15491459_1684581761872652_500224011_o

TEST Škoda Octavia G-TEC – Auto s velkým kufrem a vysokým dojezdem

14. 12. 2016 • Škoda, Novinky, Testy

Nevím proč, ale Škoda Octavia je u nás každoročně jedním z nejprodávanějších vozů… Teda vlastně vím proč, má velký kufr a je z ”Česka”. To je odůvodnění většiny majitelů. Ano, někdo ten prostor opravdu využije, ale spousta lidí sebou tahá jen zbytečný vzduch v kufru navíc. Jenže to nikoho nezajímá a plnohodnotní rivalové si ve své podstatě na našem trhu ani neškrtnou. Je tedy Octavia III. generace opravdu tak schopným autem nebo jen dobře promyšleným marketingovým tahem? To se pokusíme zjistit s pomalu odcházející předfaceliftovou verzí. Jo, a aby toho nebylo málo, dostali jsme tu zajímavou, s pohonem na CNG.

Trocha ”školy”

Spousta lidí se ptá, jaký je vlastně rozdíl mezi CNG a LPG, tak si to zkusíme ve zkratce shrnout.

LPG – Liquid Petroleum Gas (Kapalný ropný plyn)

Jak už název napovídá, jedná se o kapalné skupenství ropného plynu. Nejběžnějším přirovnáním může být třeba klasický zapalovač. Tento plyn chladný a těžší než vzduch, což je i jeho nevýhodou. V podzemních garážích se unikající plyn neodvětrá a tudíž mají vozidla s tímto pohonem do většiny podzemních garáží vjezd zakázán. Velkou výhodou je množství čerpacích stanic – v České republice jich je asi tisíc.

CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn)

Tento plyn je v plynném skupenství a jeho tlak v nádrži by neměl klesnout pod 200 barů. S hmotností je to přesně naopak než u LPG, takže s vjezdem do podzemních garáží není žádný problém. Pohon na CNG navíc produkují výrazně méně emisí CO2 než vozy na LPG. A mínus? Velmi málo čerpacích stanic, u nás jich najdete jen něco kolem stovky.

5

Vzhled

Opravdu to chcete řešit? Prostě Škoda Octavia se základními světly a v bílé barvě. Stejná, jako těch 258 dalších, které jste dnes potkali při cestě do práce. Není ošklivá, ani krásná, což je výhodou. Její design je totiž nestárnoucí a i po deseti letech bude vypadat stále docela svěže. Podívejte se třeba na druhou generaci Octavie, pořád vypadá k světu, srovnáme-li ji třeba s konkurenčním Hyundai.

Motor, technika

Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 81 kW (110 koní) a točivým momentem 200 Nm, které se přenášejí na přední kola za pomocí šestistupňové manuální či dvouspojkové převodovky DSG. Palivo je čerpané ze dvou plynových a jedné benzinové nádrže. Plynové nádrže mají objem 2x 48.5 litru a dohromady ubytují 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Ta benzinová má objem jen 50 litrů a celkový dojezd podle palubního počítače činí něco málo přes 1300 kilometrů a s velmi lehkou nohou ho v reálu lze dosáhnout. Reálně však ujedete něco kolem 1000 kilometrů.

Ačkoliv se slabší motorizace dodávají pouze s tuhou zadní nápravou, G-TEC je výjimka a nabízí mnohem lepší víceprvkové zavěšení zadních kol. Vpředu je klasicky McPherson.

2

Interiér

Pokud si chcete o interiéru Octavie přečíst podrobně, raději klikněte na některý z předchozích testů, protože tuto pohádku opakuji asi po sté. Vnitřek se pyšní solidní ergonomií, kvalitním informačním systémem a povedeným zpracováním. Velmi příjemná jsou sedadla ve výbavě Style nebo do rukou padnoucí multifunkční volant. Rodiny ocení spoustu místa na zadních sedadlech a slušné množství odkládacích ploch. Jo a nesmím zapomenout na obří kufr o objemu 450/1450 litrů! A nějaké mínus? To víte, že ano. Třeba některé plasty jsou až křiklavě laciné a při klikání na dotykovou obrazovku při jízdě na rozbité silnici pokaždé kliknete tam, kde nechcete.

Jízda

Začneme motorem. Jeho 110 koní je dostačujících při jakémkoliv stylu jízdy – nechcete-li teda letět permanentně 200 po dálnici a předjíždět v prudkých kopcích. Další silnou stránkou čtrnácti-stovky je její kultivovanost a klidný chod. Na volnoběhu o motoru téměř vůbec nevíte a při vyšších otáčkách jen jemně vrní. Turbo-díra v nižších otáčkách je u downsizingového motoru samozřejmostí, ale není to nic strašného. Spotřeba benzínu se pohybuje mezi 6-7 litry na sto kilometrů.

4

Pokud je natankované CNG, tak motor nelze přepnout na benzín – to se stane až po vyčerpání zásob plynu. Změna je neznatelná, stejně jako projev a tah motoru. Běžný smrtelník jízdu na CNG x benzín nikdy nepozná.

Podvozek je na svou kategorii průměrně komfortní, ale díky víceprvkové zadní nápravě zmizelo nepříjemné hučení, které známe od Octavií s tuhou nápravou. Auto dokáže vyžehlit většinu nerovností a rázy do karoserie přenáší jen minimálně. Na dálnici je docela jisté a na okreskách nicneříkající. Mohl bych tady psát o nedotáčivosti a podobně, ale koho to zajímá? S tímto autem stejně nikdy nikdo nepojede na limitu. Celý podvozek bych shrnul dvěma slovy – neutrální a průměrný.

Dálniční rychlíky nepotěší odhlučnění, které je nad 150 km/h nepříliš chvalitebné. Octavia má raději klidnější tempo do 140 km/h, kdy umí být komfortní a v rámci možností i tichá.

1

Málem bychom zapomněli na tři zásadní věci – brzdy, řízení a převodovku. Brzdový pedál je měkký a o dávkování účinku se tu moc hovořit nedá. Jsou však silné a se zastavením tohoto středně velkého vozu nemají problém v žádných rychlostech. Řízení je pak docela příjemné, přeposilované a nekomunikativní, ale oproti jiným dnešním vozům pořád minimálně příjemné. Teď přichází na řadu převodovka, které samotné nelze nic moc vytknout, ale spojka to má přesně naopak. Zabírá nějak zvláštně až v nejvyšší části a její chod je divně gumový. Určitě bych volil dvouspojkovou alternativu jménem DSG.

Závěr

Má Škoda Octavia G-TEC smysl? Ano i ne. Hledáte-li prostorné auto, které v ničem nevyniká, ale ani neztrácí, tak ano. Jen si uvědomte, že v provedení G-TEC má o 130 litrů menší objem zavazadlového prostoru a je o několik desítek tisíc dražší než klasická 1.4 TSI.

3

Plus

Vše je sladěné do jednoho fungujícího celku

Zpracování

Kultivovaný motor

Spotřeba

Prostornost

Mínus

Vyšší cena

Menší kufr oproti klasické verzi

Ničím příliš neoslní

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz