chladiaca-kvapalina-nestandard1

Chladicí kapalinu nestačí jen dolévat. Kdy je čas ji vyměnit?

3. 11. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Zatímco výměnu oleje nebo brzdové kapaliny považuje většina motoristů za samozřejmost, interval výměny chladicí kapaliny se často podceňuje. Přitom jde o stejně důležitou provozní náplň pohonného systému.

Výrobci uvádějí v uživatelských příručkách různé intervaly výměny kapalin, a tak neexistuje jednotný postup pro všechna auta. Vyplatí se však řídit doporučeními – i když to může být někdy otravné, prevence je vždy levnější než možná porucha nebo dokonce výměna motoru či převodovky.

Olej a brzdy ano, ale na chladicí kapalinu se zapomíná

Většina majitelů automobilů si uvědomuje nutnost výměny motorového oleje nebo brzdové kapaliny, kterou často mění spolu s brzdovými kotouči a destičkami. U převodového oleje někdy samotný výrobce nepředepisuje povinnou výměnu, ale zodpovědný automechanik ji obvykle doporučí a poradí, kdy je vhodné ji provést. A pak je tu chladicí kapalina – často opomíjená, ale přitom velmi důležitá.

Nejde jen o dolití, ale o kompletní výměnu

Tentokrát není řeč o občasném dolití malého množství kapaliny na požadovanou úroveň, ale o kompletní výměně. Ta by měla probíhat přibližně každých pět let, protože chladicí kapalina s věkem ztrácí své vlastnosti. Postupně se zvyšuje její kyselost a přestává správně plnit svou funkci. Jejím úkolem přitom není jen odvádět teplo od motoru, ale také chránit vnitřní části motoru před korozí – tedy blok motoru, hlavy válců i gumová těsnění a hadice.

Pozor na mráz – zamrzlá kapalina může zničit motor

Další důležitou vlastností je odolnost vůči mrazu. Kdo používá auto v oblastech s tuhými zimami, rozhodně by neměl podceňovat ani tento aspekt. Pokud totiž chladicí kapalina zmrzne, může nenávratně poškodit blok motoru. Investice do nové náplně přitom není vysoká a za pocit jistoty rozhodně stojí.

Proč výměnu svěřit servisu

Výměnu lze provést i svépomocí, ale obyčejné vypuštění staré kapaliny z chladiče a nalití nové neznamená kompletní výměnu. Chladicí kapalina totiž cirkuluje v celém chladicím okruhu, odkud ji lze dostat pouze tzv. výplachem – a to už je práce pro autoservis. Jen tak se dá odstranit veškerá stará kapalina včetně usazenin a částeček rzi, které mohou způsobovat přehřívání motoru a jeho poškození.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz