cof

Test ojetiny Audi A5 2.0 TDI Sportback. Dostupný luxus, který udělá parádu

17. 1. 2019 • Novinky, Ojeté vozy

Čtyřdveřová coupé jsou sice krásná, ale ve většině případů i velmi drahá. Ale teď, když už jsou na trhu nějaký ten pátek, dají se koupit za vskutku zajímavé peníze. Pokud se smíříte s verzí před modernizací, její cena se bude startovat okolo 300.000 Kč. Modely po faceliftu pak přijdou v průměru 0 150.000 dráž. Samozřejmě záleží na stavu a motorizaci konkrétního auta. Cenový pád Audi A5 je však výzvou pro všechny, kteří by chtěli plnohodnotné luxusní auto za cenu běžného hatchbacku. V případě čtyřválcových motorizací se nemusíte bát ani cen servisu a náhradních dílů, to jest výhoda koncernových dílů Volkswagenu. Dražší provoz můžete očekávat až u šestiválců nebo osmiválců.

Do testu jsem si vybral verzi po faceliftu s motorem 2.0 TDI, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Vůz zapůjčila společnost Mototechna. Při prvním pohledu zaujme dravě přikrčená příď s mohutnou maskou chladiče, která je doplněna o bi-xenonové světlomety s moderním LED denním svícením. Nejdynamičtěji působí zboku, kdy krásně vynikne délka vozu, ostře svažující se čelní okno a ladně se snižující střecha. Zezadu na exkluzivitě přidávají LED svítilny a dvojice koncovek výfuku. Stručně řečeno, díky evolučnímu designu značky Audi, i toto auto vypadá stále svěže a hlavně draze. Zřejmě nebude problém přesvědčit neznalého souseda, že vás stálo dva miliony…

a5_4

Po nasednutí obdivuji skvělá sedadla, která jsou nadmíru komfortní a zároveň dokáží podržet tělo v zatáčkách. Navíc se v nich sedí sportovně nízko a z auta je nevídaně dobrý výhled do všech stran. Tříramenný volant je značka ideál a kaplička přístrojů s palubním počítačem je sice strohá, ale přehledná. Středovému panelu dominuje spousta tlačítek a hliníkový dekor. Nad ovladači klimatizace jsou tlačítka, kterými lze zvolit jeden z jízdních režimů – Comfort, Auto, Dynamic a Individual. Na vrchu palubní desky se nachází zapuštěný displej informačního systému MMI, jenž i dnes zaujme slušným rozlišením a grafikou. Ovládání tohoto infotainmentu je však složité a je potřeba si na něho chvíli zvykat.

Velmi dobré je zpracování a kvalita materiálů, ale především prostornost. Příjemná je šířka a celková vzdušnost kabiny. Vítáme i absenci pátého sedadla, díky čemuž je dvojice zadních sedadel lépe tvarovaná a potěší nejen nejmenší ratolesti, ale bez problému i dospělé se vzrůstem do 185 centimetrů. Vyšší osoby můžou mít problém s nižším stropem. Zavazadlový prostor o objemu 480 litrů dostává velké plus za přístupnost díky karoserii typu liftback.

a5_2 rhdr

Pod kapotou tedy mám vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů, který dokáže vyprodukovat skromných 110 kW. Ano, je to ta samá jednotka napříč celou nabídkou koncernu VW, a tak tento motor najdeme i v Octavii. Výkon putuje pouze na přední kola a vůz není úplně těžký, pohotovostní hmotnost tohoto kousku se pohybuje nad 1500 kg. Výkon je dostačující, ale žádné drama nečekejte. Auto prostě jede tak akorát, je pohodlné, tiché a málo žere. Spotřeba se mi po celém týdnu nepřehoupla přes 7 litrů a to jsem auto vážně nešetřil. Pokud se uskromníte na dynamických nárocích, dá se jezdit u za 5 litrů, což je absolutní pohoda.

Ve městě, na okresce, ale i na dálnici umí A5 Sportback předvádět perfektní schopnosti. V komfortním nastavení utlumí 99 % všech nerovností a podvozek prakticky nemá chybu. Rázů do karoserie se nedočkáte na žádné silnici. Motor si jen bručí někde mezi 1300-1700 otáčkami a posádka o něm prakticky neví. Jeho kultivovanost je po zahřátí velmi dobrá. Famózní je odhlučnění – aerodynamické i od podvozku. Převážně díky němu se stává skvělým dálničním křižníkem. Pochvalu si zaslouží i manuální převodovka, která má krátké a přesné dráhy. Hlavice má navíc ten nejlepší možný tvar, který přesně padne do ruky, je kulatá.

a5_5

Tohle auto není ani čistokrevný sporťák, ani čistokrevná limuzína ani praktické kombi. Je to mix všeho možného, který dal ovšem vzniknout naprosto geniálnímu stroji, jenž umí v létě i zimě moc bavit, přitom sloužit a navíc poskytovat dostatečný komfort na cestách za prací i zábavou. Kdo chce a potřebuje spojit radost s povinnostmi, nemá podle mě na trhu ojetin v daném segmentu lepší volbu. Ještě před šesti lety stály jako nové minimálně 923 400 Kč, auta naší výbavy se pohybovaly okolo 1 800 000 Kč a silné eSka hrubě překračovaly dva miliony Kč. Dnes je můžete mít za cenu okolo 500 000 Kč, což zní fér, nemyslíte? Pokud tedy chcete styl a máte rádi Audi, vidím to jako ideální volbu.

Doporučujeme

3.2 FSI – Silný, kultivovaný a z velké části spolehlivý motor. Jen je třeba oželet o trochu vyšší spotřebu.

4.2 FSI – Pravděpodobně nejlepší osmiválec, který kdy opustil dílny Audi.

2.0 TDI – Dostačující výkon, božská spotřeba a při dobrém zacházení slušná spolehlivost.

3.0 TDI – Spolehlivý, velmi silný a kultivovaný. Ideální na delší cesty.

Příplatkový adaptivní podvozek CES

Příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě

Příplatková kožená/alcantarová sedadla

Žádná výhra, ale ani prohra

3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.

2.7 TDI – Trvanlivý a pružný motor, bohužel ve stínu 3.0 TDI.

Raději se vyhněte

1.8 TFSI – Není nejspolehlivější jednotkou a výkonu na rozdávání taky nemá.

2.0 TFSI – Motor je to vlastně slušný, ale často si rád bere více oleje než je zdrávo. A u ojetiny nikdy nemáte jistotu…

a5_3

Motory

Zážehové

1,8 R4 TFSi FWD
Výkon: 125 kW
Točivý moment: 250 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.9/8.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 218 km/h

2,0 R4 TFSi FWD
Výkon: 132 kW, 155 kW
Točivý moment: 320 Nm, 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 6.5-7.8 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 235-250 km/h podle konfigurace

2,0 R4 TFSi Quattro
Výkon: 155 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.4/6.2 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 246/250 km/h podle převodovky

3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 200 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.8 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h

3.2 V6 FSI FWD
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 6.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h

3.2 V6 FSI Quattro
Výkon: 195 kW
Točivý moment: 330 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 6.1/6.4 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h

S5 3.0 V6 TFSI Quattro
Výkon: 245 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 5.4 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h

S5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 260 kW
Točivý moment: 440 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/6-st. Tip Tronic
0-100 km/h: 5.4/5.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h

RS5 4.2 V8 FSI Quattro (Coupé, Cabrio)
Výkon: 331 kW
Točivý moment: 430 Nm
Převodovka: 7-st. S Tronic
0-100 km/h: 4.5 sekundy
Maximální rychlost: 250 km/h

a5_6

Vznětové

2.0 R4 TDI FWD
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.8-8.4 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-230 km/h podle konfigurace

2.0 R4 TDI Quattro
Výkon: 125/130 kW
Točivý moment: 350/380 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st. S Tronic
0-100 km/h: 7.8-8.2 sekundy podle konfigurace
Maximální rychlost: 225-229 km/h podle konfigurace

2.0 R4 TDIe FWD
Výkon: 122 kW
Točivý moment: 350 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 8.4 sekundy
Maximální rychlost: 225/216 km/h podle převodovky

2.7 V6 TDI FWD
Výkon: 140 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: Multitronic
0-100 km/h: 7.6 sekundy
Maximální rychlost: 232 km/h

3.0 V6 TDI FWD
Výkon: 150 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/Multitronic
0-100 km/h: 7.6/7.1 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 245/235 km/h podle převodovky

3.0 V6 TDI Quattro
Výkon: 176 kW
Točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 6-st. manuální/7-st- S Tronic
0-100 km/h: 5.9/5.8 sekundy podle převodovky
Maximální rychlost: 250 km/h

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz