byd-seal

Cenová válka na čínském automobilovém trhu nabírá na obrátkách. Ceny za 2 roky klesly o 19 %. V USA naopak rostly

5. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Cenový boj mezi čínskými automobilkami se dále přiostřuje. Průměrná cena nového vozu v Číně spadla za poslední dva roky o téměř pětinu, zatímco ve Spojených státech ceny mírně rostou.

Jak uvádí nejnovější zpráva společnosti Nomura, která se opírá o data Autohome Research Institute, během dvou let poklesla průměrná maloobchodní cena nového vozu v Číně přibližně o 19 %. V současnosti tak dosahuje úrovně 165 000 jüanů, což odpovídá přibližně 22 900 americkým dolarům nebo zhruba 503 800 Kč.

Zlevňování se přitom nejvíce dotklo hybridních vozidel a modelů s prodlouženým dojezdem – v jejich případě došlo ke snížení cen až o 27 %. Elektromobily na baterie zlevnily v průměru o 21 %, zatímco tradiční spalovací auta zaznamenala mírnější pokles okolo 18 %, což je pod průměrem celého trhu.

Zcela opačný vývoj sledujeme na americkém trhu. Tamní průměrná cena nového vozu činila v dubnu 48 699 dolarů (cca 1 071 300 Kč), což je přibližně o 1 % více než před dvěma lety. Ještě výrazněji rostly ceny elektromobilů, které minulý měsíc dosáhly průměrné hodnoty 59 255 USD. Údaje vycházejí z výpočtů CNBC na základě dat společnosti Cox Automotive.

Dostupná data jasně ukazují, že tlak na snižování cen je v Číně extrémní. Rychle rostoucí konkurence žene automobilky ke stále agresivnějším slevám, aby si udržely tržní podíl.

Automobilový obr BYD, který je jedním z tahounů cenové války, minulý týden oznámil rozsáhlé zlevňování napříč svou nabídkou. Některé modely zlevnily až o 30 %, přičemž šlo zejména o menší vozy určené pro městský provoz – jak čistě elektrické, tak hybridní. Ikonický model Seagull nyní stojí pouze 55 800 jüanů, což odpovídá zhruba 7 750 USD nebo 170 000 Kč, a stal se tak jedním z nejlevnějších elektromobilů na světě.

Situace ukazuje na hluboké změny v globálním automobilovém průmyslu – zatímco čínské automobilky podřizují vše masivní expanzi a získávání tržních podílů za každou cenu, na západních trzích ceny stagnují nebo rostou, což ještě více prohlubuje rozdíl v dostupnosti moderních aut mezi jednotlivými regiony.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz