skoda-4x4-winter-discovery-2016-24

Vybrali jsme ojetiny vhodné pro zimní podmínky

24. 1. 2020 • Novinky

Zimní počasí s sebou nese množství nástrah. Dobré řidičské schopnosti jsou základem jízdy ve zhoršených podmínkách, ale bezpečnost a jízdní komfort výrazně ovlivňuje také výběr vhodného vozu. Vybrali jsme z různých značek, modelů, motorizací a výbav pět ojetin, které jsou vhodné i na zasněžené a namrzlé silnice. K tomu přidáváme doporučení, jaké provedení je to nejvhodnější.

Škoda Octavia 4×4

Na začátku je potřeba zmínit oblíbený model od značky Škoda. V případě Octavie se na zimu jeví jako ideální zvýšené poloterénní provedení Scout, které se obvykle kombinuje se silnými motory 2.0 TDI anebo 1.8 TSI a disponuje bohatou výbavou. Dobrou službu ale odvede i „obyčejná“ 1.6 TDI 4×4 s výbavou Ambition a s mírně zvýšeným podvozkem. V porovnání s verzí Scout je dostupnější. Na zimu se také hodí vyhřívané sedačky. ESP, isofix a další bezpečností prvky jsou u Octavií samozřejmostí, ty nejlíp vybavené kusy nabízejí i asistenta udržení vozu v jízdním pruhu. Dalším výrazným benefitem je velikost zavazadlového prostoru, který je téměř bezedný.

4597802_nizsi-stredni-trida-v0

Nissan Qashqai

Druhým modelem vhodným do zimních podmínek je Nissan Qashqai, který je dostupný s předním náhonem anebo také jako 4×4, které je samozřejmě lepší volbou pro jízdu v tomto ročním období. V druhé generaci je náhon všech kol výsadou nejsilnější a nejdražší naftové varianty. V případě první generace byl 4×4 o něco dostupnější a běžnější. Byl k dispozici s dvoulitrovým benzínem a diesely 1.6 dCi a 2.0 dCi. Dobrou volbou ale určitě není značně poruchová převodovka CVT, která ani není svou charakteristikou moc vhodná do zimních podmínek. Komu nestačí základní kufr, může si v případě první generace zvolit větší Qashqai+2. Novější generace již tuto možnost neposkytuje, zákazník si musí vybrat model X-Trail.

nissan-qashqai-exterior-9

Volkswagen Passat 4motion

Stejně jako v případě Octavie, také u Passatu je na zimní období vhodnější zvýšené poloterénní provedení Alltrack. Nevýhodou ale je, že je poměrně vzácné a dostupné jenom se silnými motory a bohatou výbavou. V případě Passatu B7 je k dispozici jenom u novějších ročníků a u B6 chybí úplně. Ideálním řešením proto může být obyčejný Comfortline. V případě Passatu B6 v dieselovém provedení je lepší upřednostnit Common-Rail motory před jednotkami s vstřikovači PD. Benzínový 2.0 FSI není příliš spolehlivý a vrcholné 2.0 TFSi anebo V6 jsou dražší s vyššími provozními náklady. V případě B7 byl u benzínového provedení náhon 4×4 jenom u varianty V6, takže nezůstává nic jiného, než si zvolit dvoulitrový dieselový Common-Rail, přičemž platí, že čím novější je provedení, tím je lepší a spolehlivější. Až u Passatu B8 se dá kombinovat pohon všech čtyř kol s „obyčejným“ benzínovým motorem 1.4 TSI, případně zas s dvoulitrovým TDI.

getfile

Audi A4 quattro

Systém quattro od Audi je legendou, díky které dnes vídáme pohon všech kol v běžných osobních vozech. A4 není tak prostorná jako Passat, ale má zase precizněji zpracovaný interiér, použité lepší materiály, je to prostě „prémiovka“. S pohonem quattro je dostupná ve všech generacích v širokém spektru benzínových a naftových motorů. Velkou výhodou je, že quattro nebylo nikdy kombinováno s problémovou bezestupňovou převodovkou Multitronic.

audi-a4-allroad-exterior-3

Kia Sportage

Třetí a čtvrtou generaci tohoto populárního SUV vídáme nejčastěji s motory 1.6 GDI anebo 1.7 CRDi, které není možné kombinovat s pohonem všech čtyř kol. Kdo chce pohon 4×4, musí se podívat po silnějších motorech. K dispozici je také automatická převodovka. Všechna provedení Sportage jsou až překvapivě spolehlivá a bezproblémová se vzorně dimenzovanými komponenty podvozku, ve kterých se ani na špatných silnicích nevytvoří vůle. Sportage dlouho zaostávala v kvalitě infotainment systému, ale tuto ztrátu již dohnala v aktuální generaci. Nejzákladnější varianta Active z prvních roků výroby je vybavena jenom dvěma airbagy. Hledejte proto lépe vybavená vozidla.

nissan-qashqai-a-kia-sportage-2

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz