Test ojetiny Kia ProCeed GT: Peprný kombík potěší i náročnější řidiče
Musím se přiznat, že ke Kie ProCeed jsem choval sympatie už od první chvíle kdy byla automobilkou představena. Minimálně po designové stránce asi tuším, čím si to zasloužila. Nejen, že se mi líbila svými celkovými proporcemi, nádechem karoserie shooting brake, ale sympatická mi na ní byla i podobnost zadní části s Porsche.
Kia dokáže vnímat povahu evropských řidičů a stvořila tak ProCeed jako sportovnější, i když o trochu méně praktickou verzi, oproti Ceed Sportswagon. Modernizace ProCeedu v roce 2021 tomuto sportovně laděnému kombi opět prospěla a získala tak díky několika málo decentním detailům zase nějaké ty sexy body navíc. Díky malým změnám se tak ProCeed dočkal například nového loga značky, mírně pozměněný přední nárazník, který tak má o trochu dravější vzhled a změnou prošly i přední světlomety, které se chlubí nejen plně LED technologií, ale i trochu jinou architekturou.
Stejné naopak zůstaly červené doplňky, které jsou hlavním znakem verze GT, a jenž autu dodávají asi ten největší šmrnc. V kombinaci se šedou metalízou vypadá ProCeed fantasticky. Verze GT ale není jen o pěkných červených linkách zvenčí a uvnitř. Už v základní verzi totiž oplývá výbavou a pohodlí chtiví zákazníci se tak mohou těšit například z inteligentního parkovacího asistentu s couvací kamerou, která má skvělý obraz a již samozřejmě doplňují i parkovací senzory vpředu a vzadu. Praktičnost doplňuje bezdrátová nabíječka mobilů a o komfort se stará jak vyhřívaný volant, tak i všechny sedačky nebo vyhřívané přední sklo.
Protože se samozřejmě předpokládá, že GTčko asi nebude jezdit jen s lehkou nohou na plynu, ale leckdo mu dá v zatáčkách za uši, dostalo v základní výbavě i sportovní sedačky Recaro. Ty jsou čalouněné příjemnou Alcantarou, a ač jsou na delší několikahodinovou jízdu trochu tvrdší než běžná naducaná křesla rodinného kombíku, mají oproti tomu výrazné boční vedení a výborně drží v zatáčkách. Menší komfort pak určitě vyřeší častější přestávky, které stejně doženete ostřejší jízdou. Pro mě osobně ale sportovní sedačky vyřešily jeden zásadní problém, který jsem s ProCeedem předtím měl. A to sice ten, že jsem se svojí vyšší postavou neviděl nic ve vnitřním zpětném zrcátku. Respektive viděl, ale tak pět metrů za auto, i když jsem měl sedačku nastavenou úplně dolů. V ProCeedu GT už jsem tenhle problém neměl a i když je zadní okno hodně skloněné a výhled samozřejmě nemůžu srovnávat s výlohami hranatých kombíků, o situaci za sebou jsem měl přehled dobrý.
Ač na to ProCeed zvenčí nevypadá, místa nad hlavou jsem měl dost a ani na zadních sedačkách jsem nemusel nijak krčit hlavu. Interiér mi je u této Kie hodně sympatický. Jasně, není to vyloženě umělecké dílo a nerozplývám se nad ním tak, že bych v něm chtěl bydlet, ale je přesně takový, jaký v autě chci. Funkční, jednoduchý a kvalitně zpracovaný. V tomhle má Kia podobnou filozofii jako Hyundai. Samozřejmě používá, jak dnešní doba diktuje, velké displeje pro infotainment i přístrojovou desku. Jejich grafika je líbivá a zobrazení rychlé. Menu je přehledné a netrpí žádnými bludy a záseky. Zároveň Kia ale nepodléhá dotykové mánii a v ostatních ovládacích prvcích, ať už na volantu, na středovém panelu nebo kolem voliče převodovky, používá klasické ovladače s těmi nejpoužívanějšími funkcemi, což její ovládání dále ulehčuje a za co jsem opravdu rád. Interiér tak působí příjemným sportovním nádechem a moderností, ale ovládání ProCeedu není na dlouhá večerní studia a je prostě vaše během prvního dne.
Kia ProCeed GT navenek vypadá sportovně a snaží se vzbudit dojem nabroušenosti. Prvních pár metrů jsem jí to ale popravdě nevěřil. Motor sice bručí víc než u normálního rodinného auta, ale sváděl jsem to na nějaké falešné zvuky z repráků. Tak, jak je mým dobrým zvykem, začínám samozřejmě od ekonomického režimu. Motor se nijak výrazně nevytáčí a sedmistupňový dvouspojkový automat řadí ladně a včas, aby mě motor nijak neobtěžoval nadměrným hlukem. Jedu si důchodcovské tempo a ProCeed se tváří jako každý jiný kombík, jen s tím rozdílem, jakoby jste u své fábky měli trochu prasklý výfuk. Nic, co by mě nějak víc vzrušovalo a brumlání je to velmi decentní. S vynulovanou spotřebou od startu si skromně říká o slušných 7 litrů a já si všímám jen tužšího podvozku, který dá o sobě na horším povrchu vědět víc, než na co jsem zvyklý. Holt, kdo chce mít sportovně vypadající Kiu, navíc ještě na nízkoprofilových osmnáctkách a s o 5 milimetrů sníženým podvozkem, musí tomu nějaký ten komfort obětovat.
Všímám si ale i strmějšího převodu řízení a docela slušné odezvy od volantu. Že by tohle celé ve výsledku vážně dokázalo pobavit a pozvednout chlupy na zádech zapadlých do sportovních sedaček? Hlavní odpovědí je stisknutí tlačítka SPORT. V tu chvíli se odezva na plyn razantně změní. Plynový pedál je najednou o dost ostřejší a zároveň s tím se otevře mechanická klapka výfuku. No a jak to tak bývá, se sešlápnutím plynu blíže k podlaze roste i zábava. Tady není na co čekat a jde rovnou na podlahu. Jenže v případě ProCeedu GT roste zábava exponenciálně. Převodovka bleskově podřazuje a otáčkoměr letí nahoru za doprovodu překvapivě výživného zátahu a syrově ječivého zvuku z koncovek výfuku. Před červeným polem jde nahoru další kvalt a ProCeedu trochu jeblo, jak mě žene do první zatáčky. Řízení je překvapivě přesné a ani na zimních pneumatikách nemá tendenci nedržet se zuby nehty zvolené stopy. Rychlá změna do další zatáčky jakoby mu snad dělala dobře a já si užívám při zpomalování práskání do výfuku. Tohle jsem myslel, že umí jenom sportovní Stinger.
Nemůžu se projevu GTčka nabažit a líbí se mi, jak zvuk proniká do kabiny a prosytí vás skrz naskrz až do těch čekajících chlupů na zádech. Po chvilce si vzpomenu na svůj stále platný řidičák, zvolňuji a vracím se zase k eko režimu. ProCeed zavírá klapku výfuku a už zase jen tlumeně pobrumlává. Trochu jsem si sice zkazil svůj průměr spotřeby, který se vyšplhal skoro k 10ti litrům, ale jsem spokojený.
Nemůžu ho srovnávat se supersportem, ale odvézt letargicky tchýni na nákup a pak si v rozčilení střihnout nepozorován pár zatáček na opuštěné okresce rozhodně pomůže k tomu, že mi večer bude stačit vykouřit o půl krabičky míň. Za rozumné peníze prostě dokáže pobavit víc než dobře a žádný sportovně založený řidič nemůže lhát, že by mu ProCeed GT aspoň trochu nezvýšil tep. Na první dobrou bych projev motoru tipoval alespoň na dvoulitr. Pod kapotou ojetiny od AAA Auto se ale skrývá turbem dopovaná šestnáctistovka s 204mi koňmi. Nezatlačí vám oči do hlavy, ale je obrovsky zábavná svou ochotou k točivosti a zvukem, který bych od ní nečekal.
Kia ProCeed GT dokáže být pěkně rychlá. Není záludná v zatáčkách a tu trochu ztráty komfortu podvozek vynahrazuje jistotou a dobrým držením stopy. Jako na maškarním bálu dokáže ProCeed GT ve vteřině sundat masku beránka a nasadit tu vlčí. Stačí jen stisknout tlačítko SPORT a o zábavu je postaráno. Doporučuji však přelepit černou páskou při půjčování manželce nebo puberťákům. To byste pak taky rychle mohli přijít o vaše nové korejské tajemství.
Plusy
– zábavně točivý motor s pěkným zvukem
– povedený design, ergonomie interiéru
– rozumná cena za sportovní kombi
– jistý podvozek v zatáčkách
Mínusy
– menší pohodlí na delší cesty
« Volkswagen představil plán pro budoucnost a poodhalil chystaný nejdostupnější elektromobil Prodeje Tesly v Číně klesly v lednu meziročně o 11,5 % »