Test Volkswagen ID.3 GTX: nečekejte elektrické GTI a budete uchváceni výkonem i dojezdem
Výkonově orientovaná verze GTX se nabízí hned ve dvou verzích. Standardní provedení nabídne už tak „nevyužitelných“ 221 kW, verze Performance dokonce o dalších 30 kW navíc. Během šesti stovek kilometrů po vlastech českých jsme vyzkoušeli základní provedení a z většiny věcí jsme byli příjemně překvapeni.
Od standardní ID.3 se provedení s třemi písmeny navíc liší už na první pohled. Velké změny ale nečekejte, pořád je to hodně umírněné. Vepředu si lze všimnout odlišného nárazníku a bílého loga VW (na přání se dodává i v červené barvě). Z profilu zaujmou obří dvacetipalcová a nutno říci že velmi pěkná kola, vzadu je pak difuzor a označení GTX.

Uvnitř najdete velký, přehledný displej infotainmentu, který dobře spolupracuje s připojeným mobilním telefonem (iOS i Android) a přináší všechny důležité funkce včetně online navigace nebo streamování hudby ze Spotify apod. V porovnání s kvalitou softwaru před čtyřmi lety jde o dost výrazné řešení, všechno funguje jak má. Škoda jen, že některé ovladače jsou dotykové (například nastavování zpětných zrcátek), není to tak intuitivní. Testované ID.3 navíc sveřepě někdy odmítalo sklopená zrcátka po odemknutí vozu vrátit do běžné polohy.
Součástí verze GTX jsou sportovní sedadla s výraznějším tvarováním. Opěrka hlavy je integrovaná, což menších nebo naopak větším postavám nemusí vyhovovat. Redaktor Autojournal.cz s výškou 185 centimetrů ale s nabídnutým komfortem zcela spokojen. Vzadu je pro vyšší jedince trochu méně místa v oblasti hlavy, prostor před koleny je ale dimenzován velmi dobře. Zamrzí, že vzadu chybí výdechy klimatizace.

Proti výchozímu modelu s největším výkonem 125 kW je základní GTX dražší o 450 000 korun, nabízí ale mnohem větší výbavu a zároveň výkon pohonné jednotky. Ta je nová a v rámci německého koncernu má interní označení APP550.
Technologie z vlajkového modelu ID.7 se v roce 2024 přesunula i do nejmenšího modelu ID.3. V rámci kompaktních vozů je unikátní velikost baterie 79 kWh a výkon DC nabíjení až 185 kW (nechybí automatický/manuální předehřev baterie). Na něj jsme se během dvou nabíjení kvůli pomalejší nabíječce sice nedostali, ale pokud se dostanete na takto výkonnou nabíječku, do půl hodiny ji nabijete na 80 procent kapacity (VW udává 10 až 80 procent za 26 minut). Mimochodem, na rozdíl od základních ID.3 je v případě verze GTX standardem tepelné čerpadlo.

Spotřeba se při naší testovací jízdě po dálnicích i okresních silnicích s občasným využitím potenciálu motoru nakonec ustálila na 16,4 kWh/100 ujetých kilometrů, což odpovídá přibližnému dojezdu 500 kilometrů.
Výborný je výkon elektromotoru – 210 kW a 550 Nm dostupným už od nulových otáček. Síla se přenáší na zadní kola (jednoznačně chválíme a jízdním vlastnostem to velmi pomáhá), takže na výjezdech z pomalejších zatáček se při řádném prošlápnutí dočkáte lehkého vybočení zádě, které ve zlomku sekundy srovná stabilizace. Na nedostatek výkonu si nelze stěžovat během jakýchkoliv provozních podmínek, jak je pro EV typické, nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h.

Volkswagen ID.3 GTX vyniká rovněž komfortem. Bezmála dvoutunové auto na 20palcových kolech přináší jemné tlumení nerovností a skvělou kontrolu karoserie. Nízké těžiště dělá své, stejně jako pečlivá práce ladičů podvozku. V zatáčkách oceňujeme jen minimální náklon.
GTX verze překvapí svých komfortem i moderními prvky, převzatými z větších elektromobilů značky Volkswagen. Pochválit musíme výkon motoru, skvělé naladění podvozku a konečně už i správné fungování softwaru, což byl v době uvedení první verze obrovský problém. Pokud jsme něco vytýkali, byly to drobnosti, viz výše. A samozřejmě: pořizovací cena je velmi vysoká.
« Na Slovensku vzniká asfalt z cigaretových nedopalků. Projekt slibuje silnice s delší životností i menší ekologickou zátěž Tým 1-4-3-2 Racing zakončil sezónu vítězstvím v Mostě a získal mistrovský titul ve své třídě »














