audi-a5-2025-19

Test Audi A5 TDI Quattro: Čekání se vyplatilo, přijíždí král třídy

14. 3. 2025 • AUDI, Elektrifikované vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 90%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Generace Audi A5 B9 se na trhu udržela neuvěřitelných deset let. Ano, čtete správně. Představena byla v roce 2015 a až v roce 2025 jsme se dočkali jejího nástupce. Konkurence mezitím stihla vyměnit hned dvě generace, přičemž další trojka z Mnichova je už na cestě. Tento fakt v mnohých vyvolával otázku, co bude s Audi jako takovou.

Naštěstí se čekání vyplatilo. Audi totiž vstupuje do masivní modelové ofenzivy a v nadcházejícím období představí nové generace prakticky všech svých modelů. Nová generace A4 (ano, A5 totiž nyní nahrazuje modelovou řadu A4) se designově mimořádně povedla – koneckonců, design byl vždy silnou stránkou této německé automobilky.

audi-a5-2025-7 audi-a5-2025-5

Obzvlášť v námi testované verzi s označením S-Line a ve vínové barvě vyniknou odvážné tvary karoserie. Ta se nejvíce zvětšila do délky, přičemž většina centimetrů se promítla do rozvoru náprav. Ten se natáhl o osm centimetrů a přinesl více místa pro cestující na zadních sedadlech. Solidní je i objem zavazadlového prostoru, přičemž zajímavostí je fakt, že verze kombi nabízí jen o pár desítek litrů více místa než liftback.

Aerodynamiku zlepšují zapuštěné kliky dveří či štíhlá zpětná zrcátka na úzkých nožičkách. Moderní charakter vozu podtrhuje osvětlovací technika. K dispozici jsou přední matrixová světla a zadní světla s technologií OLED, přičemž u obou variant si lze individuálně přizpůsobit světelný podpis vozu. V obou případech se jedná o příplatkovou výbavu.

audi-a5-2025-1

A5 bude i nadále dostupná ve dvou karosářských verzích, a to jako kombi a sedan, respektive liftback. S příchodem nové generace se totiž z nepraktického víka zavazadlového prostoru staly páté dveře. Podobně jako v případě Superbu je nyní i Audi A5 liftbackem. Širší a svalnatější linie podtrhují dynamický charakter nového modelu.

Nová prémiová platforma PPC není stejná jako u koncernových sourozenců Passatu a Superbu – Audi se vydalo vlastní cestou. V konstrukci podvozku tak najdeme více dílů z větších modelů, jako například A6 či dokonce Q7. Celkově musíme uznat, že A5 jezdí skutečně brilantně.

audi-a5-2025-20 audi-a5-2025-17

Na výběr je běžný, sportovní a adaptivní podvozek. Náš testovaný základ nám zcela vyhovoval a nevidíme důvod sahat po příplatkových adaptivních tlumičích. Charakteristika jízdy odpovídá vysokému komfortu se špetkou tuhosti. Auto je skvěle vyladěné, nehoupe se ani nebouchá. Při dynamické jízdě podrží a na dálnici budete polykat kilometr za kilometrem.

K dobrému pocitu z řízení přispívá i přesné progresivní řízení – i při ostřejší jízdě v zatáčkách se vůz chová předvídatelně a neutrálně, s jen velmi mírnou tendencí k nedotáčivosti. Při běžné jízdě směřuje prakticky veškerý výkon na přední nápravu, při zhoršené adhezi se však jeho část podle potřeby přesouvá na zadní kola. Jízdní komfort je vynikající, A5 je dokonale odhlučněná – motor v kabině prakticky vůbec není slyšet, a pokud už něco, pak spíše zvuk odvalujících se pneumatik.

audi-a5-2025-24

Zajímavostí je pohonná soustava, v našem případě dominovaná dvoulitrovým naftovým motorem doplněným o hybridní systém. Samotná automobilka ho označuje jako mild-hybrid, avšak fakt, že využívá téměř 2kWh baterii a způsob, jakým zapojuje elektromotor, ji předurčuje k plnohodnotnému hybridnímu systému. Na elektrickou energii totiž dokáže Audi A5 jezdit nejen při parkování, ale i v některých jízdních situacích v běžném provozu. Skvělou zprávou je, že pod kapotou se neobjeví nic menšího než dvoulitr. V Audi vědí, co jejich zákazníci požadují. Vrcholný model S5 disponuje benzínovým šestiválcem a v budoucnu se nevylučuje příchod třílitrového dieselu.

audi-a5-2025-25

Velkou revolucí je také interiér, kde nezůstal kámen na kameni. Audi totiž po vzoru konkurenčních značek integrovalo jednotný digitální přístrojový štít a displej infotainmentu do palubní desky. Ten je orientovaný přímo na řidiče, za což si vývojáři zaslouží palec nahoru. Bohužel, mínusový bod Audi A5 strháváme za ovládání klimatizace integrované do displeje. Někdo se poučil, někdo ne. Jinak je interiér mimořádně dobře zpracovaný, včetně kvalitních materiálů a precizního dílenského zpracování.

audi-a5-2025-35 audi-a5-2025-28

Testovaný dvoulitrový naftový motor s výkonem 150 kW (204 koní) byl v mild-hybridní verzi. Spalovacímu motoru pomáhá elektromotor o výkonu 18 kW integrovaný v převodovce se 7 kW startér-generátorem. Tento systém přispívá také k rekuperaci s výkonem až 25 kW, protože při ní se může sčítat výkon elektromotoru a startér-generátoru. Efektivitu systému zvyšuje elektronická brzdová soustava iBRS s odděleným pedálem a hydraulickým systémem, který dokáže skvěle kombinovat rekuperační a hydraulické brzdění. A v praxi opravdu přechod nepocítíte, brzdy jsou odladěny skvěle.

audi-a5-2025-21 audi-a5-2025-15

Mild-hybridní systém dokáže nejen vypínat spalovací motor během jízdy, například při plachtění, ale také pohánět vozidlo při parkovacích manévrech či popojíždění v kolonách, čímž se přibližuje full-hybridům, jak už jsme zmínili v úvodu. Disponuje totiž na poměry mild-hybridů nezvykle silnou baterií s kapacitou až 1,7 kWh. Proto nese označení mild-hybrid plus. Podle automobilky dokáže u naftového motoru snížit spotřebu přibližně o 0,4 litru na 100 kilometrů.

Elektrická výpomoc (elektromotor poskytuje dodatečný točivý moment přes 100 Nm) se pozitivně projevuje i na dynamice vozu, který zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,9 sekundy. V této souvislosti musíme pochválit i dvouspojkovou převodovku, která řadí plynule, přirozeně a téměř nepostřehnutelně, a zároveň je i ve standardním režimu dostatečně rychlá.

audi-a5-2025-23

Pohotovostní hmotnost vozu lehce přesahuje 1,9 tuny, což je poměrně dost a více se to projevuje na spotřebě než na dynamice. Náš průměr při zhruba rovnoměrném rozložení jízd mezi město, okresky a dálnice se i při „lehčí noze na plynu“ pohyboval kolem hranice 7 litrů na 100 kilometrů, respektive těsně pod ní. Je však třeba dodat, že jsme testovali v chladnějším počasí a samozřejmě na zimních pneumatikách.

Z našeho pohledu Audi A5 vyniká kvalitním zpracováním interiéru, nádherným a svěžím designem karoserie, dobře naladěným podvozkem a vysokým jízdním komfortem. Spotřeba byla o něco vyšší, než jsme očekávali, což však lze do značné míry přičíst tomu, že jsme testovali nový vůz v chladnu a na zimních pneumatikách.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz