byd-explorer-no-1-obria-lod-na-prepravu-aut_05-clanokw

Čínské elektromobily zaplavují evropské přístavy: Chybí kupci

16. 4. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Evropské automobilky se obávají přílivu levných čínských elektromobilů, které by jim mohly způsobit vážné problémy. Evropská komise dokonce již loni v září zahájila vyšetřování čínských automobilových výrobců, které podezírá, že dumpingové ceny dosahují díky dotacím čínské vlády do domácího automobilového průmyslu. Brusel proto zvažuje zavedení vyšších cel na čínský dovoz. Jsou ale čínská auta skutečnou hrozbou? Zatím to tak nevypadá. Aspoň ne v evropských přístavech, kam auta doplula na megalodích z Číny, ale kvůli chybějícímu zájmu zůstávají v přístavech.

Některé čínské automobilky si již musely pronajmout velké plochy v přístavech na uskladnění dovezených aut, pro která nemají zákazníky. Logistické společnosti si také pronajímají další parkovací místa mimo přístavy. “Tato situace v současnosti ovlivňuje všechny evropské přístavy, kam přijíždí velké množství vozidel,” uvedl Gert Ickx, mluvčí správy belgických přístavů Antverpy a Zeebrugge, německému Automobilwoche. Přístavní úřad sice neposkytl přesné čísla, ale v současnosti je přístav obsazen auty podstatně více než v krizových letech 2020 a 2021, uvedl mluvčí ve zprávě.

Problém zhoršilo několik nepříznivých faktorů. “Chybí nákladní auta a málo je také řidičů,” řekl Ickx. Navíc jsou slabé prodeje nových aut v Evropě, což způsobuje hromadění zásob. K přetížení přispívá také rozhodnutí některých automobilových značek prodávat auta přímo zákazníkům místo prodeje přes prodejce. “Některé značky teď prodávají přímo a auta nechávají déle v přístavech místo toho, aby je distribuovaly k prodejcům,” řekl Ickx. Wolfgang Göebel, prezident Evropské logistické asociace (ECG), potvrdil, že přístavy jsou sice plné, ale dodal, že nejde o novinku.

“Přístavy jsou přeplněné dlouhodobě,” řekl Göebel, který je také členem představenstva skupiny Mosolf, jednoho z největších německých poskytovatelů logistických služeb s auty. “Máme slabý trh, což vede k malému odlivu. Čínský dovoz vozidel je jen jednou částí tohoto problému.” Rozhodnutí německé vlády ukončit dotace na elektromobily pro firmy i soukromé osoby je dalším důvodem, proč elektromobily zůstávají déle v přístavech. “To se týká dovožených elektromobilů všech značek,” řekl Göebel. Takže čínská invaze zatím neprobíhá a ani ceny čínských aut se zásadně nepřizpůsobily těm evropským nebo korejským.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz