Číňané podvádějí: Nová auta vyvážejí jako ojetá a prodávají je s výraznými slevami
Čínské automobilky už několik let klamou při exportu vozidel. Odhalili to reportéři agentury Reuters po sérii rozhovorů s prodejci a po analýze oficiálních čínských statistik. Princip je jednoduchý – čínští výrobci vyvážejí do zahraničí, především na Blízký východ, do Ruska a některých asijských zemí, zcela nová vozidla, která však oficiálně označují jako ojetá, přestože mají nulový nájezd. Podle analýz až 90 % ojetých vozidel exportovaných z Číny ve skutečnosti nikdy nebylo používáno a jde o zcela nové kusy.
Tato praxe se začala objevovat už v roce 2020, kdy čínská vláda v rámci podpory domácí výroby zjednodušila vývozní procesy a zvýhodnila investice do přepravní infrastruktury. Cílem bylo zvýšit HDP a posílit exportní statistiky.
Automobilky fiktivně prodají velké množství vozidel místní firmě, čímž si uměle navýší domácí prodeje. Ta je poté oficiálně zaregistruje a přidělí jim registrační značky. Po uplynutí určité doby, aby vše formálně odpovídalo legislativě, nabídne tato firma auta k prodeji jako ojetá – i když reálně nikdy neopustila areál továrny, kde byla vyrobena, a nemají najeto ani jeden kilometr. Následně jsou takto označená vozidla exportována mimo Čínu jako ojetá.
Tímto postupem výrobci nejen vykazují vysoké domácí prodeje, což jim v prostředí tvrdé cenové války v Číně pomáhá zlepšit image, ale také se vyhýbají určitým regulacím v cílových zemích – například nižším clům, exportním kvótám, a díky vývozním slevám získávají výhodnější pozici na nových, rozvíjejících se trzích.
Praxe je natolik rozšířená, že například Rusko a Jordánsko už oficiálně zakázaly dovoz ojetých aut s nulovým nájezdem. Situace začala být problematická dokonce i pro samotné čínské úřady. Ti upozorňují, že takové manipulace zkreslují statistiky, poškozují pověst čínských výrobců a umožňují obcházet cenovou regulaci nových aut.
V květnu letošního roku dokonce čínské ministerstvo obchodu svolalo neoficiální mimořádnou schůzku s představiteli největších domácích automobilek – včetně BYD, Dongfeng nebo Chery. Jediným bodem jednání bylo omezení vývozu “ojetých” vozidel s nulovým nájezdem. Podle ministerstva tato praktika snižuje reputaci čínského automobilového průmyslu v zahraničí, podrývá důvěru investorů a komplikuje vstup čínských značek na nové trhy.
Od podobného jednání se veřejně distancovala například automobilka Xpeng. Vedoucí její zahraniční divize, Tang Zhikun, prohlásil, že značka v uplynulém roce neexportovala jediné vozidlo tímto způsobem.
.« Nová pravidla pro volání policie k autonehodě: Přivolání bude nutné až při škodě přes 200 tisíc korun Parkování pro invalidy: pravidla, povolení a postihy, aneb co byste měli vědět o vyhrazených parkovacích místech »