Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Zákaz prodeje aut se spalovacími motory přijde v roce 2035

19. 7. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Evropská komise přichází s novými protiemisnými pravidly. Navrhuje, aby byl zákaz prodeje aut se spalovacími motory aktivní již od roku 2035. Předcházet mu má výrazné zpřísnění v roce 2030, do roku 2050 chce EU následně evropské cesty téměř zcela vyčistit od ojetých aut se spalovacími motory. Automobilky zvedají varovný prst a upozorňují na rozsáhlé důsledky tohoto neuváženého rozhodnutí.

Podle návrhu Evropské komise má být prodej nových aut se spalovacími motory na území EU definitivně ukončen v roce 2035. Podle plánů EU se během následujících 15 let podaří evropské cesty téměř “vyčistit” od aut se spalovacími motory a dopravu budou téměř na 100% tvořit vozidla s nulovými emisemi oxidu uhličitého. Tak si to alespoň představují eurokomisaři rozhodující o dalším směřování evropského automobilového průmyslu. “Doprava je dnes zdrojem 29% celkových emisí skleníkových plynů v EU,” tvrdí komisařka pro dopravu, Adina Valeanová.

“Do roku 2050 je musíme snížit minimálně o 90%. Pro řešení rostoucích emisí musíme přijmout přísnější normy emisí CO2 pro osobní i dodávková vozidla, což urychlí přechod na mobilitu s nulovými emisemi, ” dodává eurokomisařka. Asociace evropských automobilek varuje, že Evropská komise by se měla v populistických prohlášeních zpoza stolu krotit. Pokles emisí totiž musí odpovídat technologickým možnostem, aktuálnímu vývoji a síle evropské ekonomiky. Jinak se celé hospodářství zhroutí a ztratí soběstačnost, od čehož je jen krok k závislosti na ostatních kontinentech.

Konec státní podpory

Zajímavým je i prohlášení, že v roce 2030 bude definitivně ukončena podpora prodeje elektrických aut. EU předpokládá, že finanční náročnost pořízení elektrického auta a auta se spalovacím motorem už bude minimálně vyrovnaná (případně v neprospěch aut se spalovacím motorem) a podpora jejich prodeje ztratí význam. Malí automobiloví výrobci (do 1000 aut ročně) však budou zproštěni legislativních požadavků na nulové emise. Exekutiva EU si navíc vyhradila právo, že může každé dva roky přijmout přísnější opatření. Stane se tak v případě, že bude hrozit nesplnění dílčích klimatických cílů.

Do roku 2030 o 35%

V současnosti pro automobilky platí flotilový průměr 95 g CO2 na kilometr jízdy (je to průměrná hodnota, která se v souvislosti s kategoriemi a hmotností vozidel násobí různými koeficienty). Do roku 2030 se tento limit sníží o dalších 55%, v roce 2030 pak začne platit limit 0 g CO2 na kilometr jízdy. Opatření jsou samozřejmě přijímány i kriticky a to nejen ze strany automobilek, ale i ze strany odborníků a některých politiků.

“I když jsou elektromobily podle mého názoru pro snížení emisí z dopravy nejlepší, ve skutečnosti nejsou uhlíkově neutrální, protože výroba elektriky není uhlíkově neutrální,” říká německý zákonodárce Peter Liese. Nadšený není ani spolkový ministr hospodářství Peter Altmeier, který upozorňuje na zvýšenou poptávku po elektrice. Do roku 2030 Němci předpokládají o 15% větší poptávku po elektřině.

Aktuální vývoj elektrického mixu během prvního pololetí 2021 navíc ukazuje zvýšené spalování hnědého uhlí o celých 42%, u černého uhlí využívaném pro výrobu elektřiny je nárůst spotřeby dokonce o 53%. Jaderné elektrárny svůj výkon zvedli o 9%, zatímco dodávky z větrných elektráren poklesly o 20%.

EU přitom sama tvrdí, že výroba a využívání energie představují v EU až 75% emisí. Za cíl si proto dává urychlený přechod na obnovitelné zdroje energie. Od slov k činům a realitě je však dlouhá cesta a jak se ukazuje, nikdy není levná.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/