bez-nazvu2

Jaguar E-type koncept zero: aneb znovuzrození legendy

24. 8. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Když se řekne Jaguar E-Type, vybaví se mi téměř okamžitě elegantní auto s majestátními oblými křivkami, ve kterém se prohání britský dědic trůnu. Stejně tak, jako že je E-Type považován za nejkrásnější auto 20. století a také na celém světě. Vůz neměl jen krásný vzhled, také mu patřily skvělé jízdní vlastnosti a vysoký výkon motoru. I cena byla poměrně nižší než u konkurence. Prostě stará dobrá klasika, kterou by chtěl mít v garáži každý. Nyní svitlo na lepší časy, neboť přišly konečné zprávy potvrzující, že se tato stará legenda vrací na výsluní, a to celá v elektrizované verzi.

Nová verze bude mít pár rozdílů, oproti původní, ale koncept zůstává stejný. Zajímavostí je, že existuje možnost díky použití elektrizovaného motoru do původního šestiválcového motoru a převodovky, to znamená, že se budou moci v budoucnu elektrifikovat i další vozy, které byly poháněny starým klasickým „XK“ motorem.

Baterie, o výkonu 40kWh, které v novém Jaguaru budou využity, jsou používány i v modelech Range Rover P400e plug-in hybrid, ale naproti tomu baterie u Jaguáru budou dvakrát tak výkonnější a budou mít vyšší energetickou hustotu. Zadní kola jsou klasicky poháněna přes jednorychlostní redukční převodovku a původní diferenciál. Modulární jednotka nevyžaduje žádné měny, E – Typu tak zůstává základní struktura.  To také znamená, že E-Type může nadále používat stejné odpružení a brzdové komponenty, jako původní verze automobilu.  Celková hmotnost elektrického vozu je tedy méně než 300kg. Neuvěřitelné!

V automobilu i tak došlo k nenápadným změnám. V zavazadlovém prostoru, tam, kde dříve bylo umístěno náhradní kolo, jsou nyní umístěny řídící elektroniky. Port na nabíjení je umístěn v prostoru pod originální klapkou na tankování. Samozřejmostí je, že nový E-Type se dočká modernizace interiéru. Dostane novou digitální palubní desku, včetně centrálního dotykového displeje, ve kterém můžete upravovat, jak nastavení jízdních režimů auta, omezení výkonu, tak i rádio a jiné zábavní prvky. U prototypu chybělo jakékoli topení nebo větrání mimo poskytovanou sklápějící střechu. U nového modelu nikdo strádat nebude. Vůz je vybaven vytápěním prostřednictvím elektrického systému. Za příplatek budou také dostupné různé vychytávky. Moderna se bude snoubit s klasikou a to doslova!

A kolik tahle kráska ujede? Spekuluje se o optimálním dojezdu 200 kilometrů, avšak musíme počítat s tím, že v normálním provozu bude dojezdová vzdálenost kratší, a to nejméně o 50 kilometrů. Je tedy jasné, že automobil bude sloužit spíše na víkendové výlety s manželkou, než na pravidelné cesty do práce. Předpokládá se tedy, že se vůz dokáže nabít za cca 5 hodin (i z domácí zásuvky). Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá, u této verze není zatím v plánu rychlonabíjecí schopnost, a to z prostého důvodu, rychlonabíjení potřebuje ke svému provozu aktivní chlazení akumulátoru. To by ale pak znamenalo i zvýšení hmotnosti vozidla.

Jaguar si je jistý, že poptávka bude dostatečná, aby pokryla vysoké náklady na výrobu elektrického E-Typu. Ostatně i to byl důvod, proč se automobilka rozhodla pro realizaci projektu, který měl být jen nástinem možné budoucnosti. Kupující budou mít na výběr ze dvou možností. Buď si svůj stávající vůz nechají předělat do elektrické verze, jejíž cena se bude pohybovat okolo 60 000 liber, což je přibližně 1 700 000 korun. Anebo si objednají zcela nový vůz, jehož počáteční cena startuje na 300 000 liber, tedy nějakých 8 500 000 korun, což je už pěkně velká suma. Na druhou stranu nejedná se jen tak o nějaké auto, mluvíme tu o znovuzrození legendy.

O přestavbu vozů se bude starat centrum Jaguar Classic a první auta vyjedou z automobilky v polovině roku 2020. Máme se na co těšit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz