volkswagen-multivan-6-37

Test Volkswagen Multivan 6.1: Tři čtvrtě století svobody

19. 7. 2020 • Novinky, Testy, Videa, VW

Motor: 90%

Převodovka: 95%

Podvozek: 85%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 100%

Volkswagen Multivan 6.1 je stále ideální společník na dlouhé cesty. Platí u něj to samé, co pro toto jméno už sedm desetiletí. Ukáže vám svět, vytvoří spoustu zážitků a bude při tom zatraceně příjemný společník.

Verdikt:

Volkswagen Multivan je již 70 let symbolem svobody a cestování. Vždy platil za ideální nástroj pro objevování světa. Může ale ve svojí nejnovější inkarnaci ukousnout část prodejů SUV, nebo dokonce částečně nahradit umírající kategorii MPV?

Na trhu se najde spousty šesti i sedmimístných SUV i MPV. Bohužel se k nim pojí několik nevýhod. Zadní sedadla jsou absolutně nepoužitelná pro dospělé lidi, bezpečí při nárazu zezadu je při nejmenším pochybné, a hlavně – když už do nich naskládáte tolik kusů člověka, nezbyde žádné místo na zavazadla, což je vcelku problém, když máte plné auto lidí. Ani jeden z těchto problémů vám u dodávky nehrozí. Proto se vás dnes pokusím přesvědčit o tom, že nejlepší auto pro rodinu je právě dodávka.

A nový Multivan rozhodně neudělá ostudu ani vzhledem. Volkswagen mu vetkl rysy charakteristické pro jeho aktuální modelovou řadu a auto vypadá vážně k světu. Velká chromová maska přímo navazující na LED světlomety, fešácká lišta na blatníku označující model, a především možnost nabarvit si auto napůl. Multivan 6.1 skvěle kombinuje retro design s moderními prvky, a ve své kategorii určitě patří k největším sympaťákům.

Interiér v sobě původ v dodávce nezapře, ale jeho design mě nijak neuráží. Vlastně se mi chce říct: „na dodávku dobrý“. Samozřejmě zde převládají tvrdé plasty a jednoduché geometrické linky. Interiér takového auta musí být především robustní a trvanlivý, ale přesto si nepřipadám jak v pracovním nástroji. Zpracování je na výborné úrovni – všechno lícuje, z útrob palubky se neozývají žádné zvuky a všechno to působí tak nějak poctivě. Hlavní část palubní desky s velkým dotykovým displejem je natočena k řidiči. Displej je po vzoru ostatních modelů automobilky zbaven fyzických tlačítek, tedy krom hlasitosti (díky bohu za ty dary), a běhá na něm zcela shodný systém. Ten je graficky velice čistý, jednoduchý a běhá opravdu svižně. Až na trochu zmatené zadávání navigace, která neustále odmítá přijmout orientační bod na místo adresy, si není na co stěžovat. Pod displejem se nachází klasický „volkswágení“ panel pro ovládání klimatizace, který se už roky nemění – a proč taky, když to funguje. Poté zde najdeme ještě přihrádku na bezdrátové dobíjení telefonu, pár USB a 12V zásuvku. Mimochodem, sada několika USB a 12V zásuvky je v každé řadě, jen pozor, všechna jsou USB-C. V kapličce přístrojů jsou klasické analogové budíky, ale za příplatek je možné mít i digitální. Velice vítám nový volant (známý z aktuálního Passatu), na který se konečně přesunulo ovládání tempomatu – sbohem, zapadlé kopyto vedle páčky směrovek.

volkswagen-multivan-6-19 volkswagen-multivan-6-18

V podstatě každá další část interiéru, kterou jsem v řádcích výše nezmínil, je využita jako úložný prostor. Další věc, kterou na dodávkách miluju. Je jedno, kolik toho mám s sebou – vždy je to kam vložit, a ještě zbyde místo na dobrůtky z benzínky. A že jich bylo, s Multivanem jsem se totiž vydal do Rakouska a během týdne s ním prožil nějaký ten tisíc kilometrů, ale k tomu později. Vážně, odkládací přihrádky jsou všude. Ve dveřích jsou dvě (i s integrovaným odpadkovým košem), na vrchu palubky, před spolujezdcem jsou dvě, mezi zadními sedadly, i pod sedadly jsou šuplíky. Úžasné!

Pozice za volantem je klasicky dodávková. Sedí se tedy jako na židli. Díky čelnímu oknu velikosti výlohy máte skvělý přehled o dění před autem, velikánská zrcátka zase pomáhají s přehledem kolem. Samotná sedačka je velice dobrá. Je pohodlná, dobře drží tělo a ani po sedmi hodinách jízdy jsem se necítil otlačený, ani mě nebolela záda.

volkswagen-multivan-6-33

Do druhé řady sedadel se nastupuje skrze posuvné dveře (které jsou v základu na obou stranách), a dají se – jako v případě testovaného kousku – vybavit funkcí soft close. Posuvné dveře opravdu oceníte na parkovacích místech, protože nehrozí kontakt s okolím a z auta se dá vylézt i v sebetěsnějších prostorech. Výhoda je také to, že se tím otevře v podstatě půlka auta, takže se nastupuje opravdu komfortně. V případě testovaného kousku jsou ve druhé řadě dvě samostatná sedadla, která se dají v případě potřeby otočit a vystavět mezi nimi stolek.

Třetí řada je lavice se třemi plnohodnotnými místy. Díky velkým posuvným dveřím se sem nastupuje velice komfortně. A ani místa samotná nejsou za trest. Poskytují v podstatě stejný komfort i prostor, jak dvě řady před nimi. Po každou řadu zvlášť je konzole pro ovládání klimatizace. Všechna sedadla se navíc dají posouvat dopředu i dozadu. Každý si tak udělá místa dostatek, v případě potřeby se dají sedadla posunout dopředu a zvětšit zavazadlový prostor. Ten nabízí i v případě, že je auto plně obsazené a sedačky jsou nastaveny pro mne (190 cm), přes 1000 litrů pro zavazadla. Pokud tedy chcete přepravovat lidi a kufry najednou, nemají SUV ani MPV šanci s Multivanem soupeřit.

volkswagen-multivan-6-12

Pod kapotou se nachází dvoulitrové TDI EVO o výkonu 110 kW a 360 Nm. Tento motor si k plnění evropských norem pomáhá vstřikováním močoviny a mild hybridní technologií. Malý elektromotor pomáhá roztáčí motor při zásahu start-stop systému. Při pohledu na údaj hmotnosti dosahující 2,1 tuny to neslibuje žádné jančení, ale výkon autu stačí. Na stovku se dostane za něco mále přes 10 sekund a na dálnici mu nedělá problém dlouhodobě držet rychlosti kolem 170 kilometrů v hodině. Samozřejmě nečekejte, že každou křižovatku budete opouštět v oblaku dýmu od hořících pneumatik, také předjížděcí manévry v rychlostech kolem stovky to už chce trochu plánovat, ale pro klidné cestování je zcela dostatečný. I legendární Grossglockner zvládl s pěti dospělými na palubě bez sebemenších problémů. Motor jako takový snad není potřeba ani představovat. Je velice dobře odhlučněn, na povely plynu reaguje s minimální prodlevou a posádku nijak neotravuje vibracemi.

Převodovka je samozřejmě sedmistupňové DSG, které je s motorem sladěné naprosto na jedničku. Žádné cukání ani nerozhodnost. Převodovka odvádí svojí práci opravdu sebevědomě, a prakticky o ní nevíte. Potěší, že při jízdě z kopce umí brzdit motorem, také umí plachtit na neutrál. To, jak skvěle si tyhle dva rozumí mi potvrdila spotřeba, která se po 1600 kilometrech ustálila na rovných 7.5 litrech (Onen zmíněný Grossglockner si řekl o 8,4). To je naprosto fantastická hodnota, když vezmu v potaz, že celý týden auto trávilo na horách s obrovským převýšením nebo na rychlých dálničních přesunech. Umím si představit, že v našich podmínkách se dá srazit ještě o pár deci dolů. Díky příplatkové 80 l nádrži tak máte postaráno o bezpečných 1000 km bez tankování.

volkswagen-multivan-6-35

Tak co jsem se zatím dozvěděli. Auto pojme víc lidí i víc zavazadel než SUV. Celá posádka navíc jede v důstojném komfortu a nemusí si křivit páteře na nouzových sedadlech. Auto taky umí jezdit se spotřebou, která je zcela srovnatelná se stejně výkonnými SUV. Abych mohl finálně říct, že je celkově lepší, musíme se ještě podívat, jak jezdí… Nebudu vám mazat med kolem úst. Multivan se na silnici nepohybuje tak sebejistě a agilně, jako moderní SUV. Tahle kategorie udělala v posledních letech obrovský pokrok a jezdí opravdu dobře. Multivan je už z principu koncepce trochu neohrabanější. Je to ale opravdu problém? Kdo si kupuje sedmimístné auto kvůli jeho schopnostem zatáčet? V takovém případě hraje prim komfort a schopnost těch sedm lidí dostat za bodu A do bodu B bez způsobení ortopedických potíží, to že je tam dostanete i se zavazadly je určitě také plus.

Objektivně tedy není Multivanu co vyčíst. Jeho podvozek je velice komfortní. A to jak v případě, že s autem jedu sám, tak i když je auto plně obsazené. Přes výmoly se jen tak líně pohupuje a naprostou většinu jich zvládne vysát. Nenechá se ale rozhodit ani na klikatých cestách. Netvrdím, že zde působí kdovíjak agilně, ale karoserie trpí velice málo na náklony a podvozek má daleko víc jistoty, než byste od dodávky očekávali. Snad jen řízení by mohlo být rychlejší. To zůstalo možná až moc dodávkové, a ve městech nebo ve “vracácích” si na rukách upletete vánočku. Naštěstí je příjemně lehké, takže se nenadřete. Také je velice přesné a nemá mrtvý střed, takže položit auto přesně tam, kam chcete, nebo se protáhnout úzkými uličkami center měst není vůbec stresující zážitek. Obecně by se dalo říct, že s Multivanem není stresující zážitek vůbec nic. Auto je opravdu příjemné v každé situaci a funguje jako skvělý parťák. A vůbec se nemusíte bát rozměrů.

volkswagen-multivan-6-40

Spousta lidí má z dodávek respekt právě díky nim, ale v Multivanu si budete ihned připadat jako v osobáku. Je to jedno z jeho největších kouzel. Jakmile v něm sedíte, jako by se kolem vás smrskl, a i méně zkušení řidiči se velice rychle otrkají. Jízda s ním je tak přirozená a intuitivní, že po pár minutách se vám jeho rozměry dostanou pod kůži a pohyb s ním vám přijde zcela přirozený. Abych nezapomněl, tak musím taky ještě pochválit velice dobré odhlučnění kabiny. Testované auto bylo vybavené akustickým paketem, který obsahuje silnější skla a lépe odhlučněné dveře, a akustický komfort na palubě byl opravdu výtečný. Tahle dodávka je opravdu tak blízko osobáku, jak to jen jde.

Říct obecně, že osobní dodávky jsou lepší než SUV a MPV asi nejde. Každá kategorie má něco do sebe a každý si auto pořizuje tak, aby nejlépe sedělo do jeho životní situace. Ono mezi námi, před sousedem bude asi vypadat lépe nablýskané SUV než hipísácká dvoubarevná dodávka – a pro spoustu lidí je sebeprezentace skrze prestižní auto velice důležitá. Stejně si ale troufnu říct, že pro početnou rodinu zkrátka není nic lepšího. Během našeho výletu do Rakouska jsem s každým kilometrem Multivanu propadal stále víc.

volkswagen-multivan-6-36

Ať šlo o skvělé jízdní vlastnosti, nikde nekončící praktičnost, nebo ekonomii provozu, pořád mi to auto dělalo radost. Za celou dobu jsem si ani jednou neřekl, že bych jel radši něčím jiným. Tohle auto vám dává skutečnou svobodu cestovaní a vytváří zážitky. V plně osazeným vozem všichni sdílíte společnou cestu, můžete se společně bavit, společně si užívat a společně vzpomínat. Pro rodinné cestování je prostě dokonalý, a já ho chci! Volkswagen za něj chce minimálně 1.095.000,- jak je ale u Volkswagenu zvykem, tak se připlácí za vše. V případě testovaného auta, které bylo vybavené až po střechu prvky jako adaptivní tempomat, lane assist, automatickými světly, soft close dveřmi, nebo akustickým paketem, si připravte o půl milionu víc. Je to hodně? Podívejte se na podobně vybavená velká SUV, nemyslím si.

Volkswagen Multivan 6.1 je stále ideální společník na dlouhé cesty. Platí u něj to samé, co pro toto jméno už sedm desetiletí. Ukáže vám svět, vytvoří spoustu zážitků a bude při tom zatraceně příjemný společník.

Plusy

– Retro design
– Komfortní podvozek
– Praktičnost
– Úsporný motor

Mínusy

– Příplatky téměř za vše

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz