car-service-1

Tato auta musela loni nejčastěji do servisu. Máte i vy problémový kus?

14. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Svolávací akce jsou běžnou součástí automobilového průmyslu. Výrobci je provádějí, pokud zjistí, že v již vyrobených a prodaných vozidlech je vadný komponent, který by mohl způsobit provozní problémy. Často se jedná o riziko požáru kvůli možnému zkratu nebo úniku paliva, ale mezi běžné důvody patří i nebezpečné airbagy. Ani loni se automobilky svolávacím akcím nevyhnuly. Jak uvádí web Svolavacky.cz, který se této problematice dlouhodobě věnuje, v roce 2024 bylo do celoevropského systému Safety Gate (dříve Rapex) nahlášeno 249 svolávacích akcí od 41 automobilek, které se dotkly 256 modelů.

Ve srovnání s rokem 2023 bylo zaznamenáno o 34 svolávacích akcí méně, ale počet postižených modelů se naopak zvýšil o sedm. Kromě svolávacích akcí provádějí automobilky také tzv. servisní kampaně (Technical Service Bulletins – TSB). Ty však nejsou oficiálně hlášeny bezpečnostním úřadům, protože nesouvisejí přímo s bezpečností, ale spíše se životností a spolehlivostí vozidel. Opravy v rámci těchto kampaní se obvykle provádějí nenápadně během běžné návštěvy autorizovaného servisu a majitelé, kteří využívají nezávislé autoservisy, se o nich často ani nedozví. Servisní kampaně se nejčastěji týkají aktualizací softwaru, technických vylepšení nebo drobných preventivních oprav, které mají předejít budoucím problémům.

Které značky a modely měly nejvíce svolávacích akcí?

V roce 2024 byla v systému Safety Gate nejaktivnější automobilkou, stejně jako v předchozím roce, značka Mercedes-Benz s 24 svolávacími akcemi. Následovalo BMW s 23 akcemi a Citroën s 15 svolávačkami. Dalšími v pořadí byly Ford (13), Volkswagen (12), Hyundai (12), Opel (12), Lexus (12), Peugeot (11) a Toyota (11).

Mezi největší svolávací akce patřily ty od BMW, Volkswagenu, Opelu a Fordu. BMW svolalo 6,5 milionu aut kvůli airbagům a 1,5 milionu aut kvůli brzdám. Nebezpečné airbagy vedly do servisů i milion vozů Opel. Volkswagen musel řešit 1,2 milionu aut kvůli recirkulaci výfukových plynů (EGR) a Ford 760 000 aut kvůli problémům s filtry pevných částic DPF.

Mezi modely, které musely nejčastěji do servisu, patřily:

– BMW 5, BMW X3, Mercedes-Benz C, Mercedes-Benz GLE a Toyota ProAce City – každé z nich mělo pět svolávacích akcí.
– BMW 1, BMW 2, BMW X5, Citroën Berlingo, Ford Kuga, Ford Transit, Opel Corsa, Peugeot 208, Mercedes-Benz E a Mercedes-Benz EQS – všechny měly čtyři svolávací akce.
– Překvapením byla také přítomnost Toyoty Corolla a Corolly Cross.

Největší technické problémy způsobily:

– Airbagy (89 případů)
– Poruchy motorů (74)
– Brzdy (56)
– Elektronika a software (52)
– Řízení (30)
– Podvozek (20)
– Karoserie (20)

Elektromobily a hybridy figurovaly ve 54 svolávacích akcích, ale jejich celkový počet mohl být vyšší, protože některé svolávací akce se týkaly více modelů najednou.

Jsou auta s častými svolávacími akcemi nespolehlivá?

Web Svolavacky.cz upozorňuje, že vysoký počet svolávacích akcí nemusí nutně znamenat špatnou kvalitu aut. Pokud bychom se řídili jen tímto číslem, znamenalo by to, že Mercedes-Benz a BMW jsou méně spolehlivé než Dacia, Chevrolet nebo Fiat. Přitom v žebříčku spolehlivosti TÜV Report jsou právě Mercedesy a BMW na předních příčkách. Fiat například neohlásil žádnou svolávací akci, stejně jako Tesla.

Časté svolávací akce spíše svědčí o transparentnosti automobilky a jejím přístupu k řešení problémů. Automobilky s širokou nabídkou modelů jsou v nevýhodě, protože čím více modelů vyrábějí, tím více musí řešit svolávacích akcí. Například Mercedes-Benz nebo BMW vyrábějí jak malé modely (A-Class, BMW 1), tak i obří SUV (GLS, X7), což logicky znamená více problémů k řešení.

Jak zjistit, zda se svolávací akce týká i vašeho auta?

Pokud kupujete ojeté auto, měl by vás seznam svolávacích akcí motivovat k ověření, zda na daný vůz nebyla vyhlášena svolávací akce a zda byla závada odstraněna. Až 25 % aut totiž zůstává navzdory vyhlášeným svolávacím akcím neopravených, protože jejich majitelé je prostě nepřivezou do servisu.

Stačí navštívit nejbližší autorizovaný servis a požádat o informace. Po nahlášení VIN kódu vozidla zjistíte, zda se na vašem autě vyskytuje závada a zda ji už vyřešil předchozí majitel.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz