electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Jsou elektrická auta miliardovou pastí? Nová studie vyděsila automobilky

20. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Automobilky čelí realitě, kterou si dlouho odmítaly připustit. Miliardové investice do elektromobility se totiž mohou ukázat jako největší strategická chyba posledního desetiletí. Nejnovější analýza Bank of America s výmluvným názvem Válka aut vyděsila i manažery těch největších automobilek. Zní totiž jako varování před blížící se bouří – a možná i krizí, která už nejde zcela zastavit. Analytik John Murphy tvrdí, že příští čtyři roky budou nejbouřlivějším obdobím v dějinách automobilového průmyslu. A má pět zásadních předpovědí.

Za největší riziko označuje Murphy nástup elektromobilů. Automobilky do nich investovaly miliardy, jenže očekávaný tržní zlom stále nepřichází. Úspory z rozsahu se nedostavují a mnoho výrobců prodává elektromobily se ztrátou – a podle Murphyho to tak ještě dlouho zůstane. Některé projekty se tak nejspíš ukážou jako fatální omyly. „Očekávejte pravidelné zprávy o miliardových odpisech,“ uvedl Murphy během vystoupení na akci Automotive Press Association podle CNBC. Jako příklad uvedl Ford, který v roce 2023 odepsal 1,9 miliardy dolarů po zrušení vývoje jednoho z plánovaných elektrických SUV.

V reakci na tuto nejistotu se podle Murphyho automobilky opět obrátí ke svým osvědčeným modelům se spalovacími motory. Ty totiž stále generují stabilní příjmy a drží finanční základnu. „Každý se bude muset znovu zaměřit na své klíčové produkty,“ varuje Murphy. Očekává, že elektromobilitu zasáhne „dobová ledová“, která pozdrží mnohé plánované elektrické projekty. V příštích letech bude rozhodující hotovostní tok.

Murphy dále tvrdí, že největší automobilový trh světa – Čína – míří do krize. Důkazem mají být cenové války a stagnující prodeje. Vznikly stovky nových výrobců, ale přežít jich může jen málokdo. Murphy předpovídá masivní konsolidaci trhu, podobnou té, která v minulosti zasáhla čínský solární sektor. Tvrdí, že čínský trh „se ničí vlastní cenovou válkou“. Za poslední dva roky ceny aut v Číně klesly v průměru o 19 %, hybridy zlevnily o 27 % a elektromobily o 21 %. Podle banky Nomura vyjde nové auto v Číně v průměru už jen na 165 000 jüanů, tedy přibližně 20 200 eur.

Protože domácí trh nestačí, čínští výrobci se stále více zaměřují na export. Murphy varuje, že v budoucnu vstoupí i na americký trh, což by mohlo významně narušit konkurenci. Ochrana před čínským vlivem podle něj není jen geopolitickou otázkou – „existují velmi dobré důvody pro zavedení cel“. Ta by podle něj měla platit tak dlouho, dokud se čínský trh nezredukuje na udržitelnou úroveň.

Murphy zároveň tvrdí, že zlatá éra SUV a crossoverů končí. Místo masivního rozšiřování modelové nabídky přijde její racionalizace. V příštích čtyřech letech podle týmu Bank of America přijde méně novinek než v minulém období. Zejména americké automobilky se podle Murphyho opět zaměří na ziskové pick-upy a sedany. Pomáhá tomu i politika Donalda Trumpa, který slibuje snížení cen energií a zrušení podpory elektromobilů. Tento návrat k „žroutům paliva“ ale s sebou nese i rizika – předpovědět budoucí poptávku je totiž mimořádně obtížné.

Navzdory této nejistotě vidí Murphy velký potenciál v oblasti softwaru a konektivity vozidel. Obrovský trh s takzvanými aftermarket službami umožňuje dodatečné aktivace funkcí – ať už formou aktualizací, nebo předplatného na určité období. Podle Bank of America má tento segment hodnotu až 2,4 bilionu dolarů, ale jen polovina z toho zatím připadá automobilkám a dealerům. Zbytek ovládají externí firmy. Výrobci by se proto měli snažit zapojit dealery aktivněji, aby si z tohoto trhu ukrojili větší podíl.

Murphyho analýza se sice zaměřuje především na americký trh, ale jeho varování se týká i Evropy. Zvláště Německo vsadilo vše na elektromobilitu a vývoj moderních spalovacích motorů nechalo stranou – na což odborníci upozorňovali už dávno. Problémy softwarové divize Volkswagenu, firmy Cariad, ukázaly, jak obtížné je propojení moderních modelů v digitálním světě. Například elektrické Porsche Macan muselo být kvůli problémům odloženo. Ačkoliv se Volkswagen už zlepšuje a prodeje elektromobilů v Evropě opět rostou, ziskovost stále zaostává. Drahé baterie, které si většina značek nevyrábí sama, nadále snižují marže oproti klasickým spalovacím motorům.

Odkaz na studii: US Automotive Product Pipeline

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz