everything-you-need-to-knsow-about-in-vehicle-infotainment-system

Evropské automobilky by měly vsadit na samořiditelné elektromobily jako svou spásu. Nejpravděpodobněji to ale dopadne tak, jak už to známe

18. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Evropská komise představila svůj akční plán pro automobilový průmysl, který kromě úpravy pokut za emise nepřináší nic jiného než další opakování zásad Green Dealu. Automobilky s napětím vyhlížely možnost úlevy od sankcí, které by je letos čekaly, protože většina vyráběných vozidel nesplňovala přísné limity emisní normy EURO 7.

Problém spočívá v tom, že se jim nedaří prodávat dostatečný počet elektromobilů, což by jinak pomohlo snížit průměrné emise na jedno vozidlo. Hrozilo, že celkové pokuty se vyšplhají do výše miliard eur, a to v době, kdy se tento klíčový evropský průmysl sotva drží nad vodou.

Nová pravidla umožní automobilkám počítat emise jako průměr za tři roky namísto každoročního vyhodnocování, jak tomu bylo doposud. Česká vláda sice prosazovala ještě mírnější variantu s pětiletým obdobím, ale to už v Bruselu narazilo na odpor jako příliš velký ústupek od zelené strategie. O zmírnění plánu na ukončení výroby spalovacích motorů se pak už vůbec nediskutovalo.

Aby však akční plán nepůsobil jen jako jednoduché zmírnění pokut, obsahuje i další opatření, která mají vést k lepším zítřkům. Úředníci se proto rozhodli doporučit a podpořit inovace, což je jistě převratné zjištění, které by manažera BMW určitě nenapadlo samo o sobě.

Podle eurokomisaře pro dopravu Apostola Tzitzikostase zásadní přelom v konkurenceschopnosti evropských automobilek přinese rozvoj autonomního řízení. Auta jezdící bez řidiče mají už nějaký čas USA a Čína, takže budeme zase dohánět a předhánět jako se samotnou elektromobilitou. Jak pravil eurokomisař, naší možností je získání leadershipu v autonomním řízení. O tom, že automobilky v Americe i Číně jsou v softwarech nejen pro automobily daleko před námi a dopadne to jako vždycky, nicméně nic nedodal.

Dalším impulsem pro automobilky má být evropské investice do dodavatelského řetězce a výroby autobaterií, abychom nemuseli dovážet z Číny. To má jen malou chybičku. Výroba baterií je extrémně náročná na spotřebu energie, která je v Evropě prostě drahá, a tak to s tou konkurenceschopností evropských baterií nebude bůhvíjaké.

A kromě toho máme s evropskými baterkami docela čerstvou zkušenost, když hvězdný projekt Northvolt postavil gigafactory v severním Švédsku v roce 2021 a měl velké plány stavět v Polsku, Německu i Kanadě. Dva největší investoři byli zcela renomovaní. Volkswagen a Goldman Sachs si věřili, zvláště když se podařilo zinkasovat i nemalou podporu z evropských peněz. A loni už firma žádala o ochranu před bankrotem.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz