Volkswagen má za sebou špatný rok a před sebou ještě horší
Skupina Volkswagen má za sebou špatný rok. Její globální prodeje loni klesly a automobilka musela kvůli udržení své existence oznámit masivní propouštění, snižování platů a hrozí i uzavírání továren. V roce 2025 nepředstaví Volkswagen žádný nový elektromobil, bude propouštět, snažit se zachránit čínský trh, oživit ten evropský a doufat, že Trump značce nezkomplikuje situaci ve Spojených státech.
Rok 2025 bude pro německou automobilku mimořádně náročný, protože Volkswagen nepředstaví žádný nový elektromobil, přičemž klíčové projekty byly odloženy kvůli zpoždění ve vývoji softwaru.
Kromě toho se musí koncern vypořádat s klesajícím odbytem v Číně, kde se u elektrických a plug-in hybridních modelů stal zcela nekonkurenceschopným. Domácí čínské značky ho na tamním trhu doslova převálcovaly.
Navíc nelze vyloučit obchodní válku mezi Evropou a Čínou. Nově zvolený americký prezident Donald Trump už teď hrozí zvýšením cel. Stejně jako v Číně, Volkswagen nedokáže konkurovat místním značkám ani v USA, avšak z jiného důvodu – německá automobilka nemá v nabídce žádný pickup, což je v USA zásadní problém. Navzdory opakovaným žádostem bývalého šéfa americké divize se Volkswagenu nepodařilo dostat na tamní trh ani plug-in hybridy. Místo toho byl „problematický“ šéf odvolán.
Generální ředitel koncernu Oliver Blume podniká kroky k vyplnění mezer v portfoliu VW. V listopadu značka spustila výrobu velkého SUV Tayron, které bude dostupné i jako plug-in hybrid. Oblíbené modely se spalovacími motory, jako VW T-Roc a Audi Q3, prošly zásadní modernizací. Do prodeje se také chystá Škoda Elroq, od které koncern očekává „silná čísla“ díky relativně dostupné ceně.
V Evropě se loni Volkswagenu nicméně dařilo, nikoli díky elektromobilům, ale díky obnovenému zájmu o modely se spalovacími motory. Po čtyřech letech se automobilce konečně podařilo plně funkčně nasadit svůj problematický software, který měl být připraven už v roce 2020 při uvedení osmé generace Golfu. Problémy se softwarem poškodily pověst značky dramatickým způsobem, i když se o tom příliš nepsalo.
„V příštím roce bude Volkswagen nucen prodávat starou technologii novým zákazníkům,“ uvedl pro server Autonews automobilový analytik Matthias Schmidt. „A to bude velmi obtížné,“ dodal. Navíc prodeje elektromobilů, na které Volkswagen vsadil vše, v Evropě stagnují a v USA dokonce klesají. Přežít rok 2025 bez zásadní (či jakékoli) elektrické novinky a zároveň dosáhnout smysluplných prodejů elektromobilů bude pro Volkswagen téměř nemožné. Pomoci by mohly pouze masivní dotace na jejich nákup, o jejichž obnovení se v Německu již diskutuje.
.« Elektromobil Sony a Hondy se blíží. Prodejci už teď zuří Nová naděje? EU 30. ledna zahájí dialog o budoucnosti automobilového průmyslu »