mazda-mx5-2

Test ojetiny Mazda MX5

24. 7. 2023 • Novinky, Ojeté vozy

Řidičská auta nevymřela! Jednoduchý a přátelský roadster vás na okresce pobaví víc než sporťáky se stovkami koní ověnčený rekordy z Nürburgringu.

Poznal jsem to už po usednutí. Perfektní pozice za volantem, střechu stáhnu dvěma jednoduchými pohyby, všechno mám dokonale po ruce, prošlápnu plyn a motor hned radostně zavrčí, zařadím jedničku… a jsem zamilovaný! Krátká dráha, přesný chod, mechanický pocit – jo, přesně kvůli takovým převodovkám skutečně stojí za to zachraňovat manuály. Hned po rozjetí je navíc z řízení, podvozku i motoru cítit pravé nadšení pro jízdu, takže se okamžitě pochechtávám.

mazda-mx5-7 mazda-mx5-25

To samozřejmě není náhoda, protože tohle má Miata v genech už od představení první generace v roce 1989. A právě originální NA posloužilo za vzor pro nové ND – oproti NC se totiž zmenšovalo a odlehčovalo (což je pravý opak dnešní evoluční praxe) a výsledkem je auto, které je podobně velké jako čtvrt století starý předchůdce a jen o dva Big Macy těžší. Naprostý zázrak!

Také jízdní projev je NA hrozně blízký. Po sportovnějším NC udělala Mazda krok zpět k ryzí řidičskosti – ND je tedy ještě víc o emocích a propojení, spíš než o rychlosti a časech na kolo. Vaše dlaně i zadek vám dodají spoustu důkazního materiálu – všechny změny přilnavosti, povrchu a zatížení, všechny přenosy hmoty perfektně cítíte a vnímáte. Podvozek je dokonale vyvážený, perfektně poddajný, přátelský a přizpůsobitelný.

mazda-mx5-10

Proto vůbec nevadí, že ji pohání skromná patnáctistovka. Upřímně jsem se bál, že bude pro řidičské auto trochu moc mdlá a podměrečná. Jak jsem se pletl! Vůbec nechápu, jak dokázali motoráři Mazdy proměnit nenápadný, tichý a ekonomický agregát z Mazdy3 v tohohle nadšeně točícího a jadrně vrčícího čertíka, ale hrozně mě to baví. Svých nijak světoborných 130 koní odevzdá v 7000 otáčkách, dost síly však má už od začátku otáčkoměru, středním pásmem se jen prožene a nahoře vám krásně zazpívá do tempa. Kdo potřebuje dvoulitr?!

mazda-mx5-22

Samozřejmě těch 30 koní a 50 Nm navíc určitě poznáte, jenže ve tvrdých číslech je to sekunda na stovku a deset kilometrů v maximálce za cenu půl metráku hmotnosti navíc a pár desítek tisíc (podle výbavy) navrch. Navíc o rychlosti tohle auto fakt není, vůbec ji nepotřebujete. Proto patnáctistovka na příjemné svezení bohatě stačí a její nadšení je nakažlivé. K tomu máte nebe nad hlavou, lidé se za vámi otáčejí a ostatní řidiči „nahoře bez“ vás nadšeně zdraví. Lepší už to ani být nemůže.

mazda-mx5-1

No, vlastně by mohlo. Miniaturní balení ND bohužel znamenají, že se do ní lidé nad 175 cm špatně vejdou – hrana skla je totiž nízko a nepříjemně blízko, takže vám přes ni bude foukat na lebku nebo budete hlavou dřít o nataženou střechu. Taky si není kam odložit mobil, aby nelétal po kabině, kufr je mrňavý a držáky na pití vyloženě směšné…

mazda-mx5-29 mazda-mx5-14

Ale mně je to úplně ukradené! Kroutím volantem, tančím po pedálech, šmrdlám řadičkou sem a tam a strašně mě to baví. A je úplně jedno, jestli se jen tak ploužím, svižně pospíchám nebo to drtím na krev, pořád se musím pochechtávat a žasnout nad tím, jak je Miata vyvážená, přátelská, hravá a nadšená. Tohle je skutečná řidičská radost. Už nechci vystoupit, chci jen jezdit. Navždycky!

Z druhé ruky má také velký smysl, je to technicky nenáročné auto a motory jsou léty prověřené z jiných modelů značky. Testovaný kus od AAA Auto stal 390.000 Kč. S dvoulitrem vyjde na sekundárním trhu od nějakých 410.000. A to je za takto zábavný auto poměrně málo peněz.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz