byd2_01-clanokw

Nové elektroauto už za necelých 170 000 Kč. Čínské automobilky dramaticky sráží ceny svých modelů

5. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Na čínském automobilovém trhu eskaluje cenová válka, v jejímž čele stojí domácí gigant BYD. Ten aktuálně snižuje ceny svých vozů až o 35 %. Například jeho malý elektrický hatchback Seagull bude nově k dostání za částku, která v přepočtu odpovídá méně než 170 000 Kč.

BYD se navíc stále výrazněji prosazuje i v Evropě, a to navzdory zavedení cel v loňském roce. V dubnu letošního roku vzrostly prodeje značky BYD v Evropské unii a Velké Británii meziročně o výrazných 169 %, což firmě zajistilo stabilní místo mezi deseti největšími prodejci elektromobilů na evropském trhu. Z tradičních hráčů mu v této desítce vzdoruje už pouze česká Škoda Auto. Pokud se přičtou i hybridní vozy, nárůst prodejů v dubnu dosáhl ohromujících 359 %.

Rozpoutaná cenová bitva však nepředstavuje problém jen pro samotný čínský trh, ale zásadně ovlivňuje i pozici západních automobilek – a to jak doma, tak v zahraničí. V důsledku razantního zlevňování ztrácí západní značky na čínském trhu konkurenceschopnost. Zároveň čínští výrobci využívají fakt, že své vozy mohou díky vyšším cenám v Evropě – byť zatíženým clem – prodávat se ziskem i po slevách, a tím dále ukusují tržní podíly tradičním evropským i americkým značkám. Symbolickým momentem se stal letošní duben, kdy BYD v EU a Británii v prodejích elektromobilů historicky poprvé překonal americkou Teslu, dosavadního lídra tohoto segmentu.

Samotný Seagull, který je v nabídce BYD nejlevnějším vozem, nyní zlevňuje o celých dvacet procent. Do konce června plánuje automobilka snížit ceny celkem u 22 různých modelů, a to jak čistě elektrických, tak hybridních. Tento krok je reakcí na zpomalující růst odbytu, který souvisí se širšími problémy čínské ekonomiky.

Podle analýzy americké finanční skupiny Citigroup přilákala oznámená vlna slev do showroomů značky BYD přibližně o 35 % více zákazníků než dříve. Zvýšený zájem potvrzuje, že strategie masivního zlevňování má okamžitý dopad na poptávku.

Očekává se, že ostatní čínské automobilky na cenovou ofenzivu BYD zareagují obdobně a začnou své modely zlevňovat také – byť i za cenu, že se propadnou do červených čísel. Klesající marže celého sektoru tak vytvářejí tlak na další konsolidaci trhu, která by výrobcům mohla do budoucna umožnit výraznější uplatnění úspor z rozsahu a upevnění jejich pozice nejen doma, ale i globálně.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz