1579432173-audi-e-tron-sportback-2021-1280-55

Ceny elektromobilů navzdory slibům rostou

20. 1. 2020 • Novinky

Vše mělo být jinak, přesto se sliby a realita rozcházejí. Ceny elektromobilů neustále stoupají, jejich nabídka v USA a Evropě neodpovídá poptávce a z elektromobility děláme, namísto praktické a ekologické dopravy, spíše prestižní záležitost. Podle organizace JATO Dynamics za to mohou automobilky i samotné vlády. Řešením by mohlo být naslouchání reálným spotřebitelům.

Přibližně před deseti lety začala nenápadná vlna popularity SUV, která časem přerostla do tsunami válcují kompletně všechny světové trhy a jejich segmenty. SUV se postupně začala objevovat ve všech velikostech a nebylo automobilky, která by je nezařadila do svého výrobního programu. Jak se později ukázalo, právě atraktivní dostupný crossover se stal cestou, jak z lidí vytáhnout potřebné peníze a ještě je přesvědčit o tom, že udělali nejlepší nákup svého života. Dnes je však situace jiná. Ne v popularitě SUV, ta je zatím neohrožená. Problém je, že SUV se spalovacími motory již nejsou “v kurzu” a jejich elektrické alternativy na trhu chybí.

Cesta k “čisté přírodě”

Automobilky musí změnit přístup, prioritou se totiž stává “čistá” mobilita a cestou k ní jsou elektrické vozy. A tady je zakopaný pes. Aby měla elektromobilita reálný význam, musí se na silnicích objevit podstatně více elektrických aut, než je tomu dnes. Jejich meziroční prodeje sice stoupají (celosvětově přibližně o 20%), jejich celkový podíl je však stále jen 7,2%, což je málo. Jak se totiž ukazuje, automobilkám chybí i jejich širší nabídka. Pro srovnání, v roce 2011 byl podíl elektrických aut pouze 1,7%.

Zatímco v Číně se mezi elektromobily pomalu řadí i auta “středního proudu”, to znamená auta použitelné i pro rodinné účely, v USA a Evropě se elektromobily dělí na dva zcela odlišné tábory. Buď představují velmi drahá a prestižní auta, nebo naopak malé, až příliš jednoduché nebo jednoúčelové stroje. Nabídka rodinně využitelných elektrických aut zatím v širším měřítku chybí. Podle průzkumu vidí i samotné automobilky potenciál v dostupných elektrických SUV. Musí se však poprat z jejich cenou.

Elektromobilita stále dražší

Zarážející je fakt, že navzdory předpovědím o levnější elektrické mobilitě se v USA a Evropě stáváme svědky zcela opačné situace. Elektrické vozy jdou cenově stále nahoru. Výjimkou je čínský trh, kde se elektromobily staly postupem času dostupnějšími.

V Evropě a USA je situace zcela opačná, to co v roce 2011 stálo v USA 1 USD, dnes stojí 1,42 USD a v Evropě dokonce 1,55 USD (ekvivalent ceny elektrických aut). Kromě slabších státních dotací a malé dostupnosti elektrických aut se za tím však ukrývá i podstatně přísnější legislativa a požadavky na vozidla prodávané konečným uživatelům. Zatímco tedy v Číně auta přibližně o polovinu zlevnila, v Evropě naopak o polovinu zdražila. Dokud Renaut Zoe stál na domácím francouzském trhu v roce 2012 přesně 22 500 eur, v roce 2019 to již bylo 26 580 eur (i když s lepšími parametry, samozřejmě). V USA stál Nissan Leaf v roce 2011 rovných 33 720 USD, zatímco o šest let později to už bylo 36 790 USD. Výjimkou byla Tesla, která u stejného modelu zlevnila ze 77 400 USD v roce 2012 na 76 000 USD v roce 2019.

Právě rostoucí ceny elektromobilů, jejich nedostupnost, slabší nabídka v nejatraktivnějších segmentech a slabé opatření v jednotlivých státech, brzdí výraznější rozvoj elektromobility v USA i Evropě.

.

« »

MENU