MENU
1250x200-rebrand-vam_hore_cz
bmw-z4-coupe-e85-exterior-17

TEST legendy – BMW Z4 Coupé 3.0si M/T – Fantastický stroj s jedním ale…

17. 8. 2017 • BMW, Novinky, Ojeté vozy, Sportovní vozy, Testy

Pravidelným čtenářům asi vrtá hlavou, proč jsem si znovu vzal do testu ojeté BMW Z4 Coupé 3.0si, které jsem tady velebil poměrně nedávno. Důvodem není, že se mi to auto tak moc líbí (což libí!) a ani to, že jsem si v něm chtěl znova vozit pozadí (ehmmm…no dobře), nýbrž zcela jednoduchý fakt – tentokrát má manuální převodovku!

Může se to zdát jako banalita, ale toto je auto z doby, kdy byl mezi automatem a manuálem propastný rozdíl. U nových aut je ve většině případů automat lepší a rychlejší volbou, vždyť většinu supersportů si s manuálem ani koupit nelze. Jenže před dekádou to bylo přesně naopak. Po testu prvního “síčka” mi dlouho vrtalo hlavou o kolik by byla lepší s klasickým “fofr klackem!” Teď už to vím, opravdu o moc!

z4_3

Důvodem jsou kratší převody šestistupňové převodovky a výkon se neztrácí někde v hydrodynamickém měniči jako u automatu. Z4 s manuálem tak lépe akceleruje a působí mnohem živějším dojmem. Nejlepší je ale odezva motoru a jeho reakce. Plyn stačí polechtat a kupátko zuřivě zareaguje, zaklekne na zadní a upaluje vpřed. U automatu byla odezva dobrá jen pokud byl kvalt už mimo měnič a z místa se vůz sbíral lenivě.

Potěšilo mě, že chod manuální kulisy je tady o fous lepší než u dobové trojky E46, kde to moc nefungovalo. Kulisa v Z4 klade příjemný odpor, nezasekává se a je přesná. Spojka je pak tradičně skvělá. Pracovat s manuálem je radost a bude vás to bavit i při poskakování městem. jen je třeba pamatovat, že se u toho docela nadřete.

z4_1

Manuální převodovka způsobila i jeden problém – ještě více totiž zvýraznila absenci samosvorného diferenciálu. Opravdu mě frustrovalo, že mám nádherné malé kupé s potentním motorem, konečně možností volit si kvalty sám a v každé zatáčce mi hrabalo vnitřní kolo. Do driftu auto samozřejmě dostanete, ale musíte si pomoci rozhozením a následným přenosem váhy, prostě skandinávským švihem! Pokud budete zkoušet zadupnout plyn, opustíte zatáčku v ostudném oblaku kouře z jednoho protáčejícího se kola.  Nechápu, proč samosvor BMW standardně nemontovalo, Z4 už je přeci jen natolik divoké a jednoúčelové, že prokluzující vnitřní kolo a nemožnost plynulého driftování si nezaslouží.

Doporučení je tedy jasné – kupujte manuál! Auto je s ním rychlejší, živější, ovladatelnější a zábavnější. Navíc je vzácnější a do budoucna bude ceněnější při dalším prodeji. Ano, Z4 Coupé je rozhodně investiční artikl, na kterém nemůžete prodělat. Tedy pokud se o ni budete adekvátně starat a udržovat ji.  To by také neměl být problém, jedná se o spolehlivé auto.

Technika a historie modelu

Z4 v první generaci ztělesňovalo opravdový sportovní vůz, který se vyvaroval mnoha kompromisů. Díky tomu byla jízda s větrem ve vlasech a za řevu šestiválce ryzí radostí. Do extrému to však dotáhlo až od roadsteru odvozené coupé, nástupce legendární “tenisky” Z3 Coupé, která dokázala zatopit i zkušeným řidičům. Jsme rádi, že se díky AAA Auto můžeme vrátit k testování kousků slavné automobilové historie, vozů o kterých jsme snili.

z4_6

Z4 na to jde ještě ostřeji, než roadster – není to GT ani kouskem těla, ale pravověrný sportovní vůz. V karoserii coupé se navíc jedná o naprostou raritu, kterých je u nás jen několik. Vyhraněnost tohoto modelu je jasná už dle designu, který kloubí odkaz na vozy kategorie shooting brake s tradičními proporcemi sportovních coupé. Výsledek je ohromující – extrémně dlouhá kapota pomalu přechází v minimalistickou kabinu položenou těsně před zadní nápravou, následuje pořádně rozšířená záď, výrazné blatníky, které ještě podtrhuje zužující se střecha do středu auta. Z4 Coupé není podobné ničemu na trhu a budí ohromnou pozornost, jakoby se jednalo o nový exotický sporťák.

Uvnitř je znát, že je ze sklonku doby, kdy BMW pomalu přecházelo na designovou éru Chrise Bangla a vůz kombinuje prvky známe z E46 a větší část poté z pětkové řady E60. S tím souvisí i mírný pokles kvality materiálů a ztráta palubní desky orientované na řidiče, což zamrzí nejvíce. Stále je to však hezké místo a budete v něm rádi trávit čas. Ještě raději, ale budete auto řídit a mačkat z něj posledního koně!

z4_5

Ačkoliv Z4 sdílí značnou část podvozku s E46, jízdní projev je diametrálně odlišný. Auto je tuhé, nekompromisní a natřásá se jako bojový pes připravený k útoku. Stačí jen vydat povel, Z4 vás zarazí do sedadla a s neskutečně lineární gradací výkonu vystřelí vpřed. Podvozek je komunikativní a veškerou interakci cítíte v zádech daleko více. Může za to fakt, že prostě sedíte nad zadní nápravou a její chování tak máte zprostředkované opravdu intenzivně. Automobil je však stabilní, neodskakuje a podvozek generuje velkou porci přilnavosti. Na limitu vůz přechází do přetáčivosti, rychlím kontra se však dá krásně zkrotit.

Řízení je extrémně tuhé a člověk se s ním většinu času tvrdě přetahuje, nic pro dámy a “neřidiče.” Pro nadšence je to naopak naprostá slast, která vám popíše každý milimetr silnice. Do euforie vás přivede také zvuk motoru, který je hlasitý, hrubý a Z4 si odplivává do výfuků a na všechny arogantně křičí. Silně návykové! Vůz však nerad odpouští chyby a je divoký jako rozzuřený býk, za což vděčí zejména krátkému rozvoru. Vyvážení je pak ale tradičně ideální. Při jízdě se Z4 se prostě cítíte jako v poctivém sportovním autě bez žádných kompromisů. Rozhodně to ale není auto na každodenní cestování.

z4_2

Hlavní trumf si Z4 schovává pod kapotou – třílitrový benzínový a řadový šestiválec N52B30, nástupce legendárního M54. Výkon se tady zastavil na hodnotě 195 kW a kroutící moment na 315 Nm. Na stovku pak dosprintuje za 5.7 sekundy a zastaví se na obligátních 250 km/h. Dynamika autu rozhodně nechybí, Z4 jde krásně za plynem a s každou další otáčkou její razance graduje. V kombinaci s okamžitou reakcí na plynový pedál je to motoristická euforie, která se dnes už téměř nikde nevidí. Motoru navíc nechybí ani citelná špička, kdy těsně před vrcholem otáček ještě pořádně zatáhne s větší razancí. Fantastické!

Novější motor má oproti M54 agresivnější nástup od spodu a vydává mnohem hrubší zvuk a takový je i jeho chod. Ztratil část své sametovosti, ale do bezprostředního sportovního coupé se opravdu hodí. Reakce na podněty, chuť po otáčkách a nádherná gradace zůstává. Tato generace motoru navíc potěší menší náchylností na zahřívání a s tím spojené praskání hlavy – není už totiž zároveň z litiny a hliníku.

Za necelého půl miliónu tak můžete mít auto z doby, kdy BMW dělalo ty nejlepší produkty ve své třídě, navíc jsou teď na cenovém minimu a v blízké budoucnosti se dá očekávat cenový růst.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.

.

« »