us-steel-clanokw

Auta opět zdraží: EU chce nově i zelenou ocel. Automobilky zoufají

10. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

EU plánuje zvýšit clo na levnou dováženou ocel, aby evropští výrobci mohli prodávat ocel, jejíž vysoké ceny odůvodňují zelenými investicemi. Automobilky na to doplatí.

Evropská komise představila návrh, který má omezit tlak levných dovozů a vytvořit prostor pro investice do tzv. „zelené oceli“. Počítá se snížením ročních bezcelních kvót o 47 procent na 18,3 milionu tun a se zvýšením cla za dovoz nad stanovenou kvótu z 25 na 50 procent. Součástí návrhu je i zpřísnění pravidel původu (za původce se nově bude považovat výhradně země, kde byla ocel poprvé odlita, nikoli země, kde byla následně zpracována), aby se zabránilo obcházení přes třetí země. Opatření ještě musejí schválit členské státy a Evropský parlament.

Automobilky varují před růstem cen

Automobilový průmysl, včetně sdružení ACEA, varuje, že takto nastavená ochrana trhu může výrazně zvýšit ceny oceli, což se následně promítne i do zdražení evropských automobilů, které jsou už nyní velmi drahé. Přestože zhruba devadesát procent oceli automobilky nakupují v rámci EU, u určitých speciálních druhů zůstávají závislé na dovozu. Prudké snížení kvót spojené s dvojnásobným clem by podle výrobců omezilo možnost pružně doplňovat nedostatkové materiály a zhoršilo jejich cenovou konkurenceschopnost vůči výrobě v USA a Asii.

Administrativní zátěž a riziko výpadků

Dalším problémem je administrativní zátěž. Zavedení přísnějších pravidel původu si v praxi vyžádá detailní sledování dodavatelských řetězců, které jsou často složité a mnohovrstevnaté. To prodlouží procesy, zvýší náklady a může způsobit výpadky dodávek specifických plechů nebo válcovaných výrobků s vysokými požadavky na kvalitu. V době, kdy automobilky investují do elektrifikace a současně čelí rostoucím cenám energií, představuje tento krok riziko, které může brzdit výrobu aut v EU i další inovace.

Další komplikace pro evropský průmysl

Odvětví zároveň upozorňuje na kumulaci regulací: kromě stále přísnějších emisních limitů a růstu cen energií se zpřísněné kvóty a cla na ocel mohou stát dalším zdrojem problémů v dodavatelském řetězci. Pro evropské značky to znamená tlak na ziskové marže nebo nepopulární zdražování, pro menší výrobce dokonce riziko odkladu investic do nových modelů a technologií.

Oceláři se brání a volají po ochraně trhu

Oceláři naopak tvrdí, že bez razantnějších ochranných opatření hrozí EU další úbytek výrobních kapacit v důsledku silné globální konkurence a neférových cen. Podle nich návrh obnoví férovější podmínky na trhu, stabilizuje využití vysokých pecí a ochrání pracovní místa. Nutno dodat, že i ocelářský průmysl čelí tlaku unijní legislativy – „zelenější“ ocel pro něj znamená obrovské investice do nových elektrických pecí, do výroby a skladování vodíku, do dlouhodobých smluv na bezuhlíkovou elektřinu, do modernizace úpraven i třídění šrotu. Tyto náklady se samozřejmě promítnou do ceny oceli, kterou v důsledku „zelené iniciativy“ nemohou konkurenceschopně prodávat jinde než na evropském trhu, kde se nyní snaží omezit dovoz levnější oceli z Asie.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz