Česko zoufale shání ojetiny: Nejvíc chybí škodovky, Fabia vede
Sekundární automobilový trh v České republice by byl aktuálně schopen pojmout o tisíce vozů víc, než kolik jich tuzemští obchodníci s ojetinami nabízejí. Největší šanci na rychlý prodej za dobrou cenu mají nyní zejména menší modely značky Škoda, tedy Fabia, Kamiq a Scala. Vyplývá to z analýzy společnosti Carvago, která je největší platformou pro online nákup a prodej vozů v Evropě.
Stejně jako na trhu nových automobilů je i na trhu ojetin v České republice dlouhodobě nejprodávanější značkou domácí Škoda s podílem 27,23 % (za prvních pět měsíců letošního roku), následovaná značkami Volkswagen (10,53 %) a Hyundai (5,94 %). Datoví odborníci Carvago si ale položili komplexnější otázku – jaké značky a modely momentálně v ČR nejvíce chybějí? Sestavili proto tzv. index nedostatkovosti, vyjadřující aktuální prodejní potenciál jednotlivých modelů. Základem indexu je porovnání počtu kusů dané modelové varianty v aktuální nabídce vůči počtu stejných vozů prodaných za posledních 90 dnů. Dále do výpočtu vstupuje cenový vývoj, sezónní vlivy i počet dnů od zveřejnění vozu v inzerci do prodeje.
Jaké ojetiny tedy mají momentálně nejlepší šanci najít rychle kupce?
Nejvíce nedostatkové ojetiny na českém trhu
– Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW 2017 61,24
– Škoda Yeti 1.2 TSI 81 kW 2016 58,44
– Škoda Fabia 1.2 TSI 81 kW 2015 56,39
– Toyota Corolla 1.6 97 kW 2016 55,89
– Škoda Rapid 1.2 TSI 81 kW 2016 54,15
– Dacia Duster 1.6 SCe 84 kW 2018 54,09
– Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW 2019 52,20
– Škoda Kamiq 1.0 TSI 85 kW 2020 50,87
– Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 86 kW 2017 50,78
– Dacia Dokker 1.6 SCe 75 kW 2018 49,82
Carvago díky své evropské působnosti vždy nabízí řádově více vozů než lokální trh. Zákazníci mohou na této platformě vybírat z více než jednoho milionu automobilů včetně 46 tisíc vozů značky Škoda, 96 tisíc elektromobilů nebo 227 tisíc aut s pohonem všech kol. Například Fabia 1.0 TSI 81 kW byla v době přípravy této tiskové zprávy na Carvago zastoupena 763 kusy – to je o 389 vozů (104 %) víc, než ve stejném okamžiku nabízel celý český trh. Podobně je to i u dalších nedostatkových modelů. Namátkou Dacia Duster 1.6 SCe – 79 vs. 33 vozů (+139 %) nebo Škoda Kamiq 1.0 TSI 85 kW – 2586 vs. 253 vozů (+922 %).
Škoda je zároveň nejvíce nedostatkovou značkou z hlediska největšího absolutního rozdílu mezi počtem vozů v aktuální nabídce a počtem vozů prodaných za posledních 90 dnů. I po zohlednění sezónního vlivu (období březen-květen je prodejně nejsilnější v roce) data Carvago naznačují, že tuzemský trh by aktuálně mohl pojmout až o 3530 škodovek více. Se značným odstupem následuje Hyundai (deficit cca 400 vozů) a Volkswagen (340 vozů). V relativním vyjádření, kdy počet aktuálně „chybějících“ vozů vyčíslíme jako procento aktuální nabídky, nicméně pořadí vypadá výrazně jinak:
Nejvíce nedostatkové značky na českém trhu ojetin
– Tesla 27,7 %
– Mazda 26,4 %
– Dacia 22,5 %
– Škoda 19,6 %
– Hyundai 9,9 %
– Renault 8,9 %
– Seat 8,1 %
– Volkswagen 3,8 %
– Kia 2,4 %
Analýza vznikla s využitím technologií společnosti Omnetic, která se zaměřuje na specializovaný software pro obchodníky s automobily včetně pokročilých analytických nástrojů a stejně jako Carvago je součástí investiční skupiny EAG Group. „Jestliže vidíme, že počet kusů nějakého vozu v nabídce oproti minulosti klesl, ale jeho cena stoupá a doba prodeje se zkracuje, je to pro obchodníky významný signál, že dává smysl shánět takové vozy na sklad,“ přibližuje pozadí analýzy zakladatel Carvago a předseda představenstva EAG Group Jakub Šulta. „Pokročilé nástroje platformy Omnetic jim pomohou vhodné vozy na evropském trhu vyhledat, porovnat ceny vůči srovnatelné konkurenci a také stanovit optimální prodejní cenu pro cílový trh.“
Každý vůz prodávaný přes Carvago prochází detailní technickou kontrolou CarAudit, která zahrnuje až 270 kontrolních bodů. Důsledné prověřování odhalí skryté závady zhruba u čtvrtiny prověřovaných aut. CarAudit je jedním ze stavebních kamenů iniciativy Carvago za bezpečný nákup, která dokazuje, že i pořízení ojetého vozu může být příjemnou a bezrizikovou zkušeností. Iniciativa dále zahrnuje vyřízení všech formalit, předprodejní přípravu, doručení vozu až před dům a šestiměsíční záruku včetně možnosti vůz do 14 dnů od převzetí vrátit.
.« V Praze vyrostlo obří autocentrum s tisícovkou nových i ojetých vozů. Direct auto otevírá obchodní galerii s auty Jsou elektrická auta miliardovou pastí? Nová studie vyděsila automobilky »