Test ojetiny Alfa Romeo 159: Automobilová slast
Ach ta Alfa Romeo, jak lehké je jí podlehnout a celý test věnovat superlativům, emocím a kráse této italské modelky. Naštěstí to však není jen o vzhledu a auta této značky dlouhodobě umí nabídnout jedny z nejzajímavějších řidičských zážitků. Model 159 mezi ně rozhodně patří a navíc nabídne i vytříbené zpracování a skvostný design z pera samotného Giorgetta Giugiara. Nemůžu si pomoci, ale i po tolika letech vypadá absolutně fantasticky. Vlastně si troufám říci, že s věkem zraje jako víno.
Test ojeté Alfy Romeo 159 jsem plánoval dlouho, bohužel ale není jednoduché narazit na opravdu zachovalý kus. Měl jsem štěstí a v AAA Auto našel exemplář ve stavu, jako by právě opustil továrnu. Nešlo odolat a nechal jsem se svést…
Italský design u modelu 159 opět ukázal, že je tou nejlepší školou, která v této branži existuje. Nejzajímavějším detailem, který dosud nikdo nepřekonal, je rozhodně čtveřice otevřených očí čelních světlometů. Milovníky sportovních sedanů potěší i široký rozchod, vypouklé blatníky a lehce vyšpulený zadeček… jo, já vím, zase se nechávám unést!
Záď také zůstává dokonale zpracovanou částí – motiv kruhových světlometů se opakuje i zde, zamračené kruhy jsou naznačeny v alfistických koncových světlech. Detaily jako provedení vnějších klik, blikačů nebo vnějších zpětných zrcátek dotvářejí celkový dojem stylistické dokonalosti.
Interiér
Nejprve zkoumám místo řidiče – v modelu 159 jsou před řidičem jen rychloměr a otáčkoměr, další trojice přístrojů s italskými popisky se musela spokojit s polohou na středové konzole. Je to poněkud vzdálenější umístění, mimo hlavní zorné pole řidiče, ale přístroje jsou v kruhových otvorech natočeny, takže s jejich viditelností není zásadní problém. Tříramenný volant má airbag vměstnaný do malého kruhového středu o průměru jen 155 mm a vypadá velmi hezky. Navíc se i příjemně drží.
Interiér je zpracován s německou precizností, středový panel je odlišen hliníkovou dekorací (opravdový hliník). Ovládací prvky klimatizace jsou poměrně nízko a za řadící pákou, ale ani přes to jsem neměl s přirozenou dosažitelností tlačítek potíže. Osobně mě nejvíc překvapilo, jak kvalitně je interiér dán dohromady. Všechny díly lícují dokonale a nikde nic nevrže. Snad jsem ještě ani neviděl auto, kde na středový panel můžete tlačit silou a on nevydá nejmenší zvuk. Natočení celé středové konzole k řidiči je pak nádherný detail. Řadicí páka je krátká, hlavice má kulatý tvar a práce s ní je jedna radost. Ano, takhle má vypadat auto se sportovním srdcem!
Jízda
159 je napůl cesty mezi rychlým cestováním a sportovními výkony. Italka je však svým tělem i srdcem blíže sportu. Testovaný model je zajímavý také svou motorizací, jedná se o 1.75 TBi. Jedná se tedy o přeplňovaný benzínový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a dopovaný turbodmychadlem. Alfa Romeo se zde zaměřila na dosažení optimálního výkonu a nízké spotřeby. Tento motor, navzdory relativně malému objemu 1.75 litru, dokáže produkovat slušných 200 koní a 320 Nm. To zajišťuje dobré zrychlení za 7,7 vteřiny a dynamiku při jízdě, ačkoliv to není tak vysoký výkon jako u větších šestiválců. Maximální rychlost činí 235 km/h. Potěšující je i příjemný zvuk v otáčkách a gradující podání výkonu. Bude vás bavit vůz držet pod krkem a ždímat každého koně, navíc má opravdu rychlou odezvu na plynový pedál.
Tolik vás nebude bavit spotřeba, i při klidné jízdě je problém ji dostat pod 8 litrů. Důvodem je především velká váha automobilu. Úsměv na tváři vykouzlí dokonale přesné a příjemně tuhé řazení kulisy manuální šestistupňové převodovky.
V dobových recenzích jsem vždy četl, že je tato Italka těžkopádná, není to pravda. Ve srovnání se staršími Alfami působí sice ležérněji, přeci jen byla starší auta výrazně lehčí, nicméně v kontrastu dnešní doby je váha automobilu zcela v pořádku. Akcelerace je důstojná, motor krásně reaguje na podněty od plynového pedálu a letí s chutí do otáček.
Opravdový klenot je ale samotný podvozek. První rychlá jízda na okresce a Alfa se mi vysmála – byl jsem v každé zatáčce daleko před limity, moc jsem brzdil. Přísná neutralita mě totiž absolutně šokovala, takto vyvážené auto jsem už dlouho neřídil. Můžete jet naprosto nesmyslnou rychlostí a 159 vykrouží oblouk bez ztráty jistoty.
Díky nízkému těžišti a skvěle naladěnému odpružení se vůz navíc absolutně nenaklání. Navíc díky strmému řízení, které má jen 2.25 otáčky, jde vůz krásně za volantem. Hydraulický posilovač ponechává cit, zpětnou vazbu a klade krásný odpor. Achjo, jsem zamilován. A víte co? Spojka je také dokonalá, zabírá hned dole, a příjemně se dávkuje. Když jsem další den sedl do moderního auta, nemohl jsem se rozjet!
Na co si dát pozor?
Před koupí věnujte velkou pozornost stavu dvouhmotového setrvačníku. Na diesely o objemu 1,9 litru jej pořídíte v druhovýrobě přibližně za 12 000 korun, což by ještě šlo. Avšak na ostatní vznětové agregáty přijde zhruba na 28 000 Kč! Na zážehové motorizace pak přibližně na 20 000 Kč, což také není zrovna málo.
Podle Jindřicha Topola, regionálního manažera výkupu AAA AUTO, je třeba dobře prověřit také podvozek: „Mohou se objevit problémy s poloosami. Ty jsou u italských automobilů tradičně choulostivější, proto nepodceňte žádné nežádoucí zvuky od podvozku. V případě vůle v čepech zavěšení předních kol se také vyšší investici nevyhnete. Nelze je totiž měnit samostatně, ale jedině s celým ramenem.“
Diesely někdy trápí vadné turbo nebo váha vzduchu. Ostražití buďte především u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem. Před koupí zkuste s vozem projet myčkou, do některých „stopadesátdevítek“ totiž zatéká skrz vadné těsnění dveří. Vyskytují se také závady elektroniky nebo koroze výfuku. Výjimkou nejsou vadná ložiska kol, hlásící se o výměnu typickým hučením. Nezapomeňte prověřit elektrickou výbavu a klimatizaci. K častějším problémům patří i poruchy startéru.
Život s Alfou Romeo 159 Vám mohou znepříjemnit závady elektroinstalace, zanesený EGR ventil či zatuhlá regulace turbodmychadla. Na přední lichoběžníkové nápravě se na našich špatných cestách objevují vůle dřív, než by musely. Mnoho nevydrží ani výfuk, který dostává řádně na frak od soli. Vše je ale možné řešit a pokud jste k vozu šetrný, odvděčí se vám dobrou spolehlivostí. Náhradní díly jsou k dispozici bez problémů, musíte ale počítat s jejich vyšší cenou. Sada rozvodového řemene vyjde na 5.500 korun, přední brzdové kotouče vás budou stát o pětistovku méně a destičky k nim pořídíte za 1.200 korun.
Závěr
Opět jsem v tom až po uši, není těžké Italce propadnout a zoufale se zamilovat. Podívejte se jak je krásná a okouzlující, design od studia Giugiaro je jednoduše skvostný. V kombinaci s dokonalou přídí a širokým sexy zadečkem je to absolutní nádhera. A ono to nekončí jen exteriérem, uvnitř je to stejná pohádka. Interiér je kvalitní, orientovaný na řidiče a navíc ty středové ukazatele zapuštěné do tubusů, to je něco úžasného. Podstatnější ale je to, jak se člověk uvnitř cítí a v tom je Alfa Romeo bezkonkurenční. Je to nádherné a hlavně velmi speciální místo, které není podobné ničemu jinému na trhu. Je to Alfa Romeo každým coulem – italský charakter, vášeň a krása z ní stříká na míle daleko a za jejím volantem se budete cítit naprosto výjimečně.
« V neděli se autům otevře celý Barrandovský most, oprava byla kratší a dražší Rallye Japonsko: Toyota po strhujícím finále získala mistrovský titul v kategorii továrních týmů »