kia-sportage-2022-32

Ženský test Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 4×4 GT-Line

2. 6. 2022 • Elektrifikované vozy, KIA, Žena za volantem, Novinky, Testy

Hybridní systém: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

KIA Sportage nabízí zajímavý design, stylový interiér, bohatou výbavu a velmi dobrý hybridní systém kombinovaný se skvělým podvozkem.

Verdikt:

Už předchozí model Kia Sportage kladl důraz na dynamičtější vzhled, ale nejnovější model překvapil zcela. Na tento design prostě musíte koukat a říkat si, sakra to je zajímavý. Věřím, že se najde mnoho odpůrců těchto nadčasových tvarů, ale za mě je čelní maska prostě dokonalá. Takto tvarované světlomety ve tvaru šipek jsou inovativní a vyčnívají z davu.

kia-sportage-2022-23

Testovaný model měl černou střechu a zbytek exteriéru bílý. Vypadalo to skvostně, ale co vám budu povídat, na té bílé je vidět doslova a úplně všechno. V interiéru na první pohled zaujme dvojice velkých obrazovek měřících 12,3 palců. Ty skvěle promítnou jakékoliv myslitelné údaje, například 360 stupňovou kameru a rozlišení je skvělé. Testovala jsem i zabudovanou navigaci, která jasně a zřetelně ukazovala každý sjezd.

Na displeji pod volantem se při zapnutí blinkru objeví v budíkové části ta kamera, na kterou stranu se chystáte odbočit. To mě hodně zaujalo. Jeden z mála nešvárů, číhajících na lesklých obrazovkách, je usedající prach, kterého se prostě nezbavíte a dalším drobným úskalím je horší ovládání při jízdě, ale to tak s obrazovkami bývá. Starým dobrým tlačítkům a kolečkám pomalu odzvonilo, nicméně ještě jich tu několik najdeme, třeba ve středové části, na volantu a pod volantem. Tady ještě pár drobností: Využít můžete vstupy USB, USB C (USB C i u zadních sedadel). Součástí výbavy jsou reproduktory Harman-Kardon. Startování a odemykání je bezklíčové. Držáky na pití si můžete zúžit vysunutím plastového háčku. Ve voze jsou k dispozici relaxační zvuky (příroda, moře, krb…). Celkově na mě interiér zapůsobil svým stylem, moderním pojetím a kvalitním zpracováním.

kia-sportage-2022-18 kia-sportage-2022-17

Technologiemi je nová Kia Sportage prošpikovaná od motoru až po výfuk. Co je ale zajímavé, jak jsou asistenti s novými modely stále citlivější a citlivější. Při jízdě po městě má člověk pocit, že by měl skoro až uklidňovat auto a ujišťovat jej, že opravdu ví, co dělá a není to chyba. Pokud například odbočujete doleva a spolu s vámi odbočuje i auto po levé straně ve dvou pruzích, vozidlo to hodnotí tak, že chcete přejet z pruhu do pruhu a pípá o 106.

V Praze se tato situace opakuje často. Pokud se na dálnici chcete opravdu rychle zařadit a nenarušit průjezdnost, dáváte blinkr již ve chvíli, kdy je vedle vás část vozu z vedlejšího pruhu, to je ale opět znamení pro asistenta, aby vás upozornil. Případně se jen přiblížíte ke krajnici na úzké silnici a hned to máte na talíři. Nezapomenu ještě na upozornění odložených věcí na zadních sedadlech při vystupování. Jsou jen dvě možnosti – vypnout asistenty, nebo si zvyknout a nechat si pomáhat. Věřím, že to zachránilo už mnoho lidí od nepříjemných situací, jen aby si ale člověk na to pípání nezvykl natolik, že jej časem bude ignorovat.

kia-sportage-2022-27

Sportage se nabízí se třemi druhy elektrifikovaného pohonu. V ceníku najdeme mild-hybrid, hybrid a plug-in hybrid. V testu mám tentokrát klasický hybrid, tedy samodobíjitelný, který zvládne jezdit i čistě na elektřinu. Hybridní motory se posunuly kupředu a už není jejich součástí řinčení při vyšších otáčkách. Jedná se o příjemnou a tichou jízdu, která se dá popsat slovem – luxus. Při nasednutí vplujete do pohodlného sedadla čalouněného v kůži a semiši, v zimě zapnete úžasné vyhřívání sedadel. Pohltí vás klid a pohodlí. Při nastartování neslyšíte totiž vůbec nic. Troufám si říct, že se lidem povede několikrát zmáčknout startovací tlačítko, aby si uvědomili, že už nastartováno vlastně bylo. Součástí verze GT-line jsou i adaptivní tlumiče, které zajistí to nejpohodlnější cestování.

kia-sportage-2022-5

Elektronicky řízené tlumiče ovšem pomáhají také s potlačením náklonů karoserie v zatáčkách. I v nich se hybridní Sportage chová sympaticky, působí stabilně, docela hbitě a příjemně kompaktně. A nemá ani výrazné problémy s přenosy hmotnosti a rychlými změnami směru. Na SUV této velikosti jezdí prostě výborně. Pokud vás toto vše zaujalo, je pro vás tento hybrid zajímavá volba.

Nejsem fanoušek elektromobilů a ani plug-in hybridů, co mi ale vůbec nevadí, jsou klasické hybridy, které nemusíte nijak dobíjet. Pro mě je to v tuto chvíli nejpohodlnější, protože zatím nemám žádné prostory pro nabíjení, což by byla přítěž. Ti, kteří vlastní garáž s elektrickou přípojkou, budou možná jiného názoru. Ve všech hybridech vidíte, odkud se právě čerpá pohon, nebo kdy jízdou nabíjíte baterii. Při brždění a volnoběhu z kopce tak krásně energii vracíte zpět do baterie a pak se po městě pohybujete na čistou elektriku. Za mě geniální, můžete projet lesem v poklidu, tichu a pokud budete potřebovat, stačí zapnout režim Drive terrain a spolu s pohonem 4×4 vyjedete i ten nejstrmější kopec (V případě potřeby připojuje zadní nápravu přes elektro-hydraulickou lamelovou spojku. Systém dokáže poslat na zadní nápravu až 50 procent výkonu.).

kia-sportage-2022-35

Elektromotor má výkon 44 kW a točivý moment 264 Nm, což krásně dostačuje na městské popojíždění (baterie má 1,49 kWh), kdy si jen občas pomůžete klasickým motorem, ten dodává 132 kW při 5500 ot/min a 265 Nm. Kombinovaný výkon hybridního ústrojí dosahuje 169 kW, „krouťák“ pak 350 Nm. Celkové zrychlení je svižnější a automatická šestistupňová převodovka zajistí okamžitou reakci. Součástí automatu jsou i klasická pádla za volantem. Se spotřebou to nebylo vůbec zlé, průměrná hodnota se držela kolem 7 litrů a to jsem zkoušela i režim sport. Je jasné, že jde o to, kudy zrovna jezdíte a jak na to šlapete, jiná spotřeba bude v pravidelném městském provozu a jiná při jízdě po dálnici.

Cena tohoto modelu je stejně tak nadstandardní, jako jeho výbava a pohybuje se něco málo přes milion korun (1.094.980 Kč). Základní cena této motorizace činí 884.980 Kč. Za sebe mohu říci, že bych si rozhodně tuto jízdu zopakovala a vrátila se do ráje na cestách.

Plusy

– Velice schopný podvozek
– Prostorný interiér
– Snesitelné digitální prostředí
– Nadstandardní dynamika
– Spotřeba paliva mimo dálnice
– Bohatá výbava

Minusy

– Vyšší spotřeba na dálnici
– Průměrný zavazadlový prostor
– Nedoladěné asistenční systémy
– Až moc štědré použití klavírního laku

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz