Jsou elektrická auta miliardovou pastí? Nová studie vyděsila automobilky
Automobilky čelí realitě, kterou si dlouho odmítaly připustit. Miliardové investice do elektromobility se totiž mohou ukázat jako největší strategická chyba posledního desetiletí. Nejnovější analýza Bank of America s výmluvným názvem Válka aut vyděsila i manažery těch největších automobilek. Zní totiž jako varování před blížící se bouří – a možná i krizí, která už nejde zcela zastavit. Analytik John Murphy tvrdí, že příští čtyři roky budou nejbouřlivějším obdobím v dějinách automobilového průmyslu. A má pět zásadních předpovědí.
Za největší riziko označuje Murphy nástup elektromobilů. Automobilky do nich investovaly miliardy, jenže očekávaný tržní zlom stále nepřichází. Úspory z rozsahu se nedostavují a mnoho výrobců prodává elektromobily se ztrátou – a podle Murphyho to tak ještě dlouho zůstane. Některé projekty se tak nejspíš ukážou jako fatální omyly. „Očekávejte pravidelné zprávy o miliardových odpisech,“ uvedl Murphy během vystoupení na akci Automotive Press Association podle CNBC. Jako příklad uvedl Ford, který v roce 2023 odepsal 1,9 miliardy dolarů po zrušení vývoje jednoho z plánovaných elektrických SUV.
V reakci na tuto nejistotu se podle Murphyho automobilky opět obrátí ke svým osvědčeným modelům se spalovacími motory. Ty totiž stále generují stabilní příjmy a drží finanční základnu. „Každý se bude muset znovu zaměřit na své klíčové produkty,“ varuje Murphy. Očekává, že elektromobilitu zasáhne „dobová ledová“, která pozdrží mnohé plánované elektrické projekty. V příštích letech bude rozhodující hotovostní tok.
Murphy dále tvrdí, že největší automobilový trh světa – Čína – míří do krize. Důkazem mají být cenové války a stagnující prodeje. Vznikly stovky nových výrobců, ale přežít jich může jen málokdo. Murphy předpovídá masivní konsolidaci trhu, podobnou té, která v minulosti zasáhla čínský solární sektor. Tvrdí, že čínský trh „se ničí vlastní cenovou válkou“. Za poslední dva roky ceny aut v Číně klesly v průměru o 19 %, hybridy zlevnily o 27 % a elektromobily o 21 %. Podle banky Nomura vyjde nové auto v Číně v průměru už jen na 165 000 jüanů, tedy přibližně 20 200 eur.
Protože domácí trh nestačí, čínští výrobci se stále více zaměřují na export. Murphy varuje, že v budoucnu vstoupí i na americký trh, což by mohlo významně narušit konkurenci. Ochrana před čínským vlivem podle něj není jen geopolitickou otázkou – „existují velmi dobré důvody pro zavedení cel“. Ta by podle něj měla platit tak dlouho, dokud se čínský trh nezredukuje na udržitelnou úroveň.
Murphy zároveň tvrdí, že zlatá éra SUV a crossoverů končí. Místo masivního rozšiřování modelové nabídky přijde její racionalizace. V příštích čtyřech letech podle týmu Bank of America přijde méně novinek než v minulém období. Zejména americké automobilky se podle Murphyho opět zaměří na ziskové pick-upy a sedany. Pomáhá tomu i politika Donalda Trumpa, který slibuje snížení cen energií a zrušení podpory elektromobilů. Tento návrat k „žroutům paliva“ ale s sebou nese i rizika – předpovědět budoucí poptávku je totiž mimořádně obtížné.
Navzdory této nejistotě vidí Murphy velký potenciál v oblasti softwaru a konektivity vozidel. Obrovský trh s takzvanými aftermarket službami umožňuje dodatečné aktivace funkcí – ať už formou aktualizací, nebo předplatného na určité období. Podle Bank of America má tento segment hodnotu až 2,4 bilionu dolarů, ale jen polovina z toho zatím připadá automobilkám a dealerům. Zbytek ovládají externí firmy. Výrobci by se proto měli snažit zapojit dealery aktivněji, aby si z tohoto trhu ukrojili větší podíl.
Murphyho analýza se sice zaměřuje především na americký trh, ale jeho varování se týká i Evropy. Zvláště Německo vsadilo vše na elektromobilitu a vývoj moderních spalovacích motorů nechalo stranou – na což odborníci upozorňovali už dávno. Problémy softwarové divize Volkswagenu, firmy Cariad, ukázaly, jak obtížné je propojení moderních modelů v digitálním světě. Například elektrické Porsche Macan muselo být kvůli problémům odloženo. Ačkoliv se Volkswagen už zlepšuje a prodeje elektromobilů v Evropě opět rostou, ziskovost stále zaostává. Drahé baterie, které si většina značek nevyrábí sama, nadále snižují marže oproti klasickým spalovacím motorům.
Odkaz na studii: US Automotive Product Pipeline
.« Česko zoufale shání ojetiny: Nejvíc chybí škodovky, Fabia vede Trump zatrhl Kalifornii přechod na elektromobily. Žaloby jsou na spadnutí »