Test Volkswagen Golf GTD: Grand Theft Diesel
Na světě zůstává pár kontroverzí, které budou vždy vířit diskuze. Třeba ananas na pizze nebo diesel ve sportovním autě. My máme na výběr buď se držet zažitých předsudků, nebo si to zkusit na vlastní kůži a udělat si svůj názor. A víte co, já i ten ananas na pizze zkusil a vlastně to vůbec není špatný…
Volkswagen je na přítomnost naftového motoru v hothatchi náležitě pyšný, protože nápisem „GTD“ ocejchoval snad každý díl karoserie. Má na to ale právo? Dvoulitrové TDI s sebou totiž vláčí jisté charakterové vady, které si se sportováním zrovna nerozumí. Má ale i své výhody a jednou nepopiratelnou je síla. Čtyřválec má 147 kW a tučných 400 Nm, což na nějakých 1500 kilo není špatné a sprint na stovku za 6,7 sekundy to potvrzuje. Maximálka „autobahnových“ 250 je už jen takovou třešničkou na tomhle čoko-dortíku. Nejsilnější stránkou auta je poctivý mamutí zátah hezky od spodních otáček a velmi dobrá pružnost. Krouťák se vám představí hezky hutně někde kolem 1.800 otáček a příjemně vás přišpendlí do sedačky. Taky si skvěle rozumí se sedmistupňovým DSG a při každodenním ježdění to tak je velmi milý společník.
Bohužel se na motoru poměrně výrazně podepisují přísné emisní limity a v běžném režimu má velké prodlevy na povely plynového pedálu. Když se zapomenete v křižovatce, dáte „plnej“ a ono se sekundu neděje vůbec nic, budete zažívat pěkně horké chvilky. Není nic horšího, než když potřebujete je a auto místo toho začne počítat, jestli nevypustí moc emisí. Problém je v tom, že ani v podání výkonu není Golf GTD konzistentní. Někdy jsem měl zkrátka pocit, že mi nedá všechen. Pravděpodobně ho můžete dostat do situace, kdy elektroničtí hlídači zaznamenají přílišnou produkci černých kocourů a prostě vás seknou. Ve finále tak auto působí trochu slabším dojmem, než slibují papírové hodnoty. Bohužel to není chyba Volkswagenu a dost možná by to všechno napravil pedal-box, ale v sériové podobě umí být Golf GTD lehce frustrující. Ve chvíli, kdy jezdíte ve sportovním režimu (i převodovce), většina těchto neduhů mizí, motor se ale neustále drž ve vyšších otáčkách, což zrovna nepřispívá akustické pohodě na palubě.
Neobyčejně zajímavou věcí je u GTD ale spotřeba. Není to ten typ auta, co umí jezdit za čtyři litry. Upřímně, během týdne jsem se vlastně nedostal ani pod šest. Což není žádný zázrak a dvoulitrové TSI umí spořivou jízdou jen třeba o litr víc. Kouzelné na tom ale je, že zatímco dvoulitrové TSI si na okresce s chutí vezme klidně 14, tak GTD jsem ani jednou nedokázal dotlačit k osmi. Spotřeba je téměř imunní vašemu stylu jízdy a jestli si tak rádi užíváte dynamické přesuny, je to auto na hranici geniality. Osobně jsem týden uzavřel na hodnotě 6.6 a to jsem Golfa zrovna nešetřil.
Design osmé generace Golfu nebyl obecně přijat zrovna s nadšením a já jsem vždy patřil k jeho poměrně hlasitým kritikům. Zdá se ale, že trocha make-up dokáže divy. Díky sportovnímu bodykitu do sebe na autě všechno najednou lépe zapadá. Konečně má jiskru a vypadá správně nakvašeně. Ta černo-černá kombinace není úplně můj šálek kávy, ale kdyby Bruce Wayne nebyl miliardář, ale jen střední manažer nějakého nadnárodního korporátu, mohlo by tohle fungovat jako taková budget-friendly varianta úsporného batmobilu.
A že na prohánění padouchů by to bylo fajnové vozítko. Podvozek je totiž naprostá lahoda. On sám o sobě je Golf osmé generace skvělý základ. Ale GTD posouvá jeho dovednosti ještě o dvě třídy dál. Oproti základu má malinko tužší naladění, ale ukazuje se to jako výhoda, protože úplně zmizely náznaky houpaní a gumovosti v uložení, přesto to ale prakticky vůbec neomezilo každodenní použitelnost. Denní drncání po městě tak pro vás nebude žádná otrava. Golfík v klidu požírá všechny druhy nerovností a v kultivovanosti jízdy si nic nezadá s o třídu většími auty. To se potvrzuje i na dálnici, kdy rychlosti začínající dvojkou pro auto vůbec nepůsobí jako problém.
Tužší podvozek ale ukáže svoje největší kouzlo až ve chvíli, kdy do něj dostanete trochu rychlosti. Stále zůstává velmi poddajný, takže ani horší povrch mu nedělá problém. I na rozbité silnici dokáže krásně koly kopírovat vozovku a bez jediného odskočení má všechna kola stále přilepená na zemi. Z toho plyne fantastická míra gripu a ovladatelnosti. Auto taky daleko rychleji reaguje na vaše povely a působí vyloženě natěšeně do další zatáčky. Těžký motor se postará o poctivé zatížení přední nápravy a po nedotáčivosti nejsou ani stopy. Čistá rychlost na okreskách je opravdu těžko k uvěření. Korunované je to ještě až nečekaně dobrým řízením, které je akorát navážené, velmi rychlé a přesné. Auto ho poslouchá na slovo a jako celek působí neskutečně přístupně.
Posaďte sem někoho, kdo má týden papíry a bude okamžitě rychlý. Tohle je velká síla Golfů s přídomkem GT. Působí přátelsky, přístupně a dodávají vám sebevědomí. Nejsou to nejvíc nekompromisní stroje na silnici, ale skvěle kombinují rychlost s každodenní použitelností. Opravdu fantasticky vyvážené a neutrální auto. Drobně zamrzí jen absence diferenciálu VAQ, který si ponechalo jen GTI. Tady se musíme spokojit s náhražkou v podobě XDS+, který umí jen vektorovat výkon pomocí kousání do brzd. Nechápejte mě špatně. Každá věc, která vám pomůže stočit auto do zatáčky je vítána, přesto nechápu, proč má být dieselová verze ochuzena. Pomoc XDS je nepopiratelná, ale jeho reakce nejsou tak konzistentní, aby se na něj dalo vždy spolehnout. Ostrému ježdění prostě nefandí tolik, jako VAQ.
Volkswagen Golf GTD to u mě nemá jednoduché. Díky skvělému podvozku jezdí jako z pohádky, jako každý Golf je praktický a skvělý na každý den. Výborné také je, že vás nesežere a do motoru se dá hezky opřít. Pořád se s ním ale trochu peru. Sportovní auto pro mě není o výkonu ani o rychlosti, ale o požitku. Chcete něco, co bude působit živě, hravě. Něco, co má motor, který bude zpívat v otáčkách. A to GTD prostě není. Motor má sice sílu, ale jako každý diesel působí těžkopádně, v otáčkách udýchaně a jeho zvukový projev vám bude drásat uši.
Je to auto, které má nepopiratelné vlastnosti a je v něm kupa rychlosti a přesto vás nebude bavit s ním rychle jezdit. A vše je to zásluha motoru. Diesel se pro sportovní auto ukazuje jako horší volba než elektromotor. Ten má totiž alespoň rychlé reakce a působí živelně. Znamená to ale, že je Golf GTD špatné auto? Ne! Vlastně bych řekl, že je to téměř dokonalá podoba Golfu. Ten totiž není vyloženě ostrý v žádné specifikaci a nejčastěji slouží jen jako rychlé daily – a tady dokáže ze silného dieselu vytěžit maximum. Výkon, rychlost, praktičnost, spotřeba. Všechno tu je. Je to geniální auto na každý den. Jen se nedá pořídit pod milion a testovaný kousek dokonce přelezl 1.3 milionu. A to je, přátelé, sakra hodně.
Volkswagen Golf GTD je těžko uchopitelný úkaz. Je rychlý, ale ne sportovní. Má skvělý podvozek, ale je ochuzený o diferenciál VAQ. Je to skvělé daily a za cenu Superbu. Kam tedy s ním?
Plusy
– Skvělý podvozek
– Silný motor
– Spotřeba
Mínusy
– Cena
– Nemá jiskru
« Mercedes-Benz dosáhl v České republice historického úspěchu: Obhájil první místo mezi prémiovými značkami a posunul se na rekordní 6. příčku absolutně Test NIO EL6: Tento elektrický Číňan zašlape konkurenci do země »