Česko přijalo první pravidla pro autonomní vozidla a přiblížilo se Německu
Česko je opět o něco blíže k Německu, alespoň pokud jde o jízdu bez nutného zásahu řidiče. Země přijala první pravidla pro autonomní vozidla. Například lidé na sedadle řidiče nebudou smět pít alkohol a budou muset převzít řízení, pokud o to vozidlo požádá.
Nový zákon bude v budoucnu upravovat podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Například lidé na sedadle řidiče nebudou smět pít alkohol a budou muset převzít řízení, pokud o to vozidlo požádá. Počítá s tím novela zákona o silničním provozu, kterou dnes schválila Poslanecká sněmovna. Návrh zákona především předpokládá zřízení inspektorátu silniční dopravy, informuje portál garáž.cz. Inspektorát bude mít větší pravomoci, například kontrolovat stanice technické kontroly nebo přetížená nákladní vozidla. Nyní zákon zamíří do Senátu k posouzení. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) novela přinese na silnice řadu pozitivních změn. Sníží nadbytečnou byrokracii, ušetří lidem peníze a zvýší bezpečnost, uvedl.
Autobus na zavolání
Poptávková doprava, nazývaná také pohotovostní autobus, kterou některé regiony již zavádějí, umožní cestujícím objednat si autobus například pomocí mobilní aplikace. Prostřednictvím aplikace pro chytré telefony si lidé mohou přivolat minibus, který je odveze tam, kam potřebují. Zavedení tohoto druhu dopravy by mělo být jednodušší i díky tomu, že u ojetých vozidel bude stačit řidičský průkaz skupiny B a nebude vyžadován autobusový průkaz. Kupka poslancům řekl, že menší autobusy či minibusy mohou zastavovat i na místech, kde nejsou klasické zastávky, což může pomoci například seniorům.
Pravidla pro autonomní vozidla byla do novely zařazena na návrh ministerstva dopravy prostřednictvím novely navržené Hospodářským výborem. Návrh stanoví, že během řízení automatizovaného vozidla se na řidiče nevztahují pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti řidiče týkající se vedení vozidla, jejichž dodržování zajišťuje automatizované vozidlo. Podle dřívějšího vyjádření ředitele legislativy ministerstva Jakuba Kopřivy budou tato vozidla nadále kryta povinným pojištěním, protože případné škody budou způsobeny provozem vozidla, ať už ho řídí automat nebo člověk.
Množství novinek
Novela rovněž předpokládá zřízení Inspektorátu silniční dopravy, který vznikne transformací stávajícího Střediska služeb silniční dopravy. Podle vlády by to nemělo znamenat vytváření nových byrokratických pozic. Inspektoři budou nosit služební uniformy a zaměří se například na přetížená nákladní vozidla nebo výrazně kouřící vozidla, která jsou podezřelá z porušování emisních předpisů. Inspektorát bude mít 80 pracovních míst. Roční náklady na investice a provoz nové inspekce odhaduje ministerstvo dopravy na přibližně 146 milionů Kč (5 820 728 eur).
Novela se rovněž zabývá tzv. „tatraktory“. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, která však mají provozní a jiné vlastnosti podobné běžným nákladním vozidlům. Podle současného zákona za ně například není nutné platit mýtné. Nově se bude jednat o vozidla s maximální přípustnou hmotností přes 3 500 kilogramů a konstrukční rychlostí 80 kilometrů za hodinu nebo více, která jsou ale registrována jako traktory. Nyní budou podléhat mýtnému a bude pro ně vyžadován řidičský průkaz skupiny C1 nebo C, stejně jako odborná způsobilost k jejich řízení.
STK po novém?
Poslanecká sněmovna nyní prodloužila jednoroční platnost technické kontroly vozidla, která je nezbytná pro změnu majitele nebo provozovatele. Nově má platit po celé období mezi pravidelnými technickými kontrolami vozidla. Kontrola registrace je součástí technických kontrol, a prodloužení její platnosti má za cíl snížit administrativní zátěž. Asociaci STK se to nelíbí a varuje, že to povede k nárůstu podvodů s manipulací ujetých kilometrů.
Evidování nehody po novém
Řidiči si pravděpodobně budou moci provést společné hlášení nehody, u které není nutné volat policii, prostřednictvím webové aplikace České pojišťovny. Přijatá novela poslance Vojtěcha Munzara (ODS) navíc zvyšuje limit odhadované škody, od které je nutné hlásit nehodu policii, ze současných 100 000 Kč (4 000 eur) na 200 000 Kč (8 000 eur). Kupka uvedl, že zvýšení limitu odráží růst cen.
.« Škoda chystá zásadní novinky. Fabia, Scala a Kamiq dostanou plug-in hybridy, ale budou i nové elektromobily Test Audi A5 TDI Quattro: Čekání se vyplatilo, přijíždí král třídy »