toyota-gr-yaris-2025-9

Test Toyota GR Yaris: malý démon je zpátky a silnější než kdy dřív

29. 4. 2025 • Novinky, Sportovní vozy, Testy, Toyota

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 85%

Radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Toyota GR Yaris se po faceliftu vrací na scénu – ostřejší, chytřejší a ještě divočejší. Původně stvořený jako homologační speciál pro rallye, dnes tenhle malý hatchback míří rovnou do srdcí všech, kdo milují čistou a neředěnou radost z jízdy.

Pod kapotou zůstal známý 1.6litrový tříválec s turbodmychadlem, ale Japonci ho pořádně posílili. Výkon se vyšplhal na 280 koní a točivý moment na 390 Nm – nárůst, který v praxi znamená ostřejší reakce a silnější tah přes celé spektrum otáček.

toyota-gr-yaris-2025-4 toyota-gr-yaris-2025-24

A aby toho nebylo málo, Toyota poprvé nabídla volitelnou 8stupňovou automatickou převodovku Direct Shift. Nejde o žádné líné řazení – tahle převodovka byla testována přímo v soutěžních speciálech a optimalizovaná pro co nejrychlejší změny převodů. Facelift GR Yarisu není jen o vyšším výkonu. Toyota zvýšila torzní tuhost karoserie – počet bodových svarů vzrostl o 13 %, množství strukturálního lepidla o 24 %. Výsledkem je auto, které působí na silnici jako jednolitý blok: rychlé změny směru, jistota v zatáčkách a naprosto přímá odezva na každý váš povel.

Přepracováno bylo také zavěšení kol: vpředu klasické vzpěry McPherson, vzadu sofistikované lichoběžníkové zavěšení. A Japonci vyladili tuhost pružin, stabilizátorů i nastavení tlumičů – vše s pomocí profesionálních jezdců z rallye i okruhových závodů.

toyota-gr-yaris-2025-20

Na první pohled si faceliftu možná nevšimnete – GR Yaris stále vypadá jako malá zlobivá kulička svalů. Ale podívejte se blíž: přední nárazník má větší otvory pro lepší chlazení, zadní LED světla jsou propojena tenkou linkou a na střeše je nově navržený spoiler optimalizovaný pro vyšší přítlak. Každý prvek tu má svůj účel. Žádná kosmetika navíc.

toyota-gr-yaris-2025-34

Interiér prošel zásadní proměnou. Sedadlo řidiče je o 25 mm níže než dřív, volant sedí přesně tam, kde byste ho čekali v opravdovém závodním autě. Zpětné zrcátko se posunulo výše a konečně pořádně vidíte ven. Palubní deska je natočená přímo na řidiče a dominuje jí nový 12,3palcový digitální přístrojový štít, jehož grafika se mění podle režimu jízdy – Normal, Sport nebo Custom. Také displej infotainmentu je nový, respektive už netrčí z palubní desky jako v obyčejném Yarisu, ale je do ní zapuštěn níže.

Další důležitý detail? Z interiéru zmizelo všechno zbytečné. Materiály jsou robustnější, tlačítka větší a ovládání klimatizace zůstalo fyzické – žádné hledání funkcí na dotykovém displeji při jízdě ve vysokém tempu. Jasně, na pohled interiér vypadá jako z devadesátkového auta, ale vlastně se mi dost líbí a má v sobě “vibe” závodního stroje.

toyota-gr-yaris-2025-27 toyota-gr-yaris-2025-26

Toyota GR Yaris 2025 ukazuje, že i v době elektrifikace a autonomního řízení může existovat něco tak autentického, syrového a zábavného. Toyota nejenže vyslyšela zpětnou vazbu od fanoušků, ale auto posunula ještě dál.

Za volantem: přesně takhle má jezdit hothatch!

Usedneš, nastartuješ, motor vyštěkne a okamžitě víš, že tohle nebude obyčejná jízda. Tříválcový motor má charakter, který bys od tak malého objemu nikdy nečekal – při lehkém plynu vrní jako kočka, ale jakmile šlápneš naplno, vystřelí vpřed s naprostou vervou a dravostí. Turbo zabírá okamžitě a výkon je teď ještě hutnější než dřív – 280 koní na 1 280 kilo auta je kombinace, která se s tebou nemazlí.

toyota-gr-yaris-2025-11

GR Yaris po faceliftu má ostřejší reakce na plyn, lepší odezvu ve středních otáčkách a především podvozek, který ti dovolí dělat šílenosti – ale jen pokud opravdu víš, co děláš. Auto se zakusuje do asfaltu jako závodní speciál. Krátký rozvor a pohon všech kol GR-Four znamenají, že do zatáček můžeš nalétnout rychleji, dříve jít na plyn a stejně tě auto podrží. Při správném dávkování plynu si můžeš zadek přihodit do zatáčky jako v rallye. Nebo to vzít skandinávskou smyčkou a zatáčku projet celou powerslidem. Jen pozor. GR Yaris se nechová jako zadokolka s preferencí zadní nápravy. Nestačí jen dupnout na plyn a čekat, že pojede bokem. Nepojede. Musíš pracovat s přenosem váhy.

Ve výchozím režimu má systém GR-Four rozdělení 60:40 ve prospěch předku, ale v režimu Track to otočí na 50:50, a pokud si přepneš na Sport, jde většina výkonu dozadu (30:70).

toyota-gr-yaris-2025-22

Klasický šestistupňový manuál zůstal – a je přesně takový, jaký má být. Krátké dráhy, přesné vedení, čisté mechanické kliknutí při každém zařazení. Ale novinkou je 8stupňový automat Direct Shift, který překvapil rychlostí i inteligencí. V manuálním režimu řadí bleskově a nezasahuje do tvého rozhodnutí – nechá tě podržet kvalt na doraz, jak to má být.

Na okreskách je s automatem GR Yaris ještě rychlejší – dokážeš se plně soustředit na ideální stopu, brzdné body a práci s volantem, zatímco převodovka bez zaváhání drží motor v ideálním pásmu. Nečekal jsem to, ale funguje to výborně.

toyota-gr-yaris-2025-14

Řízení je strmé, má adekvátní odpor a je komunikativní. Pocit z volantu je analogový, hrubý a pravdivý. Tlumiče dokážou pohlcovat i rozbité okresky, ale zároveň dávají vědět o každém kamínku. Není to pohodlné auto – ale je to upřímné auto. Tady nejsou filtry, jen neředěný kontakt mezi tebou a silnicí. Brzdy? Agresivní, ostré, dobře dávkovatelné. I po několika desítkách ostrých kilometrů neměkly – zjevně kvalitní směs a dobré chlazení. Tahle malá bestie si zachovala to nejdůležitější: duši.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz