekl, dokáže nabídnout relativní pohodlí, jenže když přijde na věc, umí za to také pěkně vzít. Rychleji projeté zatáčky nedělají Outlanderu sebemenší problém, a i když se dostaví rapidní náklony karoserie, stopu Outlander jen tak nepustí. Samozřejmě je to pořád SUV, takže nečekejte žádné brázdění okresech nebo rychlostních zkoušek. Můžete se však svézt v zatáčkách opravdu svižně, a to beze strachu. Outlander toho zvládne opravdu hodně.

Spotřeba za celý týden činila kolem 9,5 litru na 100 kilometrů jízdy. Při vytáčení do maxima ale klidně počítejte i s cifrou 17 l/100km a pokud se budete například mimo město opravdu snažit, spotřeba se dá vmáčknout pod 7 litrů. Při dnešních cenách LPG se to však stále vyplatí.

20140316_153725k

Nový Outlander tedy naštěstí nepokračoval v chybách svého předchůdce a dokázal se z jistých věcí poučit a dělat je lépe. Pravda, že za cenu nového modelu bychom očekávali kvalitnější a bohatší interiér, ale na stále japonské poměry (které opustila zatím jen Mazda), je to oproti předchůdci skutečně jiná písnička.

Outlander se systémem LPG je prostorný, pohodlný a bude jezdit za poloviční náklady. V tomto směru tedy nebude až tak od věci, pokud o něm kupující bude s celou vážností uvažovat. S outlanderem jsem najel skoro 2000 kilometrů a tankovat jsem byl donucen až po necelých 1400 kilometrech. Pokud tedy chcete nízké provozní náklady, systém LPG není vůbec špatnou volbou. Dnes jej už nabízí široký výběr automobilek.

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kombinovaný dojezd vozu
  • Provozní náklady
  • Komfortní podvozek
  • Chod motoru
  • Skvělý výhled z vozu
  • Přesné řazení

Mínusy

  • Omezená volba výbavy verze s LPG
  • Pětistupňová převodovka
  • Lacině působící interiér
  • Grafika palubního rozhraní
  • Spotřeba benzínu

 

.

« »

MENU