Test ojetiny Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4×4
Jeep Grand Cherokee se mohl pochlubit zejména výrazným designem, který se stal jeho největší zbraní. Typická maska chladiče vozu dodávala jeho nezaměnitelný americký výraz. Tato estetika oslovila určitou skupinu zákazníků, kteří ocenili jeho sebevědomý vzhled. Design hraje klíčovou roli při prodeji, a pokud je produkt něčím výjimečný, má šanci dosáhnout zajímavých prodejních výsledků. Jeep v tomto ohledu nenapodoboval tehdejší SUV jako Audi, ani nevolí hranatý klasický styl typu Discovery. Prostě si zachovával svůj americký charakter, přestože už tehdy měl italské kořeny.
Jeep Grand Cherokee je stále impozantní vůz, který svou velikostí zaujme. S délkou 4822 mm, šířkou 1943 mm a výškou 1781 mm se velikostně pohybuje v kategorii tehdejšího Range Roveru či Mercedesu-Benz třídy ML. Rozvor náprav činí 2915 mm, což je o něco více než u Range Roveru.
Při pohledu do interiéru je zřejmé, že testovaná verze Limited S patří mezi lepší stupně výbavy, i když nedosahuje úplného vrcholu, kterým byla varianta Overland a Summit. Avšak i Limited S nabízel bohatou výbavu, ve které chybí jen ty luxusní příplatkové prvků, jako je audio-video systém, kožená sedadla nebo obložení dřevem. Přesto se však interiér, navzdory kvalitním materiálům, nezdá být tak luxusní, jak by mohl být.
Prostor v kabině je velkorysý. Přední sedačky nabízejí vyhřívání, odvětrávání a výrazné boční vedení, což je u SUV příjemné. Na zadních sedadlech je místa rovněž dostatek, i když jsou poněkud tvrdší. Zavazadlový prostor má v základním nastavení objem 916 litrů, který lze po sklopení zadních opěradel zvětšit na 1554 litrů.
Jeep na evropském trhu nabízel všechny dostupné motorizace. Osmiválec HEMI potěšil fanoušky klasických amerických motorů, zatímco šestiválec Pentastar představoval rozumnou základní variantu. Pro evropské zákazníky byl však klíčový naftový třílitrový šestiválec od VM Motori, který poskytoval výkon 240 koní a točivý moment 550 Nm. Zrychlení na stovku za 8,8 sekundy a maximální rychlost 202 km/h odpovídal očekáváním.
Motor je slušný, ale zaostává v oblasti spotřeby paliva, která se v testu pohybovala kolem 11,7 l/100 km. Přispívá k tomu i pětistupňová automatická převodovka, která byla už tehdy zastaralá ve srovnání s osmistupňovými převodovkami konkurence. Tato situace se změnila s příchodem faceliftu, který přinesl modernější převodovku.
Grand Cherokee zaujme i svou jízdní charakteristikou. Ergonomie kabiny je dobrá, ačkoliv posilovač řízení působí ve vyšších rychlostech příliš citlivě. Na dálnicích si na to musí řidič zvyknout, protože vůz okamžitě reaguje na sebemenší pohyb volantem. Podvozek je na silnici jistý a vůz se příliš nenaklání, i když na dlouhých cestách by více komfortu neuškodilo. Testovaný kus zapůjčený od AAA Auto měl najeto 182 000 kilometrů, byl z roku 2013 a prodejce si jej cenil na 340 000 korun.
V terénu Jeep exceluje díky pohonu Quadra-Drive, redukční převodovce a možnosti nastavení režimů pro různé povrchy. Výškově nastavitelný podvozek zvyšuje jeho schopnosti mimo zpevněné cesty, i když strach ze škrábanců může být pro některé řidiče větší překážkou než samotné limity vozu. Tento Jeep je zkrátka solidní kombinací stylu, velikosti a schopností, která si své příznivce rozhodně najde.
Při zvažování koupě vozu Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 4×4 je důležité věnovat pozornost několika oblastem, které mohou být problematické:
Koroze palivové nádrže a podvozku: Starší modely mohou trpět korozí palivové nádrže. Doporučuje se důkladná prohlídka podvozku a nádrže, aby se předešlo možným problémům.
Úniky oleje: Zkontrolujte možné úniky oleje z diferenciálů a převodovky, které mohou signalizovat opotřebení nebo poškození těsnění.
Automatická převodovka: Někteří majitelé hlásí problémy s automatickou převodovkou, jako jsou opožděné nebo tvrdé řazení. Při testovací jízdě věnujte pozornost plynulosti řazení a případným vibracím.
Elektronické systémy: Vyskytly se stížnosti na elektrické problémy, včetně obtížného startování motoru, nefunkčních stěračů nebo problémů s osvětlením. Ověřte funkčnost všech elektronických systémů vozu.
Přehřívání motoru: Motor 3.0 CRD může mít sklony k přehřívání kvůli problémům s chladicím systémem, jako jsou netěsnosti hadic nebo vadné vodní pumpy. Zkontrolujte stav chladicího systému a sledujte teplotu motoru během testovací jízdy.
DPF filtr: U dieselových motorů může docházet k zanášení filtru pevných částic (DPF), což vede ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby paliva. Ověřte, zda byl DPF filtr pravidelně čištěn nebo vyměňován.
Před koupí tohoto modelu je vhodné nechat vůz zkontrolovat odborníkem, který se zaměří na výše uvedené oblasti a posoudí celkový technický stav vozidla.
« Při nehodách letos zatím zemřelo 443 lidí, nejméně od roku 1961 Test Volvo EX30: Dostupný elektromobil nabídne absurdní výkon i slušný dojezd »