autoservis1

Chystané změny technických kontrol STK: I drobnosti vás mohou stát nemalé peníze

7. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Nový přístup ke klasifikaci závad při technických prohlídkách by mohl přinést výraznější tlak na odstranění vozidel v nevyhovujícím stavu z provozu. Otázka ale zní: dokáže české prostředí opravdu skoncovat s tradičním „obálkovým“ řešením?

Málokdo chodí na technickou kontrolu s naprostým klidem. Obzvlášť pokud patříte mezi ty, kdo nechtějí využívat „známých cest“ a doufají, že technik bude spravedlivý, ale ne přehnaně přísný. A pokud přece jen tušíte, že něco by možná mohlo být problém, počítáte s tím, že se v protokolu najde formulace, která to ošetří mírnějším způsobem. V lepším případě i bez obligátní „motivační obálky“. Jenže co nás čeká do budoucna? Zkusme se společně podívat na připravované změny.

Zpřísnění STK jako nástroj proti pojízdným vrakům

Je třeba říci, že „obálková strategie“ je u nás tak zakořeněná, že by její plošné vymýcení bylo pro mnohé skutečně šokující. Obzvlášť v případě technických kontrol je to jakýsi tichý standard – pokud dáte technikovi „něco navíc“, auto projde skoro vždycky. Největší problém přitom není ani tolik samotná existence úplatků, jako spíš fakt, že to skutečně funguje. A pak se na silnici objeví vozidla, která by v ideálním světě nikdy nesměla vyjet – a přesto mají čerstvou STK.

Když se pak za volantem ocitnete za takovým exemplářem, jen kroutíte hlavou a přemýšlíte, jak něco takového mohlo vůbec dostat razítko. A přesto dostalo. Pomohou tomu změny pravidel? Kamery na stanicích technické kontroly zatím nemají zásadní dopad. V Německu proto přišli s jiným přístupem – a ten by mohl být inspirací.

Německý model: konec tolerovaných „drobností“

Jak informoval renomovaný magazín Auto, Motor und Sport, připravuje se úprava pravidel v rámci předpisu StVZO. Změna by spočívala v tom, že i takzvané „drobné závady“, které dosud byly tolerovány, by nově znamenaly povinnost znovu přijet na kontrolu po jejich odstranění. A pokud se závada do měsíce neodstraní? Pokuta a zcela nová STK.

Proti tomuto návrhu se ale okamžitě ozvaly kritické hlasy – především ze strany ZDK, tedy německého svazu automobilového průmyslu. Jeho místopředseda Detlef Peter Grün upozorňuje, že zavedení těchto pravidel by vedlo ke zvýšené zátěži jak pro řidiče, tak pro samotné stanice technických kontrol. Víc návštěv, víc nákladů, víc administrativy – a v konečném důsledku nespokojenost zákazníků. A jak říká i autor článku, osobně si myslím, že by si řidiči tu nespokojenost rozhodně nenechali pro sebe.

Mohly by se i české STK začít chovat přísněji k menším nedostatkům?

Do celé situace vstoupilo i německé Federální ministerstvo dopravy, které se pokusilo situaci uklidnit. Ve svém prohlášení uvedlo, že žádné nové náklady pro veřejnost ani pro servisní dílny v důsledku změn ve StVZO nevzniknou – a pokud ano, rozhodně ne při běžné kontrole a standardní opravě. Přeloženo: zůstaneme raději u statusu quo, abychom nerozladili voliče. Vědí, že jakékoli zpřísnění může vést ke ztrátě sympatií veřejnosti – a ty se v politice neodpouštějí.

Druhy závad podle české legislativy:

– Lehká závada (A): Neohrožuje bezpečnost silničního provozu.

– Vážná závada (B): Má dopad na funkci vozidla a může negativně ovlivňovat životní prostředí, ale není bezprostředně nebezpečná.

– Nebezpečná závada (C): Přímo ohrožuje bezpečnost jízdy nebo ostatní účastníky provozu.

A co u nás? Bylo by ku prospěchu věci, kdyby se začaly důsledně penalizovat i závady, které se nyní berou jako „malicherné“? Věříte, že by přísnější režim zlepšil stav vozidel na silnicích, nebo by to jen zvýšilo korupční tlak? Podělte se s námi o svůj názor v diskuzi pod článkem – rádi si ho přečteme.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz