vw-arteon-19

Test Volkswagen Arteon 2.0 TSI AWD (200 kW). Manažer na steroidech

28. 8. 2019 • Novinky, Testy, Videa, VW

motor: 95%

převodovka: 95%

podvozek: 85%

zpracování: 95%

praktičnost: 80%

Volkswagen Arteon je překrásné GT, které nabídne spoustu výkonu, jisté jízdní vlastnosti a překvapivě velký kufr. Trochu zamrzí jen obyčejný interiér a občas tvrdý podvozek.

Verdikt:

Vzpomínáte si na svůj maturitní ples? Bujará oslava toho, že jste zvládli zkoušku života, utopená v hektolitrech alkoholu, a přehlídka špatně padnoucích obleků narychlo koupených ve výprodeji. Svůj úkol sice plnily a vy jste si připadali neodolatelně „oháklý“, ale když po letech procházíte fotky, tak vám to připadá, jak kdyby byla na fotce byla parta prodávající Strážnou věž na metru. S odstupem času už víte, že ze saka má koukat víc, než jen konečky prstů, a kolik že se to vlastně zapíná knoflíků -ale změní lépe střižený oblek tu nádobu člověka vespod? A záleží na tom vůbec, když se po maturáku stejně vyspíte ve škarpě?

A jak že to souvisí s Arteonem? Překvapivě dost, protože pro mě bylo tohle auto vždycky jen trochu lépe oháklý Passat, který stál víc a nebyl tak praktický. Má cenu připlácet za trochu stylu, když ideální varianta už existuje? A vylepšil by to šestiválec? Na to jsem se snažil přijít v uplynulém týdnu.

A že se ten oblek povedl. Arteon je z venku doslova uhrančivé auto. Kovově šedá barva doplněná R-line paketem z něj dělají skutečného alfa samce a není možné jej přehlédnout. Bez debaty je tohle nejhezčí moderní Volkswagen, který to dotáhl do sériové produkce a doufám, že se dočkáme více odvážnějších aut. Spousta chromu a falešných cingrlátek na mě sice působí tak, že se chce líbit především na Čínském trhu, ale s klidem mu to odpustím. Jinak se totiž jedná o strhující hru geometrických linek a sebevědomého vzhledu. Já osobně bych si jen odpustil ta černá kola – tahle móda šla vždy mimo mě. Nádherný detail jsou všechny bezrámové dveře. Tahle maličkost přidá autu tolik potřebného šmrncu, jako málo co. První dojem dělá opravdu moc a musím říct, že jak jsem obcházel Arteon, tak ho udělal skvělý.

3

Bohužel po otevření dveří jsem krapet vystřízlivěl. Němci jsou Němci a odvázat se v práci je nejspíš zločin. U Arteonu se tak odvázali jen z půlky. Zatímco při tvorbě exteriéru sebrali veškerý elán a postavili něco skutečně zajímavého, uvnitř už jim došel dech a je to prostě … Passat. Bez jediné změny. Jestli tam je, tak já jí nenašel. Teď ale pozor, interiér Passatu je dle mého skvělý. Zklamání plyne z toho, že v Arteonu nenajdeme žádné ozvláštnění. Být tu aspoň pár estetických změn, tak by to na pocitu výjimečnosti rozhodně přidalo. Je to tedy zcela tradiční architektura s trochu moc nízko utopeným displejem a přísně geometrickými linkami. Ergonomicky je interiér velice povedený a vše je tam, kde má být. Jen mi chybí fyzické tlačítko na ovládání hlasitosti. Skvělé mi naopak přijde tlačítko dedikované pro asistenty: zmáčknete jeden čudlík a vyskočí vám nabídka všech pomocníků, které si podle libosti nastavíte. Co se kvality zpracování týče, je to takový Německý standard. Samotné slícování dílů je špičkové a materiály jsou voleny velice dobře. Při této cenovce bych si uměl představit i nějaké to prošívání, nebo kůži, ale určitě si není na co stěžovat.

A co ta praktičnost? Velikost kufru je s rozdílem pár litrů stejná jako u Passatu – v základu 563 litrů. Díky karoserii liftback je i skvěle přístupný a má nízkou nakládací hranu. Kvůli svažující se zádi má ale u víka výšku jen 49 cm, takže to chce při nakládání trochu plánovat a velké předměty dávat blíž k sedačkám, ale stejně jsem byl překvapený, kolik toho Arteon spolkne. Vlastně si myslím, že při porovnání s Passatem v sedanu (ano, ono se to ještě vyrábí) je na tom Arteon o něco lépe.

6 5

Kde dochází k prvním problém jsou zadní sedadla. A to především při nastupování. Otvor je poměrně malý, sedačky nízko, a navíc jsou schované za sloupkem, takže do nich musíte spadnout – vystupování chce taky trochu cviku. Když už jste na místě, budete žasnout nad prostorem pro nohy – ten je srovnatelný se Superbem. Arteon ale nabízí znatelně lepší sedadla. Další problém nastal ale ve chvíli, kdy jsem se chtěl pohodlně opřít. Hlava se mi sem prostě nevejde. Chybí pár centimetrů, takže si musím podsednout a po několika kilometrech už bych závistivě koukal na lidi v obyčejných autech. Tohle je bohužel rys, který spojuje téměř všechny auta s tímto typem karoserie.

Přední sedadla jsou štědřejší. Jsou sice hodně nízko, takže jestli máte problémy s kyčlemi, tak z nich asi nebudete nadšeni, ale mě to vyhovuje. Pozice za volantem je skvělá, sedím těsně nad zemí, nohy spíš natažené a volant hezky u těla. Překvapuje mě velice slušný výhled ven. U čtyřdveřových kupé jsem zvyklý, že tak 20% zorného pole spíš tušíte kvůli masivním sloupkům a úzkým oknům, Arteon je na tom ale velice dobře.

Pod kapotou testovaného kousku bylo to nejlepší z nabídky. Přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který po instalaci filtru pevných částic ztratil 6 kW a jeho výkon se tak krásně zakulatil na 200 kW a 350 Nm. S trakcí pomáhá pohon všech kol a výsledek je sprint na stovku za 5,6 sekundy a maximálka omezená na 250 kilometrů v hodině. Arteon je tedy podle všech měřítek opravdu rychlé auto. Motor má s novou emisní normou o něco pomalejší reakce a nejvíc se mu líbí ve středních otáčkách, ale jinak mi přijde velice povedený a v podstatě mu nemám co vytknout. Výtka směřuje k převodovce.

2

Samozřejmě zde najdeme sedmistupňové DSG, které řadí bleskurychle, po všech těch letech už ho inženýři dokonce odnaučili cukat při popojíždění, ale v běžném režimu „D“ je to prostě trochu opruz. Při rozjezdech nechává motor zbytečně vytočit, než se hne, a při jízdě zase působí ospale. Při každém pokusu o zrychlení jako by se snažila počkat, až se o vše postará kroutící moment motoru. Navíc strašně podtáčí motor – při běžné jízdě drží otáčky kolem 1100-1200. Auto v takovém nastavení působí, že přišlo o 100 koní. Ideální je nechat tento režim pouze na dlouhé dálniční přesuny a pro běžné ježdění jezdit v „eSku“. To se mi daleko víc osvědčilo. Převodovka motor nepouští pod nějakých 1700 otáček, její reakce jsou nesrovnatelně rychlejší a celé auto tak ožije.

Konečně má odpovídající dynamiku, motor reaguje s minimálním zpožděním a celkově působí daleko lépe. Auto umí mohutně zatáhnout prakticky v každé rychlosti a počkej ten údiv přátel, až jim předete launch control. Rozdíl ve spotřebě není nijak drastický a navíc netrápíte motor v příliš nízkých otáčkách. Spotřeba se pohybovala ve městě mezi 12-13 litry, mimo něj se mi dařilo jezdit kolem osmi. Průměr se zastavil na 8,9 litrech. Možná si říkáte, že je to na dvoulitr hodně, ale na 266 koní a čtyřkolku mi to přijde výtečná hodnota.

7

Při pohledu na dvacetipalcová kola jsem se trochu obával komfortu, a oprávněně. Byť bylo auto vybaveno adaptivním podvozkem, tak ani v komfortním režimu se nejednalo zrovna o plavnou jízdu. Krátké nerovnosti uměly poslat nepěknou ránu do interiéru a přesun po městě mě na můj vkus až trochu moc naklepával. Řešení by mohly být menší kola, a taky by se mi líbilo, kdyby byl vetší rozdíl v nastavení Sport a Komfort – samozřejmě ve prospěch komfortu. Tady je na tom Passat o chloupek lépe.

Pokud ale auto rozhýbete do nějaké vyšší rychlosti, podvozek funguje o poznání lépe, taky výmoly celkem spolehlivě přeletí. Výborně funguje také na pěkném povrchu. V oblouku je dlouho neutrální a nepotřebujete žádné extra řidičské schopnosti, abyste s ním dokázali jet rychle. Celé auto je zkrátka úplně nezáludné. Ovšem i přes větší snahu působit sportovně v sobě Arteon nemá moc sportovního ducha. Řízení je sice příjemně strmé, ale i ve sportovním režimu hodně přeposilované. Nejlépe se cítí na dálnici, kdy může čistit levý pruh a překonávat stovky kilometrů. Arteon je pořád především cestovní GT. Má výtečně odhlučněnou kabinu a cesta vám v něm bude skutečně příjemně ubíhat.

1 4

Volkswagen Arteon je ve všech ohledech povedené auto a chyby se na něm hledají těžko. Jeho největší slabinou je existence Passatu, který nabídne o něco lepší praktičnost a jízdní komfort. Arteon je určen především pro lidi, kteří se chtějí odlišit a nevadí jim trochu si za to připlatit. Jestli vás teď napadá, že šestiválcový motor by pomohl nůžky mezi jím a Passatem trochu rozevřít, já osobně si myslím, že leda tak v ceníku. Těžší motor v autě této koncepce by pravděpodobně jízdním vlastnostem nepřidal a jízdní dynamika je již teď výborná. Můj názor tedy je, že šestiválec by z něj lepší auto neudělal. Arteon je dobrý takový, jaký je. Teď už záleží jen na vás, jestli je pro vás lépe střižený oblek tak velký argument, abyste ze své kapsy vytáhli přes 1,5 milionu korun (v případě testovaného kousku), když Passat je takřka ideální řešení prakticky všech problémů dokonalého přepravního prostředku.

Volkswagen Arteon je překrásné GT, které nabídne spoustu výkonu, jisté jízdní vlastnosti a překvapivě velký kufr. Trochu zamrzí jen obyčejný interiér a občas tvrdý podvozek.

Plusy

– Design
– Poctivé zpracování
– Motor
– Velký kufr
– Odhlučnění interiéru

Mínusy

– Málo místa nad hlavou na zadních místech
– Tuhý podvozek

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz