dsc09655

Vrcholný model Vanquish v novém showroom Aston Martin Prague

15. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Aston Martin s hrdostí oznamuje návrat svého nejslavnějšího jména v modelové nabídce: nový Vanquish se představuje jako nejvýkonnější vlajková loď ve 111leté historii britské značky.

Vanquish je skutečné mistrovské dílo soudobé techniky, která odpovídá absolutnímu vrcholu této třídy a je zároveň tím nejlepším ze slavné řady sportovních vozů Aston Martin s motorem vpředu. Nová legenda, která předvádí výjimečné schopnosti konstruktérů a vývojového zázemí značky, pokračuje ve věhlasné dynastii velkolepým způsobem.

Mezi hlavní přednosti patří špičkový motor V12 s ohromujícím výkonem, výhradně pro tento vůz navržený podvozek využívající nejmodernější technologie, součásti karoserie z uhlíkových vláken s bezkonkurenčním designem a rovněž interiér, který nastavuje nová měřítka pro moderní pojetí luxusu. S produkcí omezenou na méně než 1 000 exemplářů ročně bude tato ikona i nadále vládnout ultraluxusní kategorii exkluzivních automobilů.

Vanquish pohání nový 5,2litrový motor V12 Twin-Turbo s mimořádným výkonem 835 k (614 kW) a točivým momentem 1 000 Nm a tím stanovuje nová měřítka pro výkony supersportovního vozu. Výsledkem je ohromující zrychlení a maximální rychlost 214 mil za hodinu neboli 345 km/h – jedná se o historicky nejvyšší rychlost dosaženou sériovým vozem Aston Martin. Bezprecedentního výkonu a účinnosti bylo dosaženo zdokonalením každé fáze chodu motoru a výsledkem je, že tento vynikající motor V12 zároveň splňuje nejnovější emisní legislativu napříč globálními trhy.

Model Vanquish naplno využívá výpočetní výkon nejpokrokovějších řídicích systémů motoru, podvozku a brzdové soustavy, což v kombinaci s pečlivě vyladěným sportovním podvozkem poskytuje nebývalou šířku plně využitelného pásma výkonu. Vůz tak poskytuje jedinečné spojení osobitého charakteru a vlastností, díky nimž lze v plném pohodlí vozu kategorie GT zvládat dlouhé trasy napříč kontinentem a stejně tak využít drtivý výkon a precizní jízdní vlastnosti pro plně pohlcující a zábavný zážitek z jízdy odpovídající supersportovnímu kupé.

Lawrence Stroll, výkonný předseda představenstva společnosti Aston Martin, o nové, velkolepé vlajkové lodi s motorem V12 řekl: „Představením modelu Vanquish jsme portfoliu sportovních vozů Aston Martin nové generace dali nový vrchol. Vanquish vzbuzuje emoce v každém směru a přináší jasné poselství. Tedy že je naším posláním vytvářet nejsilnější, nejkrásnější a nejpůsobivější vozy na trhu ultraluxusních sportovních vozů. A model Vanquish tuto snahu ztělesňuje ze všech vozů značky Aston Martin nejvěrněji. Důsledně navržený a dokonale zkonstruovaný vůz nastavuje nová, mimořádná měřítka výkonu, stylu a luxusu pro novou generaci skutečných znalců.“

Pohonné ústrojí

Aston Martin vyslyšel přání zákazníků a rozhodl se pokračovat se svojí 25letou dynastií vlajkových lodí poháněných dvanáctiválcem, a to nejvýkonnějším motorem V12, jaký kdy značka použila u sériových sportovních vozů. Se špičkovým výkonem 835 k (614 kW) a točivým momentem 1 000 Nm nemá nový motor V12 obdoby. Nová jednotka dokonce hodnotou 160 k/l poskytuje nejvyšší měrný výkon v dlouhé historii motorů Aston Martin V12. Vanquish se nachází na samém vrcholu neúnavné evoluce, která od představení prvního konceptu Project Vantage v roce 1999 vedla k téměř zdvojnásobení výkonu a točivého momentu dvanáctiválcové vlajkové lodi značky Aston Martin.

Mezi přednosti nového motoru V12 patří zesílený blok a ojnice, přepracované hlavy válců obsahující jinak profilované vačkové hřídele a nové sací a výfukové potrubí. Přemístěné zapalovací svíčky a nové palivové vstřikovače s vyšším průtokem zajišťují optimalizované spalování, nezbytné pro prvotřídní výkon a zvýšení účinnosti. Nová turbodmychadla s vyššími otáčkami a sníženou setrvačností navíc poskytují zvýšený výkon a odezvu na plyn.

Konkrétně například nová turbodmychadla se sníženou setrvačností a otáčkami vyššími o 15 % využívají zvýšenou energii z výfuku k tomu, aby poskytla vyšší plnicí tlak. Nové vstřikovače paliva s o 10 % vyšším průtokem umožňují motoru dosáhnout maximálního výkonu a zároveň splnit emisní požadavky.

Cílem konstruktérů bylo, aby se nejnovější generace jednotky V12 Twin-Turbo stala nejen nejvýkonnější, ale také nejrychleji reagující, a proto nový Vanquish získal funkci Boost Reserve. Tato nová technologie umožňuje zajistit ještě vyšší okamžitý výkon, zvláště výhodný pro předjíždění a dynamickou jízdu.

Boost Reserve zvyšuje plnicí tlak turbodmychadla nad hodnotu, která by byla běžně vyžadována pro danou polohu plynového pedálu, takže je vůz připraven okamžitě vyrazit, když je potřeba plný výkon. Funkce se aktivuje při jízdě s částečně sešlápnutým pedálem plynu, aniž by ji řidič postřehl, a to vyvážením polohy škrticí klapky (pro omezení průtoku sání) a inteligentního obtokového ventilu v turbodmychadle (pro jemné doladění zvýšeného plnicího tlaku). Když řidič požaduje plný výkon a točivý moment, škrticí klapka uvolní nahromaděný plnicí tlak pro okamžitou reakci.

K dalšímu zvýšení výkonu pomohla asistence technického partnera týmu formule 1 Aston Martin Aramco, společnosti Valvoline, který pro Vanquish dodal nejnovější vysoce výkonný motorový olej. Plně syntetické mazivo protékající větším chladičem motorového oleje s o 50 % vyšší schopností odvodu tepla je udržováno na své optimální provozní teplotě, což pomáhá udržovat vhodný tlak oleje ve všech situacích.

Poprvé je u sportovních vozů Aston Martin s vpředu uloženým motorem V12 známá 8stupňová automatická převodovka ZF spárována s elektronickým zadním samosvorným diferenciálem (e-diff). Ten je součástí elektronického stabilizačního systému (ESP), přímo ovlivňuje dynamické chování vozu a umožňuje řídit prokluz kol zadní nápravy pro optimalizaci trakce za všech podmínek.

Na rozdíl od konvenčního mechanického samosvorného diferenciálu může elektronický systém přejít z plně otevřeného do 100% uzavřeného za 135 milisekund. V kombinaci s nejnovější technologií ESP to výrazně zlepšuje dynamické schopnosti, poskytuje větší agilitu v zatáčkách při nízké a střední rychlosti a zároveň nabízí lepší kontrolu v průběhu přetáčivosti a při změně jízdního pruhu ve vysoké rychlosti. Diferenciál je nedílnou součástí dynamického charakteru vozu Vanquish, „zkracuje“ vůz v utažených zatáčkách tím, že na zásahy řízení reaguje větší ochotou zatočit a zároveň poskytuje stabilitu a klid v rychlých zatáčkách.

Vanquish je se stálým převodem 2,93:1 optimalizován pro maximální rychlost a dosahuje rychlosti 214 mph neboli 345 km/h. Nová kalibrace převodovky zkracuje rychlost řazení a interakci s řidičem a dále zdůrazňuje agilitu a výkon nového modelu.

Roberto Fedeli, ředitel technického vývoje společnosti Aston Martin, řekl: „Nedokázali jsme si představit, že by nová vlajková loď automobilky Aston Martin měla být poháněna něčím jiným než nejmodernějším motorem V12. Proto vývojový tým kompletně přepracoval stávající 5,2litrový motor Twin-Turbo od bloku až po hlavy válců. Díky ambiciózním cílům pro zvýšení výkonu a točivého momentu a stejně náročným požadavkům na zlepšení jízdních vlastností, účinnosti a splnění emisních limitů po celém světě je výsledkem moderní mistrovské dílo. Motor poskytuje výkonnostní charakteristiky, kterým se žádný konkurent v této kategorii nevyrovná. Vanquish jasně dává najevo, že jeho značná síla a prestiž jsou překonány pouze vášní a dovedností vtělenou do jeho vzniku.“

Konstrukce karoserie

Tak impozantní pohonná jednotka vyžaduje stejně jedinečný podvozek. Takový, který nastavuje nová měřítka pro strukturální pevnost a představuje špičkový základ pro nejmodernější systém pérování schopný poskytovat dokonale vyladěné jízdní vlastnosti.

Stejně jako jeho uznávaní stájoví kolegové DB12 a Vantage spoléhá Vanquish na hliníkovou karoserii s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením předních kol a víceprvkovými závěsy vzadu. Další zpevňující komponenty podvozku jsou vylepšené tak, aby poskytovaly preciznější a zábavnější jízdní vlastnosti, a výsledkem je 75% zvýšení příčné tuhosti oproti předchozí vlajkové lodi značky Aston Martin, vozu DBS 770 Ultimate.

Rozvor prodloužený o přibližně 80 mm (daný větší vzdáleností mezi sloupkem A a přední nápravou) si vynutil tužší příčnou výztuhu motoru, která poskytuje větší torzní tuhost a boční tuhost mezi horním uložením předních pružin. To se promítá do zlepšené pevnosti uchycení tlumičů Bilstein DTX, které jsou pro model Vanquish novinkou a umožňují kalibraci plně na míru. Díky tomu vůz nabízí účinnější tlumení a komfortnější jízdu.

Nový integrovaný spodní kryt a navazující výztužná příčka přinášejí další zvýšení pevnosti, silnější materiál podporuje tuhost předního pomocného rámu pro lepší pocit z řízení a odezvu. Nová příčka, přepracovaná a přemístěná směrem dozadu, aby se zvýšila tuhost uchycení předního zavěšení s dvojitými lichoběžníkovými rameny, přináší znatelné zlepšení v pocitu z řízení.

Zvýšení příčné tuhosti mezi horními uchyceními zadních pružin zlepšuje upevnění nových tlumičů Bilstein DTX pro větší stabilitu a lepší pocit spojení mezi karoserií, odpružením a zadní nápravou. Mohutnější zadní spodní kryt doplňuje sadu konstrukčních vylepšení a zlepšuje tuhost zadního pomocného rámu, zvyšuje stabilitu zadní nápravy a optimalizuje dynamické vyvážení vozidla.

Dynamika podvozku

Při vývoji modelu Vanquish bylo cílem vytvořit vlajkovou loď s působivou dynamikou, která na dlouhých trasách zajistí snadné ovládání bez námahy a uvolněnou i bezpečnou jízdu, ale současně nabídne schopnost předat to nejlepší na všech typech silnic v režimu GT. Pokud si řidič přeje ještě více pozvednout a zintenzivnit výkon, má možnost nastavit tužší režimy tlumičů Sport a Sport+.

Vyváženost jízdy a ovladatelnosti modelu Vanquish byla podrobena mimořádné péči, aby poskytla co nejlepší kombinaci pružnosti a prvotřídních výkonů. Zvýšení tuhosti karoserie bylo využito k dosažení lepší zpětné vazby a dynamiky, zatímco zvýšení příčné tuhosti přineslo účinnější přenos zatížení na přední nápravu, což pomáhá zlepšit reakční schopnosti.

Novinka využívá nejnovější technologii tlumičů Bilstein DTX, která se poprvé představila ve voze DB12. Přínosem jsou výrazné rozdíly mezi jízdními režimy. Širší rozsah tlumení umožňuje zvýšit kultivovanost podvozku a kontrolu napříč různými jízdními módy. Mimořádně rychlá odezva tlumičů zajišťuje, že režim GT si zachovává vyhovující jízdní kvalitu a zároveň poskytuje zvýšenou úroveň agility. Režimy Sport a Sport+, které stanovují novou úroveň jízdních vlastností, poskytují progresivní odezvu a omezení pohybů karoserie.

Pro zlepšení dynamického chování a odezvy byla tuhost podvozku zvýšena pomocí příčných torzních stabilizátorů s větším průměrem. Díky vylepšené tuhosti karoserie, která představuje patřičně pevnou platformou pro podvozek, byla optimalizována tuhost pouzdra zavěšení, aby byla zachována rovnováha kultivovanosti a ovladatelnosti. To minimalizuje nežádoucí zpětnou vazbu od povrchu vozovky při zachování optimální kontroly odpružení a pocitu z řízení.

Základem spojení mezi řidičem a strojem je řízení, a proto se nový Vanquish zaměřuje na jeho přesnost, odezvu a zpětnou vazbu. Použití neizolovaného sloupku řízení poskytuje lepší pocit tím, že zajišťuje ničím nenarušené spojení mezi řidičem, volantem a vozem.

Elektrický posilovač řízení (EPAS) je zcela nově nastaven se zaměřením na poskytnutí vytříbeného pocitu z řízení kolem středové polohy, aby byl uvolněný, ale vzbuzoval jistotu. Tím, že Vanquish nabízí optimální přesnost řízení a detailní zpětnou vazbu od kol, zřetelně vyjadřuje své sportovní přednosti, aniž by negativně ovlivnil zážitek z jízdy.

Jako vlajková loď sportovních vozů značky je Vanquish standardně vybaven karbon-keramickým brzdovým systémem. Soustava CCB se skládá ze 410mm kotoučů vpředu a 360mm vzadu a nabízí zvýšený brzdný výkon, snížené slábnutí brzd při teplotách do 800 °C a výrazné snížení neodpružené hmotnosti (−27 kg ve srovnání s litinovými brzdami), což také prospívá kvalitě jízdy a dynamickému jízdnímu chování.

Chlazení brzd podporují speciální chladicí kanály, kterými je vzduch přiváděn z předního nárazníku.

Nový systém ABS využívá čtyři řídicí jednotky pro ovládání integrované kontroly prokluzu brzd (IBC), integrované kontroly trakce (ITC), integrovaného ovládání vozidla (IVC) a integrovaného odhadu dynamiky vozidla (IVE). Společně tvoří jediný provázány systém řízení dynamiky, který zabezpečuje výrazně kratší brzdnou dráhu ve srovnání s tradičními systémy a přináší novou dimenzi dynamického výkonu a ovladatelnosti.

Například systém IBC, integrovaná kontrola brzdného prokluzu, pomáhá zkrátit brzdnou dráhu maximalizací dostupné adheze v každém typu zatáčky. V kombinaci s načítáním dat o prokluzu v různých situacích při použití brzd a s využitím integrace s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem pro zajištění rovnováhy vozu umožňuje systém kontrolované brzdění do zatáčky v pozdější fázi pro bezkonkurenční pocit síly, stability a ovladatelnosti.

S využitím nejnovějších technologií od dodavatelů a technických znalostí interních odborníků na jízdní dynamiku je Vanquish prvním ze sportovních vozů nové generace, který těží z výhod systému Corner Braking 2.0. Díky vytvoření pevnějšího spojení mezi moduly IBC a IVC funguje Corner Braking 2.0 jako prediktivní systém, díky němuž si vůz zachová stabilitu při brzdění v zatáčce.

Model Vanquish proto umožňuje zvolit v zatáčce vnitřní stopu a využít více brzdění zadních kol bez rizika ztráty stability. S větší účinností zadních brzd může řidič brzdit později, přičemž vektorování prokluzu usnadňuje plynulou jízdu, s lepším pocitem na pedálu a v případě potřeby s rychlejším přechodem ze smyku.

Přestože Vanquish nebyl navržen pro jízdu na závodní trati, podobné funkce ukazují dynamické schopnosti, které nabízí celá modelová řada. Právě tato šíře schopností a precizní vyladění povyšuje zážitek z jízdy vozem Vanquish, zejména těm, kteří si chtějí potenciál vozu užívat naplno.

Aby bylo možné vyvážit jedinečnou kombinaci výkonu supersportovního modelu Vanquish a ultraluxusního zážitku z jízdy, Aston Martin úzce spolupracoval s výrobcem pneumatik Pirelli na vývoji zakázkové směsi letních a zimních pneumatik. U letních pneumatik Pirelli použilo dezén P ZERO (PZ4) a upravilo jeho konstrukci. Nový typ P ZERO splňuje náročná výkonnostní měřítka značky Aston Martin díky pokročilým technologickým funkcím a nejmodernějším materiálům. Na zimu nabízí P ZERO Winter 2 vynikající bezpečnost s mimořádným brzdným výkonem na sněhu a podle štítku EU vyhovuje klasifikaci třídy „A“ pro jízdu za mokra.

Aby letní i zimní pneumatiky splnily požadavky značky Aston Martin na jízdní komfort, je vzor P ZERO (PZ4) pro model Vanquish vybaven technologií Pirelli Noise Canceling System (PNCS), která dokáže snížit hluk uvnitř vozu o polovinu díky akustické absorpční úpravě ve vnitřku pneumatiky.

Simon Newton, ředitel oddělení jízdního výkonu vozidel Aston Martin, řekl: „Vanquish přináší do modernizované řady Aston Martin zcela nové schopnosti. Nový motor V12 má neuvěřitelné vlastnosti a obrovský točivý moment těsně nad volnoběhem v kombinaci s nespoutaným výkonem ve vysokých otáčkách. Je to opravdu mimořádný motor. Tomu musí odpovídat stejná úroveň kontroly a citlivosti a k tomu nám pomohl výzkum obrovského pracovního rozsahu nových adaptivních tlumičů Bilstein DTX, elektronického diferenciálu a elektronických systémů nejnovější generace. Úzce jsme také spolupracovali s Pirelli na vývoji zakázkových pneumatik vytvořených na míru speciálně pro Vanquish. Výsledná kombinace jízdní preciznosti, ohromujícího výkonu a luxusní kultivovanosti je zcela unikátní. Tato všestrannost nastavuje nová měřítka pro vrcholný model značky a zcela naplňuje odkaz jména Vanquish.“

Působivý nový model Vanquish lze objednávat již nyní. Vůz bude k dispozici v omezeném počtu, první vozy získají zákazníci ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz