Zákaz vjezdu dieselů s normou Euro 5. Nečekaná rána pro české řidiče mířící na dovolenou do Itálie
Překvapení na italský způsob. Sever země, tradičně vstřícný vůči benzinovým motorům a gurmánům všeho druhu, se teď rozhodl přitvrdit – a majitelům dieselů s normou Euro 5 pořádně znepříjemnit život. Výsledek? Pokud máte takové auto, v některých částech Itálie zůstane vaše dovolená jen nesplněným snem. Věc se má totiž tak, že v několika severních regionech už s tímto typem vozu zkrátka neprojedete.
Týká se to konkrétně oblastí jako Piemont, Lombardie, Benátsko a Emilia-Romagna – tedy oblastí, kam Češi běžně míří za přírodou, horami, jezerem nebo italským sluncem. Představte si, že plánujete ideální výlet: auto narvané věcmi, v zimě třeba i lyže, děti na zadních sedadlech, před vámi serpentinami vinuté Alpy – a pak zjistíte, že do některých měst a míst se s tímhle vozem vůbec nedostanete. Protože nejde o dočasné omezení, ale o systematický krok směrem k ekologii.
Cílem je zlepšit kvalitu vzduchu a snížit množství škodlivin. A koho se to týká? Jen vozidel s dieselovým motorem plnícím emisní normu Euro 5. Pokud už je vaše auto o generaci modernější a splňuje Euro 6, máte štěstí – těch se zákaz netýká. Pro ostatní to znamená zásadní komplikaci. Spuštění? Datum není tak šibeniční, jak by se mohlo zdát. Zákaz začne platit 1. října 2025 – zatím v Turíně a ve všech piemontských městech a obcích nad 30 000 obyvatel.
Tato opatření jsou součástí aktualizovaného plánu pro zlepšení ovzduší v období 2024 až 2030. Piemont je první, kdo se tímto směrem vydal, ale ostatní regiony nezůstávají pozadu – Lombardie, Emilia-Romagna a Benátsko už oznámily podobné kroky. Zatímco v Piemontu bude zákaz platit sezónně – od října 2025 do dubna 2026 a pak každoročně od září do dubna – jinde jsou na to ostřeji. Lombardie například, kde leží Milán, Como nebo část Gardského jezera, zavádí zákaz celoročně, rovněž pro města s více než 30 000 obyvateli.
A teď si představte, že jste řidič, který neřeší názvy regionů, ale ví, že míří třeba do Rimini nebo k jezeru Garda. Tam míří tisíce Čechů – v létě za mořem, v zimě za horami. V Emilia-Romagna – tedy v oblasti měst jako Bologna, Parma, Modena nebo právě Rimini – platí stejná pravidla. A pozor, pokud plánujete výlet k Ferrari nebo Lamborghini, můžete tam klidně dojet, ale ne ve starším dieselu. Jinak vás na vrátnici možná ani nepustí.
Piemont má asi 4,3 milionu obyvatel a sousedí s Francií a Švýcarskem. Turín, hlavní město regionu, je nejen automobilovým srdcem Itálie, ale také gurmánským rájem. Znáte vína Barolo a Barbaresco? A co slavné bílé lanýže z Alby? Tak to všechno vám může uniknout, pokud jedete „jen“ se starší škodovkou. A nejen to – mezi vozy, které do nové kategorie neprojdou, patří třeba i starší VW Golf 7 nebo některé modely TDI do roku 2015. Auto, které ještě před pár lety působilo moderně, může být náhle překážkou.
A co dál? Nevíme přesně, jak budou místní úřady zákaz kontrolovat – v Itálii totiž neexistují žádné ekonálepy jako v Německu. Jen v samotném Piemontu je registrováno přibližně 250 000 dieselových vozů spadajících do Euro 5 – to je zhruba 8 % všech aut v regionu. Mají místní výjimku? To se zatím neví, ale ani Itálie v tom nemá úplně jasno. Navíc – zákaz bude platit jen ve všední dny, konkrétně od 8:30 do 18:30. Mimo tento časový rámec se teoreticky jezdit dá.
Původně měly zákazy začít už 1. října 2023, ale centrální vláda zasáhla a vše se posunulo na konec září 2025. A pokud se někdo rozhodne pravidla ignorovat, počítejte s pokutou – v přepočtu přes 4 600 Kč, přičemž při opakovaném přestupku přijdou přísnější postihy. Německý styl se tedy pomalu přelévá i do Itálie – jen s typickou dávkou italské nedůslednosti.
.« Nové elektroauto už za necelých 170 000 Kč. Čínské automobilky dramaticky sráží ceny svých modelů Mobil na dovolené: Jak se vyhnout potížím a zbytečným výdajům »