Honda vyvíjí nový palivový článek. Je výkonnější a dvakrát levnější
Honda patří spolu s Toyotou a Hyundaiem k vodíkovým průkopníkům, i když nemá v současnosti v nabídce komerčně dostupný vodíkový model. Původní sedan Clarity již nevyrábí a její vodíkové SUV Honda CR-V e-FCEV, které vzniklo ve spolupráci s General Motors, je k dispozici jen formou pronájmu v Kalifornii. To ale neznamená, že na vodíkový pohon zanevřela. Ve vlastní režii vyvíjí totiž zcela nový palivový článek, o kterém tvrdí, že má větší výkon a je až dvakrát levnější než ten v CR-V.
Abychom byli konkrétní. Nový článek dosahuje výkonu 150 kW, což je téměř dvojnásobek ve srovnání. Navíc pracuje s napětím 450 až 850 V. Obrovský pokrok byl dosažen i v energetické hustotě. Ta je až 0,50 kW na litr, místo 0,14 kW/l. Účinnost se pak zvýšila z 56,8 na 59,8 %. To znamená, že článek může být mnohem menší. A je to tak. Článek má objem jen 300 litrů, což je zmenšení o 257 litrů. Na hmotnosti se to ale neprojevilo. Ta naopak vzrostla z 206 na 250 kg, ale srovnejte si to s hmotností baterií v elektromobilech.
Honda také slibuje dvojnásobnou životnost. S použitím nových palivových článků v autech počítá Honda v roce 2027. Zatím neprozradila, v jakém autě. Ještě o rok dříve však využije nové články ve formě nezávislého stacionárního generátoru elektrické energie, který může být zdrojem energie pro různé podniky. Masovému rozšíření na silnicích však stále brání zoufale řídká síť vodíkových čerpacích stanic. Jen pro ilustraci: V celé Evropě je v provozu necelých 300 stanic, z toho 113 v Německu, a v USA jich je 89, z toho 74 v Kalifornii. V České republice mají 10 stanic a u nás je jen jedna jediná.
.« Evropské automobilky by měly vsadit na samořiditelné elektromobily jako svou spásu. Nejpravděpodobněji to ale dopadne tak, jak už to známe SsangYong se mění na KGM. SUV specialista z Koreje představuje novou éru s modelem Actyon »