Test Volkswagen Caravelle PanAmericana 2,0 TDI 125 kW 4Motion
Volkswagen kompletně přestavěl svou užitkovou řadu, která nyní nese označení T7. I když všechny modely spojuje jméno, technicky stojí každý z nich na zcela odlišném základu. Multivan T7 využívá platformu MQB známou z osobních vozů, čistě elektrický ID. Buzz vychází z architektury MEB a modely Caravelle a Transporter se tentokrát opírají o techniku Fordu, se kterým Volkswagen na jejich vývoji úzce spolupracoval. Do redakčního testu se dostala verze Caravelle s krátkým rozvorem, paketem PanAmericana, pohonem všech kol a dvoulitrovým turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 125 kW.
Odlišné, ale přece podobné
Partnerství mezi Fordem a Volkswagenem v oblasti užitkových vozů není žádnou novinkou. Podobným způsobem už vznikly například dvojice Caddy/Tourneo Connect nebo Amarok/Ranger. Teď se do spolupráce promítla i střední třída dodávek, jejichž technický základ tvoří Ford Tourneo Custom. Od něj pochází motory, převodovky, pohon všech kol i podvozkové komponenty. Volkswagen si ovšem ponechal prostor pro vlastní design, takže Caravelle působí odlišně: má jinou masku, světla i nárazníky. Shodné zůstaly jen základní proporce karoserie, linie oken a tvar zrcátek.

Zajímavým vizuálním zpestřením je paket PanAmericana, který přijde na zhruba 9 000 Kč. Přidává černé plastové doplňky karoserie, jež mohou z dálky působit jako nelakované, ale při bližším pohledu zaujmou reliéfním nápisem „PanAmericana“ na bocích. K tomu dostanete zatmavená boční skla a kryty zrcátek lakované v barvě vozu.
Interiér s příchutí Fordu
Kabina působí na první pohled jako typický Volkswagen, ale při bližším zkoumání se nezapře technický původ. Každá značka sice používá vlastní volant a grafiku palubního systému, ale ovládací logika je převzatá z Fordu. Například deaktivace omezovače rychlosti nebo hlídání jízdních pruhů se řeší přes tlačítka na volantu – přesně tak, jak to známe z modelů modrého oválu.

Dominantou palubní desky je velký dotykový displej, jehož grafika byla upravena tak, aby připomínala infotainmenty Volkswagenu. Zůstala ale praktická spodní lišta pro ovládání topení a klimatizace. Digitální přístrojový štít má typické zobrazení VW, ovšem páčky pod volantem, startovací tlačítko či zvuková signalizace pochází opět od Fordu.

Odkládacích prostor je v interiéru dost, i když ne všechny jsou ideálně umístěné. Praktické jsou horní schránky na palubní desce nebo prostorné kapsy ve dveřích, ale chybí vhodné místo pro mobilní telefon – zvlášť pokud jej chcete mít na očích. Naštěstí nechybí bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay, takže držák na mobil není nezbytností.
Dvě délky, osm nebo devět míst
Caravelle T7 je k dispozici ve dvou délkách. Kratší verze měří 5 050 mm, prodloužená 5 450 mm, přičemž rozdíl 40 cm se promítá i do rozvoru náprav (3 100 vs. 3 500 mm). Obě varianty mohou nabídnout až devítimístné uspořádání kabiny. Testovaný vůz měl osm sedadel. Dvě vepředu a tři plus tři v zadních řadách. Protože jde o model Caravelle, nikoliv komfortnější Multivan, druhá a třetí řada nejsou posuvné, pouze se sklápí opěradla.

Kratší rozvor však znamená menší zavazadlový prostor, který ovšem potěší přístupností. Sedadla sice nelze posouvat, ale po sklopení opěradel vznikne rozměrná plocha. Podlaha kufru je čalouněná kobercem a boky kryté plastem, jen pozor na volný prostor pod lavicemi – drobnosti mohou při brzdění „odcestovat“ dopředu.
Motory a technika
Volkswagen Caravelle T7 se zatím nabízí jen s naftovými motory, brzy se však přidá i plug-in hybrid. Všechny tři dostupné motorizace jsou dvoulitrové turbodiesely s výkonem 81, 110 a 125 kW. Základní verze má pohon předních kol, silnější varianty lze kombinovat i s 4Motion. Manuální šestistupňová převodovka je standardem, prostřední verze nabízí na výběr i automat DSG, zatímco nejsilnější varianta je výhradně s automatem.

Za volantem
Testovaný vůz měl nejsilnější motorizaci 2.0 TDI 125 kW a pohon všech kol. Výkon stačí na běžné cestování, ale dynamika odpovídá spíše klidnému tempu. Dvouapůltunová hmotnost se nezapře – zrychlení je pozvolné a na dálnici je znát, že výkonová rezerva není velká. V plně naloženém stavu nebo s přívěsem (max. 2 800 kg) ztrácí auto rychlost do kopce poměrně rychle.

Naopak pochvalu si zaslouží akustický komfort. Přední sedadla jsou skvěle odhlučněná od motoru i od kol a dokonce i při dálničním tempu je v kabině ticho. V zadních řadách už se hluk projevuje víc, ale stále zůstává na snesitelné úrovni.
Podvozek je naladěn na pohodlí – auto se lehce pohupuje, ale zvládá filtrovat nerovnosti s přehledem. Typickým znakem je kultivovaný projev a jistota v zatáčkách, kterou od velké dodávky nečekáte.

Spotřeba je příjemným překvapením: při klidné jízdě se snadno udržíte pod hranicí 8 l/100 km. Nádrž o objemu 70 litrů zaručuje solidní dojezd.
Shrnutí
Nová Caravelle T7 přináší moderní techniku sdílenou s Fordem, prostorný interiér a velmi dobrý komfort jízdy. Není to vůz, který by vás uchvátil dynamikou, ale zaujme kultivovaností, nízkou spotřebou a obrovským prostorem pro posádku. Celkově jde o spolehlivého a pohodlného společníka pro firmy i rodiny, které potřebují převézt více lidí bez ztráty komfortu – s duší Volkswagenu, ale technikou od Fordu.
« Test Audi RS Q8 Performance: Bestie v obleku udivuje rychlostí a komfortem Použitý kuchyňský olej je čistší palivo než nafta. Zachrání dieselové motory? »


























