Toto jsou nejprodávanější kombi světa. Vítěze nejspíš neuhodnete
Kombi vozy si hledaly cestu na silnice poměrně pomalu. Oproti elegantním sedanům měly spíš užitkový nádech a teprve až v osmdesátých letech se z nich stali rovnocenní soupeři svých uhlazenějších sourozenců a v některých případech je dokonce překonaly. Módu kombíků nakonec přijaly i prémiové značky jako Mercedes-Benz, BMW a především Audi, které dokonce dává u svých ostrých modelů RS přednost právě karosářské variantě kombi. V mainstreamu pak vznikly doslova legendy jako Volvo 240, VW Passat Variant nebo Škoda Octavia Combi.
Jenže pak přišel nástup SUV a automobilky na kombi začaly víceméně zanevírat. Přesněji – zákazníci dali přednost sportovně-užitkovým vozům. Do minulosti tak odešly kombi verze modelů jako Ford Mondeo, Renault Talisman, Opel Insignia, Citroën C5, Mazda 6 nebo Honda Accord. A mohli bychom pokračovat. Zmizela i malá kombi postavená na základech Renaultu Clio, Seatu Ibiza, Volkswagenu Polo nebo Škody Fabia. I tak ale kombíky úplně nezmizely – jen jejich podíl na trhu je dnes velmi malý. Navíc z celosvětového pohledu nikdy nehrály zásadní roli. Byla to především evropská specialita.
Podle dat agentury JATO Dynamics si loni kombi ukrojila z celosvětového prodeje nových aut pouhá dvě procenta. Paradoxně ale nejprodávanějším kombíkem na světě není evropský vůz – a dokonce ani model, který by v Evropě lámal prodejní rekordy. Jde o Subaru Outback z Japonska, které boduje hlavně za Atlantikem – na trhu, kde jinak kombi prakticky nikoho nezajímají. Loni se ho prodalo 210 000 kusů, což je o 2 % více než v předchozím roce. Má to ale jeden háček – od chvíle, kdy z nabídky zmizel klasický model Legacy Wagon a zbyl jen zvýšený Outback, lze o něm víc mluvit jako o SUV než o kombi. Zvlášť jeho nová generace má s tradičním kombi pramálo společného.
Kdybychom tedy Outback ze žebříčku vyřadili, protože nerespektuje „kombi pravidla“, vítězem by byla česká Škoda. Druhé místo na světě totiž patří modelu Škoda Octavia Combi s 145 000 prodanými kusy a meziročním nárůstem o 1,4 %. Třetí příčku obsadila Toyota Corolla Touring Sports – celosvětově nejprodávanější model automobilky – s bilancí 123 000 kusů a výrazným nárůstem o 12 %. Čtvrté místo zaujímá trochu kontroverzní model Dacia Jogger. Je to opravdu kombi? Zvýšená karoserie, tři řady sedadel – připomíná spíš něco mezi kombi a MPV. Každopádně šlo o úspěch, kterým se rumunská značka výrazně prosadila.
Do první desítky se dále dostaly: VW Golf Variant, BMW 3 Touring, VW Passat Variant (který už se v jiné verzi ani nevyrábí), Audi A4 Avant, u nás neznámá Toyota Probox – často využívaná jako taxi v Japonsku či Bolívii – a desátý Opel Astra Sports Tourer. Sedm z deseti nejprodávanějších kombi má evropský původ, přičemž tři modely patří koncernu Volkswagen. Zbytek pochází z Japonska. Téměř všechny uvedené vozy si meziročně polepšily – výjimkou je jen Toyota Probox a Audi A4 Avant. To je celkem povzbudivé, i když někdejší slávu už zřejmě kombi nikdy nedosáhnou. Připomeňme, že až 68 % všech prodaných kombi zamířilo loni do Evropy a Turecka.
TOP 10 nejprodávanějších kombi světa
– Subaru Outback – 210 000 kusů (+2 %)
– Škoda Octavia Combi – 145 000 kusů (+1,4 %)
– Toyota Corolla Touring Sports – 123 000 kusů (+12 %)
– Dacia Jogger – 96 000 kusů (+2,0 %)
– Volkswagen Golf Variant – 64 000 kusů (+1,7 %)
– BMW 3 Touring – 63 000 kusů (+4 %)
– VW Passat Variant – 60 700 kusů (0 %)
– Audi A4 Avant – 57 000 kusů (–11 %)
– Toyota Probox – 51 500 kusů (–13 %)
– Opel Astra Sports Tourer – 51 500 kusů (+150 %)
« Ford rozdává kartičky proti blokování nabíječek Toyota zahájí v roce 2028 výrobu elektromobilů v České republice »