j

TEST Peugeot 308 1,6 e-HDi – Šarmantní spořílek

13. 11. 2011 • Novinky, Peugeot, Testy

V nižší střední třídě probíhá už léta urputný boj. Není se čemu divit, tento segment je schopen bez problému naplnit rodinné požadavky a nabídnout i špičkové technologie spolu s výbornou výbavou. Ještě před několika lety byl považován za neoficiálního krále VW Golf, kterého konkurence postupně dotahovala. Někdo možná namítne, že je králem i dnes, ale já se domnívám, že tomu tak už není. V dnešní trendy a eko době je nutné vytáhnout také zbraně útočící na emoce a samozřejmě nabídnout vychytávky, které by se měly zasadit o nižší spotřebu paliva a lepší emise. Je prostě potřeba v něčem vyniknout a zároveň nemít nikde slabinu. S podobnou strategií přijíždí i mikrohybridní Peugeot 308 1,6 e-HDi s inovativním systémem StopStart. Během testu jsem se snažil ověřit, zda právě tento francouzský “eko-lvíček“ dokáže zmíněnými zbraněmi prorazit mezi konkurencí.

Jakkoli jsem byl zvědavý a natěšený na pohonnou jednotku, musel jsem před usednutím za volant na chvíli obdivně obejít vůz zvenku dokola. Uznávám, že pánové od Peugeotu celkem válí. Nová „třistaosmička“ prostě a jednoduše vypadá skvěle. I když po letošním faceliftu možná skalní fanoušci oplakali ztrátu typického až „formulového“ nosu, stejně jako širší masku chladiče, mně osobně se zdá současná verze celého předku elegantnější a vyváženější. Zejména přepracovaný přední nárazník, kde už v základní výbavě dostanete pás led diod nad mlhovými světly, mně přijde parádní. Mírně menší jsou i přední světla, která přišla o vnitřní „špičku“. Vzadu na pátých dveřích se objevila chromovaná lišta s novým logem Peugeot. Celkově líbivé a elegantní linie podtrhuje panoramatická střecha, a tak vzhledově nelze Peugeotu prakticky nic vytknout, snad by se jen díky masivním lemům šikla výraznější a o palec větší litá kola než použité šestnáctky.

Vysoko nasazená laťka vnějšího vzhledu po nahlédnutí do interiéru nespadla. Interiér je příkladnou kombinací elegance a luxusního nádechu. Palubní deska je poměrně kvalitně zpracovaná a milovníci měkčených plastů si přijdou na své. Fakt, že nesedíte v autě vyšší třídy, Vám připomenou snad jen madla dveří ze stříbrného plastu, které měly při větším tlaku tendenci povrzávat. Až téměř luxusním dojmem pak zapůsobí bíle podbarvené palubní přístroje. Slabší je to s čitelností, na kterou se musí chvíli zvykat, a také s odrazem lesklých skel.

Efektní polokožené sedačky nabídnou slušný posez, jsou komfortní a dobře tvarovaná, přesto bych očekával tužší boční výplně. S nalezením vhodné polohy za volantem jsem i se svou výškou 192 cm neměl problém. Navíc oproti konkurenci z koncernu VW nemáte pocit, že sedíte za palubní deskou, ale jakoby lehce nad ní, takže nemáte pocit „utopenosti“. Menší výtka směřuje ke zpětným zrcátkům umístěným více vzadu, takže je třeba k nim více natáčet hlavu. Prostoru mám vepředu dost, přesunuju se na zadní pozice v pozici sednutí za „sebe“. Usedám celkem bez problémů, kolena se tak akorát vlezou, jen na hlavu trochu strádám kvůli mechanismu uložení panoramatické střechy. Interiér je nadprůměrně široký a příjemně útulný. Poněkud mohutné prahy mě však nutí více zvedat nohy při vystupování. Zavazadlový prostor je dobře využitelný a nabídne v rámci třídy průměrný objem, jen je třeba překonat vyšší práh pátých dveří.

Konečně nastává očekávaná chvíle startu, zasouvám klíček do zapalování. I za chladného rána s mrazíkem je žhavení bleskové a motor je opravdu výborně odhlučněný. Vibrace jsou minimální a tímto mě Peugeot definitivně přesvědčuje, že rozdíly v kultivovanosti mezi benzinovými a naftovými čtyřválci jsou téměř smazány. Dalším velice příjemným překvapením jsou rozjezdy. Dobře nastavená citlivost plynového pedálu umožňuje nečekaně komfortní a snadné rozjíždění. Jestliže jsem se rozplýval nad kultivovaností studeného motoru, po zahřátí je situace ještě lepší. Motor nabízí slušné hodnoty 82 kw a 270 Nm, důležitější je však jejich průběh. Tah je plynulý a jednoznačný i na pětku a šestku. Nástup turba je znatelný už kolem 1 400 ot/min, od 1 700 ot/min pak zabírá naplno, motor lze vytáčet až k hranici 5 000 otáček, ale je to spíše už trápení bez gradace výkonu. Uživatelsky jde o příjemný agregát s dostatkem sil i pro plně naložené auto do dálničních stoupání. Rovněž zrychlení z 0 – 100 km/h během 11,4 sekund je na daný objem a třídu dostatečné.

Lehký turboefekt se sice objevuje, ale rozhodně se nedá říci, že byste na vlnu newtonmetrů museli nějak čekat. Motor tedy dynamicky příjemně překvapil, patří mezi špičku v daném objemu a k jeho výkonům nelze mít žádné výhrady. K dobrému pocitu z motoru výrazně přispívá šestistupňová manuální převodovka. Pravda – její řazení má ještě pořád své mouchy. Nedá se říci, že by bylo až tak nepřesné, spíš působí jako by měla kulisa vůli, navíc při řazení překonáváte gumový odpor v drahách a dorazy jednotlivých stupňů jakoby „pruží“. Po čase se s řazením nakonec skamarádíte a zvyknete si, ale je to škoda, protože odstupňování je takřka ideální – na dálnici při tachometrové stotřicítce na šestku motor točí necelých 2 300 otáček, při 90 km/h pak šepotajících 1 500 ot/min.

Co však dělá tento agregát ještě zajímavějším je ona předpona „e“ v názvu. V zásadě zahrnuje propracovaný systém StopStart a pár úprav sloužících obecně k nižší spotřebě – například o 25 kg nižší hmotnost oproti klasickému HDi-čku nebo pneumatiky s nižším valivým odporem. Systém StopStart používá dvoukilowattový reverzibilní alternátor, jenž je schopný si při brždění nebo samovolné jízdě ukládat nadbytečnou energii do kondenzátoru, kterou posléze využívá pro rychlé nastartování. Auto má samozřejmě klasický startér, který ovládáte klíčkem, ale v případě funkce Eco (StopStart) motor „nahazuje“ malý elektromotor v alternátoru. Takže ne pouze jen posílený startér, který používají konkurenční systémy.

V praxi to funguje velmi dobře a troufám si říci, že je to zatím nejrychlejší a nejpovedenější systém. Výrobce garantuje až 600 tisíc startů, z nichž se každý odehraje za pouhých 400 milisekund. Stačí dojet ke křižovatce, jet méně než 20 km/h, vyřadit rychlost a pustit spojku – rozsvítí se kontrolka Eco, zhasne motor a vy si užíváte pohody a klídku s vědomím, že nespalujete žádnou naftu. Dá se to s nadsázkou hodnotit i jako dobrý komfortní prvek, při čekání na zelenou je uvnitř ticho jak po pěšině. Stačí jen šlápnout na spojku a v mžiku motor zase běží. Kdyby lehounce nepomrkla světla, tak prakticky ani nezpozorujete, že se pod kapotou něco odehrálo. Systém je samozřejmě dosti sofistikovaný, takže když například na křižovatce se zhasnutým motorem skáčete z rozmaru po brzdě, systém brzy zjistí, že posilovač už nemá z čeho posilovat a motor se rozběhne.

Přistupme však k reálným hodnotám spotřeby, nechme tabulkové údaje stranou. Testovací trasa v sobě zahrnovala 30 % dálnice, 30 % města a 40 % jízdy po okreskách. Konečný průměr se ustálil na hodnotě 5,2 l, do kterého jsem zahrnul i občasné opojení pružným zrychlením motoru. Pokud jezdíte rádi na spotřebu, nebude problémem se dostat níž, zejména na okreskách, kde se při 90 km/h na šestku dá podle palubního počítače jet i pod čtyři litry. Navíc k úsporné jízdě (ke které je tento Peugeot vlastně určen) dopomáhá indikátor řazení. Ten Vás těsně před hranicí 2 000 otáček upozorní, že je čas zařadit vyšší rychlost. Dálniční tempo s dodržováním stotřicítky znamená odběr lehce přes 5,5 litrů. Logicky se e-Hdi hodí nejvíce do města. Křižovatky a kolony, to je jeho doména. Aby se dojem s úspory paliva ještě umocnil, stopuje vám palubní počítač čas, kdy motor neběží. Ve městě se i s dravým stylem jízdy bezpečně udržíte pod šesti litry a věřím, že kdybych měl na soužití s autem více času, dokázal bych s ním jezdit bezpečně do 5 litrů v kombinaci.

Jízdním projevem je Peugeot 308 naladěn příjemně komfortně, působí na posádku dojmem tichého a pohodlného korábu klidně i o třídu vyšším. Sice by se dalo očekávat ještě o chlup lepší „žehlení“ nerovností, na příčných nerovnostech pocítíte menší rázy, které jsou ale výborně utlumené. Hluk jsem nezaznamenal ani v případě zimních pneumatik, podvozek je skutečně dobře odhlučněn. Ačkoli se tak „třistaosmička“ netváří, jde o velmi příjemného společníka i na dálnici. Řízení je trochu odtažité, ale v zásadě dostatečně přesné. Posilovač je zřejmě účelně tužší, ale stejně moc necítíte, co máte pod koly. Brzdy mají díky čtyřem kotoučům výbornou účinnost, nástup účinku není nejostřejší, ale dobře se dávkuje. Ani při razantnější jízdě jsem se nedočkal fadingu. Při ostřejších průjezdech na kvalitním povrchu se můžete spolehnout na jistý podvozek. A v případě krize je tu ESP (vypínatelné do 50 km/h), které na Vás v případě potřeby spolehlivě zaštěká jak Lajka na řídící pult a zkrotí nežádoucí projevy kol. Po překonání limitů přichází plynulá a snadno zvládnutelná nedotáčivost. Vyjeté koleje nečiní potíže s korigováním směru, problémy spíš nastanou na rozbitých zakroucených okreskách, kde pocítíte nervóznější „tancování“ zádě. Tyto věci ale berte s nadsázkou, poněvadž Peugeot 308 e-HDi není autem na závodění.

Silnou stránkou je bohatá výbava verze Sportium, která uspokojí většinu nároků. Komu by nestačila, může si připlatit za panoramatické okno (13 900,-) nebo barevnou výklopnou obrazovkou s navigací. Ta sice potěší příjemným uživatelským prostředím a najdete ji i ve vyšších modelech vozů koncernu PSA, ale příplatek padesát tisíc je docela dost. Audiosystém nabídne slušnou kvalitu reprodukce, jen je třeba pohrát si s ekvalizérem – v defaultním nastavení je zvuk trochu plošší. Zajímavostí a potěšujícím faktem byla pro mě plnohodnotná rezerva, kterou jako klasik kvituji.

Peugeot 308 e-Hdi je dobrou a stylovou volbou pro ty, kteří vyznávají eleganci, komfort a nízké náklady na provoz. Za slušnou cenu je totiž k mání výborně vybavený a dospěle se chovající vůz, se kterým budete v šedém městském provozu skutečným „lvem“ salónů, navíc ekologicky smýšlejícím. Pyšní se opravdu precizně a bleskově fungujícím StopStart systémem, výbornou naftovou šestnáctistovkou a komfortním odpružením. Pokud váháte v nižší střední třídě mezi malými spořivými diesely se systémy StopStart, rozhodně doporučuji se v Peugeotu 308 e-Hdi svézt.

Cena v základní výbavě: 399 900,- Kč

Plusy

  • Všestranně povedený motor – tichý, dostatečně silný a úsporný
  • Výborný systém StopStart
  • Šestistupňová převodovka
  • Komfortní odpružení
  • Útulný a pohodlný interiér
  • Design, výbava

Mínusy

  • Kvalita řazení
  • Vysoký práh zavazadlového prostoru
  • Povrzávající madla dveří
  • Pozice vnějších zpětných zrcátek
  • Omezený prostor pro hlavy zadních cestujících (panoramatická střecha)

Základní výbava:

ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači přítlaku, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky (na zadních bočních sedadlech), indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pásů během jízdy + možnost deaktivace airbagu spolujezdce, systém kontroly stability ESP + ASR, systém STOP&START, posilovač řízení, hliníková kola 16” IZALCO, plechové rezervní kolo, regulátor a omezovač rychlosti, celodenní svícení, diodová denní světla, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pack VIDITELNOST 1 = automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětlení, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, vrstvené akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zadní sedadlo dělené 1/3 – 2/3 + 3 nastavitelné opěrky hlavy, kožený sportovní volant + kožená manžeta řadicí páky + hliníková hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a opěrka nohy v hliníku, hliníkové prahy dveří, odkládací schránka u spolujezdce klimatizovaná a osvětlená, přední středová loketní opěrka, impulsní směrová světla, rádio CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, černobílý displej, palubní počítač, bílý podklad ciferníků sdruženého přístroje, sdružený přístroj s LCD displejem, koberečky

Výbava testovaného vozu:

Barevná navigace NG4 (WIP Com 3D) s pevným diskem + Jukebox + HF Bluetooth + výsuvný displej (+49.000,-Kč), polokožené čalounění + bederní nastavení předních sedadel + úložná schránka pod sedadlem spolujezdce (+19.900,-Kč), prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou (+13.600,-Kč), metalický lak (+13.995,-Kč).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 348 / 1201
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 465
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 480
.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/