Češi mění chalupy za karavany. Infrastruktura ale nestíhá
Chata v horách nebo domov na kolech? Ještě před pár lety by většina Čechů volila první možnost. Dnes je všechno jinak – z národa chalupářů se stává národ karavanistů. Pandemie změnila pohled na trávení volného času a rostoucí ceny rekreačních nemovitostí jen přilily olej do ohně. Flexibilita, svoboda a možnost vyrazit kamkoliv – právě to dělá z obytných vozů fenomén, který převrací český způsob cestování naruby. Jenže infrastruktura na takový boom není připravená.
Z hobby masový trend
Ještě donedávna šlo o zálibu několika nadšenců, dnes už o masový fenomén. Ministerstvo dopravy letos poprvé v historii zaznamenalo víc registrovaných obytných vozů než přívěsů. Z kdysi okrajové disciplíny se stal jeden z nejrychleji rostoucích segmentů volnočasového cestování.
Podle Asociace kempování a karavaningu ČR (AKK ČR) je na českých silnicích registrováno přibližně 64 tisíc obytných vozidel, z toho 33,5 tisíce tvoří samostatná obytná auta. „Letos jsme svědky přelomového okamžiku – po desítkách let se karavany musely sklonit před obytnými vozy. Češi chtějí nezávislost, pohodlí a možnost vyrazit bez plánování,“ říká předseda asociace Jiří Krejča.
Jen za první pololetí roku 2025 přibylo téměř tisíc nových obytných aut, což z letoška dělá rekordní rok v historii českého karavaningu. Podle Marka Knieži, ředitele portálu TipCars, je za tím především touha po svobodě: „Lidé nechtějí být vázaní rezervacemi ani fixními termíny. Obytné auto je hotel, dopravní prostředek i zážitková platforma v jednom.“
„Chalupa na kolech“ jako nový český sen
Obytné vozy se staly alternativou k nedostupným rekreačním chalupám. Zatímco dříve Češi trávili dovolenou v jedné lokalitě, dnes mění destinace podle nálady. K moři, do hor nebo na festival – jeden vůz zvládne všechno. Statistiky Českého statistického úřadu přitom ukazují, že lidé stále častěji volí dovolenou doma: tzv. staycation nabírá na síle. Jen ve druhém čtvrtletí roku 2025 Češi uskutečnili 8 milionů přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních, o více než 5 % více než loni.
Rostoucí popularitu potvrzují i kempy – základna karavanistů. Loni se zde uskutečnilo 3,7 milionu nocí, z nichž přes 80 % připadlo na české hosty. Letos ve druhém čtvrtletí počet návštěvníků stoupl o 6,8 % a přenocování o 11,5 %.
Různí lidé, různé potřeby
Trh se rozrůstá i diverzifikuje. Rodiny volí velké alkovny s více lůžky, páry dávají přednost kompaktním polointegrovaným vozům, které se snadněji ovládají. Jejich mediánová cena za poslední rok vzrostla o 150 tisíc korun, průměrné stáří vozů se snížilo o tři roky.
Na trhu ale nechybí ani opačné spektrum. Na TipCars lze najít starší Citroën Jumper z roku 2000 za méně než 30 tisíc korun – ideální vstupenka pro kutily a začátečníky. Na druhém konci stojí luxusní modely typu Concorde Liner s cenovkou přes 14 milionů korun.
Podle odborníků obytné vozy ztrácejí hodnotu pomaleji než běžná auta. „Ceny nových i ojetých vozidel rostou každoročně o pět až šest procent. Důvodem jsou rostoucí výrobní náklady i stabilní poptávka,“ vysvětluje Miroslav Praizler ze Světa karavanů.
Cestování po celý rok
Zatímco dříve se obytná auta využívala převážně v létě, dnes vyrážejí Češi na cesty po celý rok – ať už na víkendový výlet, nebo zimní výpravu do Alp. „Karavanisté si budují základny přímo u sjezdovek. Pomáhá to rozvoji regionální turistiky mimo hlavní sezónu,“ popisuje Martin Štrimpfl z AKK ČR.
Podle něj kraje začínají vypisovat dotační programy na podporu infrastruktury. Financují se stellplatzy, servisní body pro likvidaci odpadu a doplňování vody i rozšiřování kempových stání. „Zájem je obrovský, ale chybí legislativní rámec. Není ani jednotná definice karavanového stání, což provozovatelům komplikuje situaci,“ dodává Štrimpfl.
Česká infrastruktura zaspala
Rostoucí počet obytných vozů ukazuje, že stát musí rychle reagovat. Chybí místa pro stání, servisní infrastruktura i jasná pravidla provozu. Zatímco poptávka letí nahoru, nabídka ji zatím nedokáže dohnat.
Přesto zůstává Česká republika jednou z cenově nejdostupnějších destinací pro karavanisty. Podle ekonoma Lukáše Kovandy z Trinity Bank vyjde noc v kempu pro dvě osoby s obytným vozem v průměru na 19 eur (asi 470 Kč) – tedy méně než evropský průměr 22 eur a výrazně méně než v populárních zahraničních destinacích, jako je Itálie nebo Chorvatsko.
Svoboda na čtyřech kolech
Z obytných vozů se stává novodobý symbol nezávislosti. Češi už nechtějí čekat na sezónu ani řešit rezervace. Stačí natankovat, zapnout GPS a vyrazit – kamkoliv a kdykoliv. Chalupy zůstávají prázdné, zatímco silnice zaplňují vozy s postelí, kuchyní a koupelnou na palubě. Fenomén karavaningu mění nejen způsob cestování, ale i samotný životní styl.
.« Smrtelná nehoda nám připomíná, proč musíme dodržovat rychlostní limity. Policisté zasáhli tvrdě Test Honda Civic e:HEV Sport. Nejen fanoušci by měli zpozornět »