daihatsu-sirion-3

Test ojetiny Daihatsu Sirion: Bezkonkurenční malý hatch s nízkou cenovkou, japonskou spolehlivostí a motorem od Toyoty

2. 4. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Specialista na malé automobily ze země vycházejícího slunce již dávno opustil český trh, evropský pak v roce 2013. V sousedním Německu byla jeho auta velmi oblíbená, zejména malý hatchback Sirion, který nabídl nízkou cenu, velký vnitřní prostor a také spolehlivý motor od Toyoty nebo čtyřkolku. Spolu se Subaru Justy a Fiatem Panda se jednalo o ideální miniauto. Naštěstí si ho můžete stále koupit a ještě levněji. Sice bude použité z bazaru, ale to nemění nic na tom, že za své peníze dostanete skvělý kus auta.

Od ledna 2005 rozšířil tehdejší nabídku Daihatsu nový Sirion, který se odkláněl od původního zaobleného image rodinného vozu a přidal špetku sportovního naturelu. Automobil o rozměrech 3600 x 1665 x 1550 mm měl poměrně velký rozvor 2430 mm, výrazné blatníky a čtyři rozměrné boční dveře, které se otevírají do úhlu 80° a usnadňují tak nastupování do interiéru. Základní objem zavazadlového prostoru činí 225 litrů, sklopením zadních sedadel lze získat až 630 l.

daihatsu-sirion-6 daihatsu-sirion-15

Sirion poháněl základní zážehový celohliníkový tříválec 1.0 l, se čtyřventilovým rozvodem s variabilním časováním ventilů, který dává nejvyšší výkon 51 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 94 Nm při 3600 ot./min. Předností tohoto motoru je nízká spotřeba. V normalizovaném kombinovaném evropském jízdním cyklu stačí tomuto Daihatsu jen 5 litrů benzínu na 100 km. Nejvyšší rychlost přitom činí 160 km/h a Sirion 1.0 zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,9 s.

Druhým motorem v nabídce je čtyřválec 1.3 DVVT o výkonu 64 kW při 6000 ot./min a nejvyšším točivém momentu 120 Nm při 3200 ot./min. S ním umí 940 kg těžký Sirion zajet 100 km za 5,8 l (kombinovaná spotřeba), nejvyšší rychlost činí 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11,9 s. Třetí možností byla patnáctistovka o výkonu 76 kW. Poněkud nepochopitelným rozmarem výrobce bylo, že pohon 4×4 „dával“ jenom k čtyřválcové jedna-trojce. I tak to bylo jedno z mála aut svého segmentu s možností pohonu 4×4.

daihatsu-sirion-13

Technickou zajímavostí byl tzv. inteligentní katalyzátor, který Daihatsu vyvinulo a poprvé nasadilo do produkčního automobilu. Jeho smyslem je zachování funkčnosti katalyzátoru a tím i čistoty výfukových plynů po celou dobu životnosti zavedením regeneračních cyklů. V takovém katalyzátoru bude nakonec o 70 % méně aktivních vzácných kovů (např. Palladium) než v běžném katalyzátoru.

Do testu od AAA Auto, kde je aktuálně k mání za 120.000 Kč s nájezdem pouhých 49.000 kilometrů, se mi dostala verze s jednatrojkou, pohonem přední nápravy a s automatickou převodovkou. Tento motor původně pochází z dobové Toyoty Yaris, a díky variabilnímu časování ventilů ochotně táhne už od 1400 otáček a jeho pružnost a zátah je velmi překvapivý. Takto svižné městské autíčko nepamatuji. Roli hraje u váha přesahující pouze 900 kilogramů a s takovou mini porcí opravdu motor nemá žádnou práci.

daihatsu-sirion-9

Nicméně vysoká rychlost není u takového auta to, co byste měli vyhledávat. Na dálnici je v něm od 130 km/h hluk. Je to spíše o svižném pohybu ve městě a na okresních silnicích. I zatáček se auto nezalekne, kola v rozích a nízká hmotnost mu propůjčují agilní jízdní vlastnosti a ochotu vrhat se do zatáček. Karoserie se naklání jen decentně a celkově je radost s tímto autem jezdit. Potěší i dobrá filtrace nerovností a hlavně spotřeba, která se i při svižní jízdě drží do 5 litrů na sto kilometrů.

daihatsu-sirion-18 daihatsu-sirion-25

Potěší také vnitřní prostor a praktičnost. Daihatsu je navíc japonská značka a výroba probíhala tam. Jde to vidět i na interiéru. Tomu sice vládnou tvrdé plasty, ale dokonale slícované, takže ani na městské dlažbě neuslyšíte žádné větší drnčení. Vše v autě působí robustně a hodnotně; japonský původ znamená však i některé minusy – například už klasickou nemožnost podélného seřízení volantu (jde to jenom výškově); dalším jsou dražší náhradní díly i servis.

daihatsu-sirion-2

Nicméně kvality se bát nemusíte, přeci jen je to japonské auto a motor je od Toyoty. Pokud hledáte levné, spolehlivé, hbité a ekonomicky nenáročné přibližovadlo, toto Daihatsu je ideální volbou. Jen je jich na sekundárním trhu naprosté minimum.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz