1643530841-skoda-octavia-elongated-l-and-k-1999-1280-01

Škoda Octavia Long mířila mezi elitu: Nakonec z ní byla jen slepá ulička

31. 1. 2022 • Historie, Novinky, Zajímavosti

Škoda Octavia Long je dnes téměř zapomenuté auto. V podstatě na tom není nic zvláštního, vzniklo z ní totiž jen pár kusů a i ty ukončily svou kariéru dříve, než se původně předpokládalo. Dnes je z ní obrovská sběratelská rarita a s přehledem nejvzácnější Octavia první generace. Hůl nad ní zlomila i povinnost automobilky dodávat k ní po dobu 10 let náhradní díly.

1643531547-pictures-skoda-octavia-1999-2

Na konci ledna si připomínáme zajímavou událost v dějinách české automobilky Škoda Auto, přesně 20. ledna 1999 se totiž dostaly do služeb Pražského hradu dvě Octavie Long ve vrcholné výbavě Laurin & Klement. A o co že šlo?

1643531360-skoda-octavia-elongated-l-and-k-1999-1280-02

Ve druhé polovině devadesátých let se v Česku uvažovalo nad vozidlem, které by reprezentovalo českého prezidenta a ostatní vrcholné vládní představitele. Požadavkem bylo, aby šlo o auto české výroby symbolizující národního ducha a věrnost tradicím. A protože Tatra s osobními reprezentačními limuzínami pomalu končila, volba padla na automobilku Škoda Auto. Ve vývojových střediscích automobilky začali proto pracovat na prodloužené verzi Octavie, která by odstranila největší nedostatek běžné Octavie – málo místa na zadních sedadlech.

Příliš vysoká hra

I když se to na první pohled nezdá, šlo o velmi náročný projekt prodloužení rozvoru auta o 80 mm. Na rozdíl od konkurence však šli ve Škodě cestou rozšíření B-sloupku, což si vyžádalo více změn, než by se zdálo. Doslova v amatérských prototypových podmínkách nakonec ve Vrchlabí a Kvasinách postavili během dvou let celkem 19 kusů Octavie Long.

1643531412-skoda-octavia-elongated-l-and-k-1999-1280-04

Pátrat po její existenci, je dnes téměř nemožné, několik je jich však bezpečně uloženo ve sbírkách, kde se pomalu zhodnocují. A co stálo za předčasným ukončením projektu Octavie Long? Především příchod skutečné vlajkové lodi značky – Škody Superb.

1643530841-skoda-octavia-elongated-l-and-k-1999-1280-01

Nehledě na to by však byla velkosériová výroba Octavie Long nerentabilní. Kromě vládních institucí by totiž nenašla uplatnění a při vyšším počtu vyráběných kusů by byla automobilka povinna zachovat ve výrobě následujících 10 let kompletní sortiment náhradních dílů i na verzi Long (koberce, vnitřní obklady, karoserie, brzdová vedení apod.). A na takový luxus neměli v době náběhu výroby prvního novodobého Superba čas ani energii. Poslední kus Octavie Long opustil automobilku červnu 2001.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz