Elektromobil Sony a Hondy se blíží. Prodejci už teď zuří
Společný podnik technologického giganta Sony a automobilky Honda postupuje do další fáze. Již příští rok plánují zahájit prodej luxusního elektromobilu Afeela 1, zatím v Kalifornii a formou přímých dodávek zákazníkům. Prodejci Hondy v USA už ale protestují.
V roce 2020 představilo Sony v Las Vegas elektrický koncept Vision-S, kterým naznačilo svůj záměr vstoupit na trh elektromobilů. I když Sony zpočátku tvrdilo, že jde pouze o demonstrátor nových pokročilých technologií pro infotainment, konektivitu a autonomní řízení, nakonec se Vision-S dostal do fáze testování. K aerodynamickému sedanu, který by mohl konkurovat například Tesle Model S, přibyl o dva roky později druhý koncept Vision-S 02, tentokrát ve stylu SUV. Bylo zřejmé, že Sony se připravuje na výrobu elektromobilů ve spolupráci s Hondou, která zajistí samotnou produkci.
Na loňské výstavě CES v Las Vegas se Sony přiblížilo k finálnímu produktu. Pod novou značkou Afeela, která je součástí společného podniku Sony Honda Mobility, Japonci ukázali třetí model – aerodynamický sedan o délce 4 915 mm. Oproti konceptům došlo ke zjednodušení designu, například konvenční zpětná zrcátka nahradila virtuální, světla jsou méně futuristická a zvětšil se kryt nabíjecího portu. Interiér dostal širší středovou konzoli a přepracovaný volant. Letos na CES byla Afeela 1 jednou z hlavních hvězd automobilového segmentu.
Afeelu budou pohánět dva synchronní elektromotory – jeden na každé nápravě – s výkonem 180 kW. Energie bude pocházet z li-ion baterie o kapacitě 91 kWh, která nabídne dojezd přibližně 500 kilometrů. Nabíjení bude podporovat výkon 150 kW a komfort zajistí pneumatické odpružení. Afeela 1 bude vybavena futuristickým interiérem s volantem naznačujícím řízení typu steer-by-wire, přičemž software vyvinulo přímo Sony.
Elektromobil bude dostupný ve dvou verzích – Origin a Signature. Cena modelu Afeela 1 Origin začne na 89 000 dolarech, zatímco Afeela 1 Signature bude stát 102 900 dolarů. V ceně bude zahrnuto tříleté předplatné na určité funkce. Dodávky dražší verze Signature mají začít v polovině roku 2026, zatímco model Origin dorazí o rok později. Vozidlo bude vybaveno 40 senzory, včetně lidaru, kamer a radarů, velkými displeji v interiéru a umělou inteligencí, což zajistí autonomní řízení na úrovni SAE 3.
Společný podnik otevře letos dvě centra Afeela Studio, kde si zákazníci budou moci převzít svá vozidla. Nepůjde však o tradiční autosalony. Sony Honda Mobility plánuje přímý prodej zákazníkům, čímž obchází prodejní síť Hondy. Tento krok vyvolal nevoli mezi americkými prodejci, kteří plánují právní kroky. Servis vozidel zajistí nezávislá síť Crash Champions s 650 centry v 38 státech USA. Servisy Hondy tak přijdou zkrátka.
Výroba novinky má probíhat v americkém závodě Hondy v Ohiu. Zájemci si již nyní mohou složit rezervační zálohu ve výši 200 dolarů, která je vratná. Zda však bude Afeela na trhu úspěšná, zůstává otázkou. Poměrně drahý elektrický sedan má silné konkurenty, jako je Tesla Model S nebo Lucid Air, který nabízí dojezd až 770 kilometrů a jeho cena začíná na 71 400 dolarech, přičemž tato částka již zahrnuje poplatek za doručení. Sony a Honda přiznávají, že nechtějí cílit na velké objemy prodeje. Usilují o stabilní růst a chtějí oslovit zákazníky, kteří ocení pokročilé asistenční systémy a infotainment s umělou inteligencí vyvinutý společností Sony.
« Američané se s tím nepářou: Čínského výrobce baterií CATL dali na seznam kolaborantů Volkswagen má za sebou špatný rok a před sebou ještě horší »