IMG_4874

TEST Opel Meriva 1.4 Turbo LPG – Prostě auto

6. 1. 2017 • Novinky, OPEL, Testy

Opel Meriva je menší MPV, které míří především na mladší páry nebo naopak starší lidi, kteří hledají auto s vyšším posazem. My se dnes podíváme na zážehovou variantu 1.4 Turbo, která má být vhodným společníkem do města, ale i na delší trasy, a to zejména díky přidanému systému pro jízdu na LPG.

Trocha ”školy”

Spousta lidí se ptá, jaký je vlastně rozdíl mezi CNG a LPG, tak si to zkusíme ve zkratce shrnout.

LPG – Liquid Petroleum Gas (Kapalný ropný plyn)

Jak už název napovídá, jedná se o kapalné skupenství ropného plynu. Nejběžnějším přirovnáním může být třeba klasický zapalovač. Tento plyn chladný a těžší než vzduch, což je i jeho nevýhodou. V podzemních garážích se unikající plyn neodvětrá a tudíž mají vozidla s tímto pohonem do většiny podzemních garáží vjezd zakázán. Velkou výhodou je množství čerpacích stanic – v České republice jich je asi tisíc.

CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn)

Tento plyn je v plynném skupenství a jeho tlak v nádrži by neměl klesnout pod 200 barů. S hmotností je to přesně naopak než u LPG, takže s vjezdem do podzemních garáží není žádný problém. Pohon na CNG navíc produkují výrazně méně emisí CO2 než vozy na LPG. A mínus? Velmi málo čerpacích stanic, u nás jich najdete jen něco kolem stovky.

2

V dostačující výbavě Cosmo s mírnými příplatky dostanete za 427 900 Kč prakticky vše, co potřebujete – litá kola, metalízu, vyhřívaná sedadla, multifunkční volant, navigaci a podobně. Interiér je až na mírně zmatečné rozložení ovládacích prvků naprosto v pořádku. Nic vám v něm nevadí, ale ani netěší. Zaujme především spousta odkládacích ploch a prostornost, ač se zdá auto zvenku malé, tak na zadních sedadlech je místa na rozdávání. Objem zavazadlového prostoru je 400 nebo 1500 litrů se sklopenými sedadly.

Po vzhledové stránce exteriéru je to prostě MPV, ničím nezaujme, ale ani nenaštve. Vypadá jako rozpůlené Kinder vajíčko, více asi nemá smysl rozebírat. Jedinou neobvyklou věcí jsou dveře na zadní sedadla, která se otevírají v opačném směru, jako u Rolls-Royce.

1

Pod kapotou dřímá čtrnácti stovka o výkonu 88 kW při 4800 otáčkách a točivém momentu 175 Nm od 1750 do 4800 otáček za minutu. Ten je propojený s pětistupňovou manuální převodovkou, která má až příliš dlouhé převody a na jízdě ve městě je to bohužel znát. Buď točíte moc nebo nic. Na druhou stranu se odvděčí nízkou spotřebou benzínu kolem 7 litrů na 100 kilometrů. Nádrž na benzín má 54 litrů, ta na LPG 34. Spotřeba LPG pak je zhruba 9 litrů, což znamená dojezd asi 370 kilometrů, celkem tedy 1120. Nevýhodou systému je, že vždy startuje na benzín a dokud se chladící kapalina nezahřeje na 60 stupňů, tak systém vstřikuje jen benzín. Dojde-li vám, tak vás nezachrání ani plná nádrž LPG.

Posaz za volantem je vyšší, sedadla přijatelně komfortní a řazení pohodlné. Příjemně je naladěný spojkový pedál a dokonce i samotné řízení. To je tak akorát strmé a docela přesné. Podvozek umí vyžehlit většinu nerovností a nebojí se ani ostřejší jízdy. Motor táhne hezky odspodu a odhlučnění je v dané kategorii na jedničku.

3

Víte, vlastně už vůbec netuším, co o tomto autě psát. Na své rozměry je uvnitř velmi prostorné, na zadních sedadlech je spousta místa a má velký kufr. Jízdní vlastnosti jsou takové, že žádné nejsou – dobře to zatáčí, drží, brzdí a nekouše. Je to auto, které vás v dostatečném komfortu přepraví z bodu A do bodu B a radost z něj budou mít především vaše malé ratolesti. Dál není, co dodat. Je jako každé jiné MPV této kategorie, jen ve všem o něco lepší. Ale v závěru jen spotřební nudné zboží, stejně jako pračka nebo mikrovlnka. S ani jedním vás nebaví pracovat, ale svou úlohu plní skvěle. Takže pokud chcete jen auto na přemisťování, tady máte skvělého adepta – ideální volba pro běžného člověka, který k autům nemá vztah.

4

Plus

Prostě příjemné prostorné auto

Mínus

Žádné výrazné nemá, je to dobře udělané spotřební zboží

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz