Blikající majáky mohou u aut vyvolat digitální epilepsii
Výzkumníci zkoumali sérii zvláštních nehod, kdy do aut se zapnutými výstražnými majáky narazila jiná vozidla jedoucí v autonomním nebo částečně autonomním režimu.
Nová studie ukazuje, že intenzivně blikající světla mohou u moderních vozidel vyvolat jev, který odborníci popisují jako digitální epileptické záchvaty. Tento fenomén, ač se může zdát absurdní, představuje reálné riziko pro stabilitu a bezpečnost řídicích systémů automobilů, a tím i pro bezpečnost posádky.
Moderní vozidla jsou vybavena pokročilými řídicími jednotkami, množstvím senzorů a procesorů, které získávají data o silnici, provozu a okolních vozidlech, analyzují je a vyhodnocují, aby sofistikované asistenční systémy zasahovaly adekvátně a v pravý čas.
Výzkumníci z Ben-Gurionovy univerzity v izraelském Negevu a japonské společnosti Fujitsu zjistili, že auta s pokročilými asistenčními systémy řidiče (ADAS), jako je Tesla Autopilot nebo Ford BlueCruise, mohou kvůli blikajícím světlům na záchranných vozidlech zažít digitální epileptické záchvaty. Co to ale znamená?
Výzkumníci se zaměřili na analýzu nehod v USA v letech 2018 až 2021, kdy americké úřady zaznamenaly více než desítku zvláštních dopravních nehod, při nichž vozidla jedoucí v částečně autonomním režimu narazila do záchranných vozidel. Společným jmenovatelem těchto havárií bylo, že všechny sanitky, policejní či hasičské vozy měly zapnuté majáky.
„Od začátku bylo jasné, že nehody souvisí s rozsvícenými majáky,“ řekl pro Wired Ben Nassi, výzkumník zaměřený na kyberbezpečnost. „Hasičská, policejní a sanitní vozidla se liší tvarem i velikostí, takže nešlo o typ vozidla, který by selhání způsobil,“ dodal.
Výzkumníci zjistili, že nejpravděpodobnějším problémem jsou intenzivně blikající světla majáků. Senzory aut, která nebyla vybavena lidary (například Tesly), měly problém rychle se měnící intenzivní světelné signály zpracovat a „zkolabovaly“.
V reakci na tento problém představili koncept softwarové ochrany s názvem Caracetamol. Tento systém byl navržen jako řešení, které má „zklidnit“ digitální systémy vozidel při náhlém nárůstu stimulů způsobených blikajícími světly. Podobně jako lék na zmírnění bolesti, kterým se výzkumníci inspirovali při pojmenování, funguje Caracetamol jako „digitální analgetikum“ pro automobilové řídicí jednotky.
Caracetamol využívá pokročilé algoritmy a filtraci vstupních signálů, přičemž v reálném čase monitoruje vnější světelné podmínky. Při zjištění abnormálních impulzů automaticky aktivuje ochranné mechanismy, které zabraňují přetížení elektroniky a snižují riziko „digitálních záchvatů“. Tento přístup je podle odborníků průlomový, protože umožňuje nejen identifikaci potenciálně nebezpečných stimulů, ale i jejich efektivní neutralizaci.
Výzkumníci vysvětlili, že vývoj Caracetamolu představuje významný pokrok v ochraně digitálních systémů a jeho implementace by mohla snížit počet nečekaných událostí, které by mohly ohrozit posádku vozidel i ostatní účastníky silničního provozu.
Přestože se „digitální epileptické záchvaty“ u aut vyskytují jen zřídka, s pokrokem ve vývoji asistenčních systémů pro autonomní jízdu by jejich počet mohl narůstat. Vývojáři proto intenzivně zkoumají možnosti integrace technologií, jako je Caracetamol, do nových modelů vozidel. Kromě softwarových řešení se zvažují i hardwarové úpravy, které by minimalizovaly vliv intenzivních vnějších stimulů na elektronické systémy.
Samotná studie, která ukázala souvislost mezi blikajícími majáky a selháváním aut jedoucích v autonomním nebo částečně autonomním režimu, však stále potřebuje dodatečnou verifikaci. Zkoumala poměrně úzký vzorek kamer a vozidel a autoři přímo nespolupracovali s žádnou automobilkou. Velké automobilové společnosti se zatím do výzkumu tohoto zvláštního fenoménu příliš nehrnou.
.« Aston Martin Prague a Janík Motorsport představují závodní vůz Vantage GT4 Tato auta musela loni nejčastěji do servisu. Máte i vy problémový kus? »